EXOD 35 | O contribuție mai bună

Am citit despre o biserica a cărei clădire a ars până la temelie. Clădirea trebuia reconstruită. Pentru că nu aveau bani suficienți, au hotărât să se împrumute de la o banca. Mergând la prima bancă, aceștia au fost refuzați deoarece conducerea băncii a considerat ca pentru cei 50 de membri cât numără Biserica nu se merita investiția. Ei au zis: ”zidirea unei biserici pentru societatea moderna nu mai este relevanta”!

Refuzați de prima bancă, ei au apelat la o alta bancă, care le-a oferit împrumutul necesar pentru 20 de ani. După ce au terminat construcția, Biserica l-a returnat în totalitate acest împrumut în doar 8 ani, iar la sărbătorirea centenarului Bisericii, banca care le refuzase împrumutul, dăduse faliment. Biserica considerata de banca moarta și fără viitor, era vie și în progres, în timp ce banca care îi refuzase nu mai era. A fost cumpărata tocmai de banca, care oferise credit Bisericii și apoi închisa.

Exod 35:1-3

1. Șase zile să lucrați, iar cea de a șaptea e închinată Domnului.

Ca și hermeneut pasionat sunt un vrăjmaș al scoaterii Cuvântului lui Dumnezeu din context. Porunca aceasta începe cu: ”șase zile să lucrezi” și continuă cu ”ziua a șaptea să fie o zi de odihnă”. Regret, dar de cele mai multe ori aud că se pune accentul pe ziua a șaptea. Porunca nu este să te odihnești, ci să lucrezi, apoi să te odihnești. Această poruncă nu este despre ziua a șaptea, ci despre toate cele șapte zile din săptămână.
Această poruncă vine să hotărască trei probleme posibile: lenevia, workoholismul și prioritățile.

Lenevia.

Parcă aș auzi cum unii din poporul Israel după ieșirea din Egipt se gândeau în sinea lor: am robit la egipteni 430 de ani, acum suntem liberi, nu o să mai lucrăm niciodată, o să ne odihnim totdeauna. Acum, nu mai trebuie să mergem la vânat, căci Dumnezeu ne aduce carnea la noi. Acum nu mai trebuie să arăm, semănam, trierăm etc. Dumnezeu ne dă mană în fiecare zi.
Parcă văd cum Dumnezeu citește aceste gânduri ale poporului lui Israel și le spune porunca aceasta: ”șase zile să lucrezi și a șaptea să te închini Domnului”.

Lucru nu este o pedeapsă. Lucru nu este o consecință a căderii în păcat. Lucru este o ocupație poruncită de Dumnezeu încă din grădina Edenului.

Probabil că ai văzut desene și filme în care Adam cu Eva nu făceau nimic, decât să se plimbe prin grădină și să muște din fiecare fruct. Dar, dacă citești Scriptura, vei avea o altă perspectivă. Probabil ca te-ai gândit că în cer vom sta toată ziua și nu vom face nimic. Dar, dacă vei citi Scriptura, vei avea o altă perspectivă.

Lenea nu este un păcat expres scris în Biblie, dar este o încălcare expresă a poruncii lui Dumnezeu.

Dă-mi voie să te întreb: ești tu leneș? Nu te grăbi să răspunzi. Să vedem ce spune Biblia despre asta. Proverbe 22:13 arată că leneșul caută motive de a nu lucra.

Leneșul zice: "Afară este un leu, care m-ar putea ucide pe uliță!"

Pentru că este leneș, el dezvoltă o măiestrie nemaipomenită în a găsi motive ca să nu facă ceea ce ar trebui să facă. Leneșul caută scuze, pe când omul harnic caută posibilități. Dacă ești leneș, apostolul Pavel are o soluție. 2Tesaloniceni 3:6-14.

”Cine nu vrea sa lucreze nici sa nu mănânce” (2Tes. 3:10).

Cel ce nu lucrează, oricum vrea să mănânce și fiindcă îl roade la stomac va fi nevoit să lucreze. Dumnezeu a dat porunca aceasta poporului Israel, ca să nu fie niște pântece leneșe. Dacă vă duc într-o țară în care curge lapte și miere, nu înseamnă că nu va trebui să strângeți roada.

Workoholismul

Pe de altă parte, aceasta este o poruncă și pentru workoholici – cei care lucrează în continuu și nu se opresc, de parcă ar fi robi. Cu alte cuvinte Dumnezeu spune poporului Israel, că acum nu mai sunteți robii lui faraon și nu mai trebuie să lucrați 24/7. Aveți grijă să vă luați o zi de odihnă. Prin porunca aceasta, Dumnezeu vrea să scoată mentalitatea de rob din poporul Israel.

Motivul workoholismului adesea este lăcomia. Lăcomia este apetitul incontrolabil şi nesăţios pentru mai mult decât ai nevoie. Pofta lăcomiei îi împinge pe unii să lucreze zi și noapte ca să capete tot mai mult. Ei lucrează până ajung să înțeleagă: oricât nu ar lucra, toți banii de pe lume oricum nu-i poți face. Ca rezultat lăcomia îi împinge să poftească și să fure. Ei cred că trebuie să aibă de toate și să le încerce pe toate și nu-și dau seama că asta este o închinare la idoli (Col. 3:5) și este egalată cu curvia și necurăția (Ef. 5:3). Cel lacom iese din piele afară ca să agonisească cât mai mult pentru el și nu-și dă seamă că scopul pentru care lucrăm șase zile este doar de a ne întreține pe noi și să facem fapte bune. Cel ce agonisește, de fapt risipește, iar cel ce dăruiește, de fapt investește (Mat. 6:19-21). Deci, lucrează ca să ai, însă nu ca să acumulezi. Lucrează ca să ai de unde să dai.

”Cine fura sa nu mai fure; ci mai degrabă să lucreze cu mâinile lui la ceva bun, ca să aibă ce să dea celui lipsit” (Efeseni 4:28).

Domnul Isus spune: „Vedeți şi păziți-vă de orice fel de lăcomie de bani; căci viaţa cuiva nu stă în belșugul avuției lui. ” Şi le-a spus pilda aceasta: „Țarina unui om bogat rodise mult. Şi el se gândea în sine şi zicea: „Ce voi face, fiindcă nu mai am loc unde să-mi strâng roadele”? „Iată”, a zis el, „ce voi face: îmi voi strica grânarele şi voi zidi altele mai mari; acolo voi strânge toate roadele şi toate bunătățile mele; şi voi zice sufletului meu: „Suflete, ai multe bunătăți strânse pentru mulți ani; odihnește-te, mănâncă, bea şi înveselește-te! ” Dar Dumnezeu i-a zis: „Nebunele! Chiar în noaptea aceasta ți se va cere înapoi sufletul; şi lucrurile pe care le-ai pregătit ale cui vor fi? ” Tot așa este şi cu cel ce își adună comori pentru el, şi nu se îmbogățește faţă de Dumnezeu.

Prioritățile.

Prin această poruncă Dumnezeu aranjează prioritățile în viața poporului Său. Să nu disprețuiți ziua de odihnă. Această zi trebuie să fie o zi de închinare. Ziua de odihnă să fie odină nu doar pentru trup, ci și pentru suflet. Dumnezeu le-a spus să nu facă un șir de lucruri, ca să aibă loc și timp pentru părtășie cu Dumnezeu. Problema e că au pus accent doar pe faptul că nu trebuie să lucreze. Au transformat ziua de odihnă a Domnului în ziua de odihnă a corpului.

Unii chiar și-au creat o religie, care se numește adventiști de ziua a șaptea. De fapt mișcarea eretică, care poartă această denumire s-a început la mijlocul secolului XIX prin Willliam Milller, care fusese baptist, dar care a fost atât de pasionat de revenirea lui Hristos, încât a prorocit că Hristos se va întoarce în 1844. Pentru asta el a fost exclus din biserica Baptistă, deoarece baptiștii cred Matei 24:36 ”nimeni nu știe ziua și ora în care se va întoarce Hristos”. Când a trecut anul 1844 și totuși Hristos nu se întorsese, Miller a recunoscut că a greșit și s-a pocăit. Însă Ellen White una din urmașii lui Miller, a preluat conducerea grupului de oameni, care îl urmase pe Miller arătând că calculele lui Miller erau corecte, doar că el s-a greșit în interpretarea evenimentelor. În 1844 de fapt, Dumnezeu a început să revizuiască cartea vieții și imediat când va isprăvi, Hristos va veni pe pământ. De aceea și-au luat denumirea de adventiști, pentru că advent înseamnă venire.
Ellen White este recunoscută ca fondatoarea cultului de Adventiștii de ziua a șaptea, pentru că peste 20 de ani a inventat o altă erezie și anume că creștinii trebuie să se adune sâmbăta nu duminica și astfel în 1863 a apărut cultul adventiștilor de ziua a șaptea, care pun accentul pe a nu lucra în ziua a șaptea și au schimbat ziua de închinare de duminică pe sâmbătă.

Ideea de odihnă apare în Biblie pentru prima dată în Geneza 2:2. Unii evrei spun că Dumnezeu a continuat să creeze și în ziua a șaptea, căci în ziua a șaptea Dumnezeu a creat odihna.
Ca să nu trecem peste ceea ce este scris, trebuie să constatăm cele scrise: în ziua a șaptea Dumnezeu a isprăvit lucrarea și s-a odihnit. A obosit Dumnezeu în cele șase zile în care a creat toate? S-a extenuat Dumnezeu în șase zile? Se referă Dumnezeu la absența activității sau odihna se referă la un timp special de părtășie cu omul?
Aceasta era ziua a șaptea de la creație, însă pentru om, aceasta era ce-a dintâi zi a vieții, căci în cele șase zile anterioare, omul nici nu existase măcar. Imediat după creația sa, omul a intrat în odihna lui Dumnezeu, nu în a șaptea zi, ci în prima zi a vieții sale.

Evrei 4:1-11

Cel ce crede în Dumnezeu, intră în odihna Lui (Evr. 4:3). Cei ce nu ascultă de Dumnezeu  nu pot intra în odihna Lui (Evr. 4:6). De aceea rămâne o odihnă nu în sabat, ci ca cea de sabat pentru poporul lui Dumnezeu.

Veniți la Mine, toţi cei trudiți și împovărați, și Eu vă voi da odihna. Luați jugul Meu asupra voastră și învățați de la Mine, căci Eu sunt blând și smerit cu inima; și veți găsi odihnă pentru sufletele voastre (Matei 11:28-29).

Deci, odihna pe care dorește Dumnezeu să o avem este odihna sufletului, nu doar a trupului. Dumnezeu și-a luat o zi de odihnă în ziua a șaptea pentru că tocmai aceasta a coincis cu cea dintâi zi a omului și au putut să se bucure împreună. Omul a cunoscut creatorul său și s-a închinat.

Astăzi, putem avea această părtășie cu Dumnezeu numai dacă credem în El. Dacă Îi dăm prioritate în viață și ascultăm de El. Astfel, pentru cei credincioși este un fel de sabat în fiecare zi, căci în fiecare zi ei Îl caută pe Dumnezeu și se închină și se roagă. Aceasta este prioritatea #1 în fiecare zi.

Să admitem că nu ești nici lenos, nici lacom, cu toate că ar fi bine să discuți aceasta cu liderul tău spiritual. Și ceea ce este mai important să revizuiești prioritățile tale în lumina Scripturii împreună cu liderul tău spiritual. Te rog să cugeți și să răspunzi la următoarea întrebare:
- Ce poate contribui mai bine la părtășia ta cu Domnul în ziua de odihnă? Poate să nu dormi toată ziua de odihnă sau să o încarci cu fleacuri... Poate să citești mai mult Scriptura și să te rogi mai mult...

Exod 35:4-20 (25:1-8)

2. Luați din ce aveți și aduceți un prinos Domnului.

Vă amintesc că pe când Moise primea cele 10 porunci de la Dumnezeu pe munte, poporul a obosit să aștepte și au făcut un vițel de aur la care au început să se închine. Dumnezeu a vrut să-i șteargă de pe fața pământului, dar Moise a stăruit la Dumnezeu și Dumnezeu s-a abătut de la răul care a vrut să îl facă. Atunci Dumnezeu a spus: pentru că am jurat lui Avraam, Isac și Iacov, vă voi duce totuși în țara în care curge lapte și miere, dar Eu însumi nu voi merge cu voi. Moise a stăruit de Dumnezeu ca El să nu-i lase să plece fără de El. A cerut ca prezența lui Dumnezeu să fie în mijlocul poporului ca factorul decisiv și Dumnezeu a acceptat să refacă legământul cu poporul lui Israel. Pentru ca să rămână prezența lui Dumnezeu în poporul lui Israel, Dumnezeu le-a poruncit să facă un cort special în care va locui El în mijlocul lor.

Să-Mi facă un Locaș Sfânt, și Eu voi locui în mijlocul lor (Exod 25:8).

Pentru a face cortul trebuiau resurse. Domnul a poruncit ca fiecare să aducă un dar (prinos) pentru construcția cortului. Dumnezeu a dat o listă lungă cu ce putea fiecare contribui la facerea cortului, dar a stabilit și niște criterii.

Din ce aveți (35:5,23,24).

Contribuția fiecăruia trebuia să fie din ceea ce are, nu din ceea ce nu are. Dumnezeu nu se așteaptă să construiești o biserică atunci când o să devii milionar. Dumnezeu e interesat în contribuția ta din ceea ce ai acum.

Fiecare a adus prinosul de aur pe care-l închinase Domnului.
Toţi cei ce aveau stofe, păr de capră, piei de berbeci şi piei de viţel de mare, le-au adus.
Toţi cei ce puteau aduce prin ridicare un prinos de argint şi de aramă, au adus prinosul Domnului. Fruntaşii poporului au adus pietre de onix şi alte pietre pentru efod şi pieptar
(Exod 35:23-28).

Fiecare a adus din ceea ce avea. Dumnezeu îți cere să contribui cu ceea ce ai, nu cu ceea ce nu ai.

Cu ceea ce puteți (35:10,25).

Contribuția fiecăruia trebuia să fie nu doar în resurse materiale, dar și în resurse umane. Erau câțiva oameni pe care Dumnezeu i-a hăruit cu daruri speciale pentru această slujbă.

Toți cei iscusiți dintre voi, să vină să facă tot ce a poruncit Domnul (Exod 35:10).

Dar trebuiau și oameni pentru tot felul de alte lucruri. De dus contabilitatea, de cărat, de numărat, de cântărit, de vopsit materiile, de prelucrat lemnul și pieile etc.

Toate femeile cu tragere de inimă şi iscusite au tors păr de capră (Exod 35:26).

Contribuția pe care o așteaptă Dumnezeu, nu este să dai doar o sumă de bani și să te speli pe mâini. El te invită să te implici personal în lucrarea Sa.

De bună voie (35:5b).

De bună voie, nu înseamnă opțional. Vreau, particip, nu vreau, mă abțin. De bună voie se referă la faptul că Dumnezeu a lăsat la discreția fiecăruia să hotărască măsura darului. Fiecare trebuia să aducă un prinos Domnului. Asta este spus și în NT:

Fiecare să dea după cum a hotărât în inima lui: nu cu părere de rău sau de silă, căci "pe cine dă cu bucurie îl iubeşte Dumnezeu (2Cor. 9:7).

Acest verset place foarte mult celor zgârciți. Pentru că pun accentul pe ”cum a hotărât în inima lui”. Dar ei trec cu vederea primul cuvânt din acest verset. ”Fiecare să dea...”. Și încă un lucru... cei zgârciți se acoperă cu acest verset atunci când dau ceea ce le încurcă prin buzunare și nu dau cu generozitate. Eu sunt gata să dau de bună voie doar atât, dacă aș da mai mult, deja nu ar fi de bună voie, așa că nu ar fi primit... Dar ei uită de încă un criteriu, și anume...

Cu tragere de inimă.

Dacă o să privim în context, vom vedea că cei zgârciți și lacomi se pot înșela doar pe sine. Când dai puțin, ești în pierdere. Ceea ce păstrezi pentru tine se cheltuie și dispare, dar ceea ce ai dat pentru Domnul, rămâne o investiție veșnică. Când nu ești generos în dăruire tocmai pierzi șansa să te dezbaieri de lăcomie și egoism.

Să-l primiţi pentru Mine de la orice om care-l va da cu tragere de inimă (Exod 25:2).

Te-ai gândit că darul tău poate să nu fie primit? Ca să fie primit darul în fața lui Dumnezeu, trebuie să corespundă la toate cerințele și de bună voie și generos. Pasiunea cu care aduci darul și pasiunea cu care slujești Domnului este un criteriu, care nu trebuie trecut cu vederea.

Ceea ce mi-a plăcut foarte mult e că Dumnezeu și Moise nu au jucat la simțul vinovăției, ca să le dea în obraz cu contribuția lor la vițelul de aur. Domnul a poruncit, dar nu a controlat pe fiecare dacă o să aducă cât trebuie. Moise nu a manipulat cu emoțiile oamenilor, ci le-a spus porunca Domnului și i-a trimis pe fiecare acasă. Ei trebuiau să chibzuiască la ceea ce a spus Domnul și la ce urmează să facă (35:20).

Generozitatea poporului a întrecut toate așteptările. După tăblița datelor aproximative a unităților de măsură în total au folosit aur 29 talanți și 730 sicli = 1052,76 kg (Ex. 38:24), argint 3642,6 kg (Ex. 38:25). La cei 603550 de adulți (Ex. 38:26) din poporul Israel le revine că au jertfit pentru construcția cortului întâlnirii în dreptul fiecăruia 1,774 kg aur și 6,035 kg de argint, fără să luăm în calcul lemnul, pânzele, pieile, untdelemnul, mirodeniile și pietrele scumpe. La prețul de azi ale aurului și argintului, fiecare adult din poporul Israel a jertfit 103567 USD, fără să luăm în calcul pietrele scumpe și alte materiale. Aceste calcule nu sunt per familie, ci per individ adult de la 20 de ani în sus.

Ei au adus cu tragere de inimă și au fost chiar mai multe resurse decât era nevoie. Fiindcă aveau o contabilitate strictă, care știau exact ce volum de resurse au nevoie și pentru că erau cinstiți și transparenți, au venit la Moise și au spus că sunt suficiente materiale. Moise a fost nevoit să spună poporului să nu mai aducă darurile lor.
E ceva ce nu ai mai vedea în zilele noastre. Ori nimeni nu mai dă cu așa tragere de inimă, ori nimeni nu mai este atât de cinstit ca să spună că ajunge.

Un om foarte bogat l-a întrebat pe un prieten de-al sau: „De ce sunt criticat pentru ca sunt zgârcit? Se ştie doar că după ce voi muri, toată averea mea va fi folosită în scopuri caritabile!”
Prietenul i-a zis:
„Lasă-mă sa-ți spun o poveste despre un porc și o vacă. Porcul se lamenta mereu vacii, cat de nepopular este el: ‘Oamenii totdeauna vorbesc cu blândețe despre tine și despre ochii tăi blânzi!’, a spus porcul vacii. ‘Eu înțeleg că tu dai lapte și smântâna, dar eu dau mai mult! Eu dau carne, șunca, coaste. Chiar și copitele! Totuși eu nu sunt apreciat! Poți tu să-mi spui de ce?’ Vaca a stat puțin pe gânduri și apoi a răspuns: ‘Poate ca eu sunt apreciată pentru că dau toate aceste lucruri, de care ai amintit tu, când trăiesc, iar tu le dai doar după moarte!”

Cei care nu s-au grăbit să aducă darul său, au fost mai lenoși și mai zgârciți, au pierdut șansa de a contribui la facerea cortului. Nu fi nici leneș, nici zgârcit atunci când aduci un dar lui Dumnezeu. Nu ezita să contribui, căci riști ca darul tău să nu mai fie primit (36:6).

Atât leneșul cât și lacomul au o mentalitate de rob, care se bazează pe consum și acumulare. Leneșul face doar cât îi trebuie lui. Lacomul face mai mult decât îi trebuie, dar păstrează totul pentru el. Dumnezeu a scos poporul din robie și le dă această poruncă, ca ei să nu mai aibă mentalitatea de robi, bazată pe consum și acumulare, ci să lucreze șase zile și să aibă de unde spori în credincioșie și generozitate.

- Cum poți tu contribui mai bine în lucrarea Domnului în cele șase zile de lucru? Poate ai ceva timp liber, în care ai putea face ceva pentru Domnul... Poate ai putea jertfi ceva din ceea ce câștigi tu pentru ca lucrarea Domnului să propășească...

Alege azi să fii credincios și generos cu ceea ce ți-a încredințat Dumnezeu. Mergi acasă și fă-ți calculele. Poți reciti predica sau Exod 35, dar alege să fii credincios și generos. Aceasta va fi din partea ta o contribuție mai bună în lucrarea Domnului.

Materialul adus era de ajuns pentru toate lucrările care trebuiau făcute, ba încă mai şi trecea (Exod 36:7).

Oare nu ne-a dat Dumnezeu nouă tot de ce am avut nevoie și încă mai mult, atunci când prin Hristos nea dat har peste har? Oare nu ne-a dat nouă Dumnezeu nemăsurabil mai mult decât ceea ce meritam noi? Jertfa Domnului Isus pe cruce pentru noi și în locul nostru este mai mult decât suficient ca noi să avem parte de cele mai frumoase clipe în veșnicie. El ne-a dat promisiuni care întrec în lung și îndesat toate așteptările noastre. Cum să rămânem rece și indiferenți de o așa mare generozitate din partea lui Dumnezeu?