EZRA 9 || CE SĂ FAC EU CU PĂCATUL MEU?

Fiecare din noi avem o atitudine diferită față de îmbolnăvire. Când femeia are febră de 38,8 face curat prin casă, spală rufele și face mâncare, dar bărbatul la 37.1 de parcă moare...

Știu persoane care dacă prind o răceală, vizitează medicul, fac investigații de laborator, pe noptiera lor vei vedea un punct medical cu tot felul de vitamine, sirop, medicamente, spray-uri și aparatul de inhalare. Ei nu vor ieși din casă, vor anula toate întâlnirile și vizitele și vor sta la pat până se vor face bine.
Dar știu și oameni care atunci când prind o răceală, practic își pun în buzunar un pachet de șervețele și își continuă viața ca mai înainte. Ce-i drept noaptea pe noptiera lor, stă o rolă de hârtie igienică.

După cum fiecare din noi are o atitudinea diferită față de boală, așa este și față de păcat.
Dă-mi voi să te întreb: Ce e mai grav pentru tine, să ai cancer sau să ai un păcat neiertat?
Vai de acel credincios și de a cea biserică, care consideră o nenorocire, o boală incurabilă sau chiar prigoana, ca ceva mai grav sau mai de nedorit decât păcatul. Ideal ar fi să avem aceeași atitudine față de păcat, așa cum e și atitudinea lui Dumnezeu față de păcat.
Azi avem ultima predică din Ezra și vom învăța ce atitudine trebuie să avem față de păcat.

Dacă privim pe plan extern, Israelul nu mai confrunta nici robie, nici război, nici măcar bețe în roate. Dumnezeu a predispus inimile împăraților imperiului Medo-Persan, care a susținut întoarcerea poporului, reconstrucția templului, refacerea națiunii și restabilirea spirituală.

Iar pe plan intern, Israeliții au început să meargă contra legii și să ignore prorocii, prin faptul că se căsătoreau cu femei străine.

Pe plan spiritual observăm un déjà-vu și în biserică. Când biserica era prigonită în sec I de Nero sau în sec. XX de comuniștii URSS, ea era mult mai curată spiritual și pasionată de Dumnezeu. Dar când a simțit o eliberare, a început să derapeze în confort, apatie și păcat.

Parcă s-ar activa un fel de Murphys Law. De bine ce le este, oamenii se strică.

Ezra 9:1-9a; 10:1,7-12.

Care a fost păcatul de care ei s-au făcut vinovați? S-au întorlocat cu neamurile idolatre.

Să nu te încuscreşti cu popoarele acestea, să nu măriţi pe fetele tale după fiii lor şi să nu iei pe fetele lor de neveste pentru fiii tăi; (Deut. 7:3).

Israeliții s-au gândit că astfel ar putea să aibă o viață mai sigură, căci încuscrindu-se:

o   vor avea mai multe femei, deci mai mulți copii, se vor înmulți mai repede,

o   vor avea mai multă plăcere,

o   nu se vor ataca unul pe altul,

o   vor spori economia mai repede etc.

Uneori păcatul sună rațional și logic, dar acest păcat are și implicații cu un preț prea mare:

·         Au încălcat direct porunca lui Dumnezeu,

·         Au compromis statutul special dăruit de Dumnezeu,

·         Au manifestat neîncredere în capacitățile lui Dumnezeu de a le fi suficient,

·         Au expus generațiile următoare la moarte nemeritată.

Porunca din Deut. 7:3 este strict pentru poporul Israel. Totuși pentru creștini rămâne un principiu ”cel ce se căsătorește să se căsătorească în Domnul”. Domnul nu-ți zice exact cu cine să te căsătorești, dar îți dă voie să alegi pe oricine vrei din copii Săi.

Nu vă înjugaţi la un jug nepotrivit cu cei necredincioşi (2Cor. 6:14).

Totodată, dacă ești căsătorit cu un necredincios și el vrea să trăiască mai departe, nu trebuie să divorțezi (1Cor. 7:12,13).

Haideți să ne uităm care a fost atitudinea și reacția față de păcat la Ezra, la popor și la Dumnezeu însuși.

1.      Ezra și păcatul.

Atitudinea lui Ezra față de păcatul poporului:

Când am auzit lucrul acesta, mi-am sfâşiat hainele şi mantaua, mi-am smuls părul din cap şi perii din barbă şi am stat jos mâhnit (Ezra 9:3).

·         Ezra își rupe mantaua (9:3). Aceasta era un obicei al reacției imediate, dar și un simbol al celui mai profund regret, uneori asistată de învelire în sac, presărarea cenușii pe cap, tunderea părului și bărbii, post, lacrimi.

·         Ezra își smulge părul din cap și perii din barbă (9:3). Pentru o dezamăgire sau regret profund, obiceiul era să-și tundă capul și barba, dar aici vedem un dramatism exclusiv de profund, căci el tocmai și-a smuls părul. Atât de mare i-a fost regretul.

·         Uluit de rușine, Ezra cade la pământ și stă mâhnit (9:4,6). Acesta ar fi echivalentul la expresia noastră, ”aș intra în pământ de rușine”.

Păcatul aduce satisfacere celui carnal, dar mâhnește pe cel spiritual (10:6). Regretul acesta este bun. Fiecare creștin trebuie să aibă o reacție corectă față de păcat. Ignorarea sau îndreptățirea păcatului ar fi reacții greșite. Dumnezeu apreciază regretul nostru, doar că îl corectează, zicând:

Sfâşiaţi-vă inimile, nu hainele, şi întoarceţi-vă la Domnul Dumnezeul vostru. Căci El este milostiv şi plin de îndurare, îndelung răbdător şi bogat în bunătate şi-I pare rău de relele pe care le trimite (Ioel 2;13).

Acțiunile lui Ezra ca lider al poporului față de păcatul poporului:

Ø  Ezra s-a tânguit până la jertfa de seară (9:4). Jertfa de seară era o adunare zilnică unde veneau oamenii să-și mărturisească păcatele din timpul zilei. Azi noi avem devoțiunea zilnică și cina Domnului în schimb. Regretă, dar nu are rost să te tânguiești la nesfârșit.

Ø  Ezra a căzut pe genunchi și s-a rugat (9:5). Dincolo de jertfa nevinovată, trebuie să există o mărturisire și pocăință personală, căci prin mărturisirea cu gura se ajunge la mântuire.

Ø  Ezra se identifică pe sine cu poporul vinovat (9:6). Chiar dacă Ezra personal nu a făcut acest păcat, dar ca și lider se identifică cu acest păcat și cere iertare pentru ei la plural.

Jertfa lui Isus Hristos acoperă orice păcat, atunci când regretul este însoțit de pocăință. Nu are sens să-ți plângi păcatul în timp ce se jertfește mielul. Atunci deja trebuie să-l mărturisești, ca să poți scăpa de el. Aceasta este o atitudine și reacție corectă față de păcat. Recunoaște, regretă și renunță la păcat!

 …cu cât mai mult sângele lui Hristos, care, prin Duhul cel veşnic, Sa adus pe Sine însuşi jertfă fără pată lui Dumnezeu, vă va curăţa cugetul vostru de faptele moarte, ca să slujiţi Dumnezeului celui Viu! (Evrei 9:14)

2.      Poporului și păcatul.

Atitudinea poporului față de păcatul său:

·         Atitudinea ușuratică față de păcat te îngroapă în mocirlă cât ai zice ”pește”. Au înmulțit fărădelegile și greșelile au ajuns până la ceruri (9:6). Păcatul niciodată nu vine singur. Dacă faci un rău, ești nevoit să mai spui și o minciună, ca să ieși uscat din apă ș.a.m.d.

·         Erau indiferenți de păcatul lor și nu doreau să se pocăiască. Poporul a fost constrâns să ia atitudine (10:8). De bună voie, oamenii rar se pocăiesc, dar din senin nici atât. Ei trebuie să fie confruntați cu Adevărul, chiar dacă e nevoie să-i descrii iadul. Ei au fost constrânși prin confiscarea averii și retragerea cetățeniei. Ezra avea autoritatea dată –

Şi tu, Ezra, după înţelepciunea lui Dumnezeu pe care o ai, pune judecători şi dregători care să facă dreptate la tot poporul de dincolo de Râu, tuturor celor ce cunosc legile Dumnezeului tău; şi fă-le cunoscut celor ce nu le cunosc.

Oricine nu va păzi întocmai Legea Dumnezeului tău şi legea împăratului să fie osândit la moarte, la surghiun, la o gloabă sau la temniţă." (Ezra 7:25-26).

Doar când au văzut atitudinea serioasă a lui Ezra, poporul a început să se schimbe:

·         Emanau un vibe de retrăire fricoasă (10:9). Ei tremurau nu doar din cauza ploii, ci pentru că ”se simțeau cu musca pe căciulă” și ”cu pufușor pe botișor”. Dumnezeu a pus un cuget în noi, care chiar și în lipsa poruncii, îți evidențiază vina pentru faptele rele.

·         Deveneau mai senzitivi față de păcat (10:1). Pentru că a existat un Ezra, care public s-a pocăit, tot mai mulți din popor să alăturau lui Ezra și își plângeau păcatul lor.

Poporul este uituc și încăpăținat. Natura păcătoasă din fiecare din noi ne pune dopuri în urechile spirituale și ne atrage cu măguleală să ne regăsim în mocirla păcatului. Nu te bizui și nu te conduce de fire, simțuri și plăceri, căci inima omului este rea și deznădăjduit de înșelătoare.

Ierusalime, Ierusalime, care omori pe proroci şi ucizi cu pietre pe cei trimişi la tine! De câte ori am vrut să strâng pe copiii tăi cum îşi strânge găina puii sub aripi, şi n-aţi vrut! (Matei 23:37).

Acțiunile poporului față de păcatul său:

Ø  Recunoaște păcatul (10:2). Dacă ajungi să fii confruntat de adevăr, sau să simți o vină pentru păcat, să știi că asta e lucrarea Duhului Sfânt (Ioan 16:8). Cel mai prost lucru care ai putea face e să ignori și să ascunzi, sau să îndreptățești păcatul.

Ø  Face un legământ cu Dumnezeu pentru iradierea păcatului (10:3). Aceasta reprezintă o decizie a pocăinței adevărate. Nu e suficient doar să recunoști și să regreți păcatul, trebuie să iei măsuri ca să scapi de el, ca să te poți reconecta cu Dumnezeu.

Ø  Și-au asumat consecințele păcatului lor (10:12). Dumnezeu își ia asupra Sa efectul devastator al păcatului pe plan spiritual din momentul pocăinței noastre. Totodată pe plan fizic sunt consecințe, uneori dureroase și costisitoare, pe care Dumnezeu nu le va anula, ca să ne fie de învățătură.

Răbdarea lui Dumnezeu nu este o scutire de pedeapsă. Răbdarea lui Dumnezeu are limite. Acțiunea corectă este să te pocăiești imediat. Azi nu este cel mai bun timp pentru pocăință, azi este singurul timp în care poți să te pocăiești. Viitorul nu-ți aparține.

Astăzi, dacă auziţi glasul Lui, nu vă împietriţi inimile!" (Evr. 4:7).

Căci prin credinţa din inimă se capătă neprihănirea, şi prin mărturisirea cu gura se ajunge la mântuire (Rom. 10:10).

3.      Dumnezeu și păcatul.

Atitudinea lui Dumnezeu față de păcatul poporului:

·         Se îndură de cei păcătoși (9:8).

·         Arată bunăvoința sa față de cei păcătoși (9:9).

·         Nu-și ține mânia la nesfârșit (9:14).

Este uimitor de diferit ceea ce se vehiculează despre Dumnezeu și păcat. Dacă asculți pe unii, se pare că Dumnezeu stă cu o bâtă deasupra capului tău, ca imediat după ce ai păcătuit, să te trăsnească. Scriptura ne prezintă pe Dumnezeu îndurător, răbdător, plin de bunăvoință. De ce?

Domnul nu întârzie în împlinirea făgăduinței Lui, cum cred unii; ci are o îndelungă răbdare pentru voi şi dorește ca niciunul să nu piară, ci toţi să vină la pocăinţă (2Pt. 3:9).

Dumnezeu nu-și dezlănțuie mânia Sa din prima, ci îți dă timp să te pocăiești. Doar în cazul în care refuzi sau amâni la nesfârșit pocăința, mânia lui Dumnezeu se va revărsa asupra ta.
Dacă păcatul tău se ridică până la cer în timpul vieții tale, atunci Dumnezeu îți va scurta zilele.
Dacă păcatul persistă toată viața ta, Dumnezeu îți va da o pedeapsă, care va dura toată viața Lui.

Acțiunile lui Dumnezeu față de păcatul poporului:

Ø  Iluminează ochii celor înrobiți de păcat (9:8). Dumnezeu orchestrează așa evenimentele din viața ta ca să întâlnești pe cineva care să te evanghelizeze sau să te mustre de păcat. Atât timp cât trăiește omul, Dumnezeu tot încearcă să-ți deschidă ochii, ca să vezi starea ta spirituală cât e de deplorată.

Ø  Oferă adăpost în locul Lui cel sfânt (9:8). El cheamă la Sine pe cei trudiți și împovărați de păcatele lor. El primește în locuința sa pe toți cei ce aleargă la El după izbăvire.

Ø  Nu părăsește, deși te face să culegi consecințe ale păcatului (9:7,9,13). Chiar dacă fiecare păcat al nostru bate din nou cuie în mâinile lui Isus, El nu renunță la noi. Totuși noi vom culege consecințele păcatelor noastre, în speranța că ne vom trezi și ne vom pocăi. Doar atunci Dumnezeu ne va izbăvi de consecințele eterne ale păcatului.

Ce putem noi învăța din toate acestea?

1.      Când Scriptură lipsește din viața noastră, vom trăi în păcat ca și ceilalți.

2.      Când încălcăm Scriptura, neapărat Îl mâniem pe Dumnezeu.

3.      Vom secera consecințe imediate, menite să ne trezească la pocăință.

4.      Dacă restaurăm legământul cu Dumnezeu prin pocăință, evităm consecințele eterne.

Ce ar trebui să facem ca să păstrăm o relație sănătoasă cu Dumnezeu?

1.      Îmbibă-ți mintea cu Scriptura, ca să știi cum să trăiești și cum nu se poate.

2.      Fă parte din comunitatea de credincioși, care veghează asupra ta ca să nu te abați.

3.      Dacă se întâmplă totuși să păcătuiești, imediat mărturisește-ți păcatul.

4.      Dacă știi că altul păcătuiește, ia atitudine și aplică cei 3 pași din Matei 18.

Dacă nu suntem robiți și prigoniți, ne bucurăm de libertate și bunăstare. Acestea sunt lucruri bune, pentru care mulțumim și lăudăm pe Dumnezeu. Totodată trebuie să veghem ca să fim pe fir, căci libertatea și bunăstarea își are lacunele sale.
- Libertatea poate deveni o ispită ca să devii independent de Dumnezeu.
- Bunăstarea poate deveni o ispită de a nu te încrede în Dumnezeu.

Dacă ne mărturisim păcatele, El este credincios și drept ca să ne ierte păcatele și să ne curățească de orice nelegiuire.(1 Ioan. 1:9).

Chiar dacă ai păcătuit, mărturisește-ți păcatul, căci Dumnezeu e bun, răbdător și plin de îndurare. Te va ierta și te va restaura, dar fă aceasta imediat. Altă garanție nu este decât AZI.

După cum Șecania i-a zis lui Ezra să se scoale și să înceapă curățirea poporului, așa îți zic și eu, scoală și vină la pocăință, ajunge doar să te mâhnești de păcatul tău.

"Cine îşi ascunde fărădelegile, nu propăşeşte, dar cine le mărturiseşte şi se lasă de ele, capătă îndurare" (Pr. 28:13).