1Corinteni 5 || O DISCIPLINĂ MAI BUNĂ

Din capitolul 5 ap. Pavel introduce o nouă problemă a bisericii din Corint și anume – imoralitatea sexuală. Scriptura condamnă imoralitatea. De aceea, nici biserica nu trebuie să o tolereze, ci să o condamne. Atenție, nu condamnăm persoana, căci aceasta e prerogativa lui Dumnezeu, dar condamnăm imoralitatea. Ap. Pavel prezintă disciplina bisericească și disciplina familială ca soluțiile lui Dumnezeu împotriva imoralității sexuale. Deci, azi vom discuta despre O DISCIPLINĂ MAI BUNĂ ÎN BISERICĂ.

Fiindcă biserica este formată din oameni, iar oamenilor le este caracteristic să greșească, este evident că și în biserică vor apărea persoane și situații față de care, vom fi nevoiți să luăm atitudine și chiar să luăm măsurile de disciplinare a celor ce trăiesc în păcat.

1Corinteni 5:1-2 IMORALITATEA SEXUALĂ ESTE INACCEPTABILĂ ÎN BISERICĂ

Imoralitatea este un păcat. Fiecare păcat este grav, pentru că păcatul este îndreptat împotriva lui Dumnezeu. Păcatul desparte pe om de Dumnezeu (Is. 59:2). Păcatul curviei este foarte grav, pentru că pe lângă dimensiunea spirituală, mai are și o dimensiune fizică, intimă, interpersonală și conjugală.

Fugiți de curvie! Orice alt păcat, pe care-l face omul, este un păcat săvârșit afară din trup; dar cine curveşte păcătuiește împotriva trupului său. (1Cor. 6:18).

Sper că cunoașteți faimoasa zicală ”Fuga-i rușinoasă, dar e și sănătoasă”.
Gen. 39:7-12 descrie pe larg ceea ce Guido Reni a pictat atât de frumos în 1631. Iosif nu s-a lăsat sedus de soția lui Potifar. El îi zicea:
Cum aș putea eu să merg împotriva stăpânului meu, în timp ce el are încredere totală în mine?
Cum aș putea să păcătuiesc împotriva lui Dumnezeu?
Atunci când soția lui Potifar l-a apucat de haină și i-a zis: ”culcă-te cu mine”, Iosif a fugit.

Pe lângă porunca a șaptea ”să nu preacurvești”, Dumnezeu a dedicat capitole întregi păcatului imoralității sexuale, prin faptul că: definește imoralitatea; stabilește pedeapsă pentru imoralitate și dă soluții practice ca omul să nu trăiască în imoralitate.

Ce este imoralitatea sexuală din perspectiva Creatorului?
- ”curvia” este termenul general valabil pentru descrierea imoralității sexuale.
- ”preacurvia” nu înseamnă să curvești prea mult, dar se referă la imoralitate în care cel puțin una dintre părți este căsătorită și se încalcă fidelitatea conjugală.
- ”viol” se referă la imoralitatea forțată, care este împotriva voinței unei părți.
- ”zoofilia” este imoralitatea comisă cu un animal.
- ”necrofilia” este imoralitatea comisă cu un cadavru.
- ”homosexualismul” și ”lesbianismul” este imoralitatea comisă cu o parte de același sex.
- ”pornografia” este imoralitatea comisă prin intermediul graficii sau imaginației.
Toate acestea se încadrează în imoralitatea sexuală. Omul poate privi acest păcat ca pe o aventură, însă Dumnezeu îl tratează în cel mai serios mod. Dumnezeu stabilește pedepse pentru orice fel de imoralitate sexuală. Sancțiunea pentru imoralitatea sexuală era pedeapsa capitală. De aici înțelegem că pentru Dumnezeu, acest păcat avea o gravitate enormă.

Pentru ca omul să nu păcătuiască astfel sau să nu ardă în poftele sale, Dumnezeu a creat căsnicia. Doar în cadrul căsniciei relațiile sexuale sunt legitime, acceptate, dorite, sfinte. Orice act sexual sau împlinire sexuală în afara căsniciei este păcat.

Se știe că este dificil pentru un credincios să rămână fidel, dacă trăiește într-o societate imorală. Dar, asta nu poate fi o scuză sau o îndreptățire, pentru ca acest păcat să pătrundă în biserică.
Chiar dacă străzile sunt pline de fete și femei, care sunt mai mult dezbrăcate decât îmbrăcate... Chiar dacă peste 90% din toate filmele artistice au scene erotice...
Chiar dacă în cercurile adolescenților, a nu avea un prieten se consideră a fi retardat...
Noi ca și creștini nu trebuie să ne lăsăm influențați de societate!
Rămâi fidel lui Dumnezeu cu orice preț! Noi trăim în lume, dar suntem diferiți de ea.

Să nu faceţi ce se face în ţara Egiptului unde aţi locuit şi să nu faceţi ce se face în ţara Canaanului unde vă duc Eu: să nu vă luaţi după obiceiurile lor (Lev 18:3).

Nu iubiţi lumea, nici lucrurile din lume. Dacă iubeşte cineva lumea, dragostea Tatălui nu este în el. Căci tot ce este în lume: pofta firii pământeşti, pofta ochilor şi lăudăroşia vieţii, nu este de la Tatăl, ci din lume (1Ioan 2:16-17).

Imoralitatea este inacceptabilă în biserica lui Dumnezeu. Imoralitatea orașului Corint a pătruns în biserica din Corint. Ap. Pavel condamnă această imoralitate și cere bisericii să aplice disciplina bisericească față de cel ce își zice ”frate”, dar trăiește în păcat. Imoralitatea sexuală este inacceptabilă pentru Dumnezeu, de aceea trebuie să fie inacceptabilă și în biserica lui Hristos.

1Corinteni 5:3-6 MĂSURILE DISCIPLINARE CORECTEAZĂ PE CEL PĂCĂTOS

În scrisoarea precedentă (5:11) ap. Pavel le-a corectat perspectiva corintenilor cu privire la imoralitatea sexuală. El le-a scris: ”dacă este cineva în biserică, care își zice ”frate” (adică este membrul bisericii), dar trăiește în imoralitate, atunci să fie dat afară din membria bisericii. Astfel s-a hotărât să excludă din biserică pe cel ce își zice ”frate”, dar trăiește în imoralitate.

Dacă fratele tău a păcătuit împotriva ta, du-te şi mustră-l între tine şi el singur. Dacă te ascultă, ai câştigat pe fratele tău. Dar, dacă nu te ascultă, mai ia cu tine unul sau doi inşi, pentru ca orice vorbă să fie sprijinită pe mărturia a doi sau trei martori. Dacă nu vrea să asculte de ei, spune-l bisericii; şi, dacă nu vrea să asculte nici de biserică, să fie pentru tine ca un păgân şi ca un vameş (Matei 18:15-17).

Excluderea din biserică nu este o pedeapsă pentru nimicire, ci o măsură necesară de corectare a unui credincios, care trăiește în păcat. Această sancțiune se aplică pas cu pas și cu mare grijă.

1. Mai întâi se discută personal pentru o mai bună înțelegere a situației și constatarea faptelor.
2. Apoi se aplică mustrare individuală, împreună cu multiple încercări de a-l aduce la pocăință.
3. Apoi se aplică mustrarea publică, care are același scop de conștientizare și corectare.
4. Doar dacă nici una din aceste măsuri nu aduce la pocăință și corectare, atunci se aplică măsura de excomunicare. Prin aceasta cel excomunicat este lipsit de părtășia cu biserica, lipsit de protecția spirituală, lipsit de cina Domnului și lipsit de binecuvântările bisericii. Excluderea din membria bisericii este ultima încercare de a-l trezi la realitate pe cel păcătos. Excomunicarea este întoarcerea celui păcătos în lumea de care aparține de facto.
5. Următoarea etapă după excomunicare este reabilitarea. Aceasta este scopul excomunicării. Cel păcătos poate să redevină membru în biserică, dar numai după pocăință și corectare.

Expresia ”A-l da pe mâna satanei” se referă la momentul excluderii păcătosului din biserică. În biserică stăpânește Hristos. În lume stăpânește satan (Ioan 12:31, 16:11, FA. 26:18). Prin excludere sau ”a-l da pe mâna satanei” se declară că fratele, care trăiește în păcat este de facto sub stăpânirea lui satan. Prin excluderea din membria bisericii, se spulberă senzația și pretenția că totul ar fi bine pe plan spiritual.

Expresia ”Spre nimicirea cărnii” s-ar putea referi la paralela cu soarta lui Iov, care a fost dat în mâna satanei și a fost atacat cu o bubă rea. Credinciosul excomunicat din biserică nu mai poate beneficia de protecția pe care o exercită Hristos asupra bisericii Sale. Expresia ”Spre nimicirea cărnii” trebuie înțeleasă în contextul scopului principal al lui satan, care este să fure, să înjunghie şi să prăpădească (Ioan 10:10).

Expresia ”ca duhul lui să fie mântuit” nu constată un fapt, ci mai degrabă exprimă o speranță. Unii încearcă să interpreteze aceste cuvinte ca un argument în favoarea ”o dată mântuit – mântuit pentru totdeauna”. Adică, dacă a fost mântuit, chiar dacă a căzut în păcat și chiar dacă a fost excomunicat din biserică, el oricum va fi mântuit. Aceasta este o interpretare greșită, care ignoră atât contextul cât și multe alte versete ale Scripturii. Scopul mustrării și excomunicării este pocăința, care aduce mântuire. Unii se pocăiesc deodată, însă alții ajung să se pocăiască doar după ce experimentează tot coșmarul păcatului. Expresia ”ca duhul lui să fie mântuit” se referă la reabilitarea în membria bisericii a celui excomunicat.

Este destul pentru omul acesta pedeapsa care i-a fost dată de cei mai mulţi; aşa că, acum, este mai bine să-l iertaţi şi să-l mângâiaţi, ca să nu fie doborât de prea multă mâhnire. De aceea, vă rog să vă arătaţi iarăşi dragostea faţă de el (2Cor.2:6-8).

Expresia ”mântuit în ziua Domnului Isus” confirmă mai degrabă că mântuirea va fi un act încheiat definitiv doar în ziua revenirii Domnului Isus.

1Corinteni 5:6-8 MĂSURILE DISCIPLINARE PROTEJEAZĂ BISERICA

Expresia ”puțin aluat dospește toată plămădeala” se referă la capacitatea răului de a se răspândi și a afecta întreaga biserică. Păcatul este un rău agresiv și afectează pe cei din jur fie prin exemplu rău, fie prin piatră de poticnire. Toți cei ce cred că o să facă doar păcatul acesta și o să se oprească se înșală. Un pic de drojdie dospește toată plămădeala.

Se spune că într-o bună zi, satan a bătut la ușa casei unui creștin. Creștinul nu a vrut să îi permită să intre în casă, ca să nu-i spurce casa. Atunci satan l-a rugat pe creștin să-i permită doar să bată o țintă în casă. Toate drepturile lui satan o să se limiteze doar la cuiul acela. Nimic mai mult. Creștinul a mers la acest compromis. După un timp satan a adus o coroană de flori și a pus-o în cui, amintidu-i creștinului că e a lui și are dreptul. Creștinul nu avea dreptul să umble la ea. Fiindcă creștinul iubea să vâneze, satan i-a adus un animal vânat și l-a pus în cuiul său. Creștinul nu i-a reproșat nimic. Satan a plecat, ținând să-i amintească creștinului că cuiul este al lui și că creștinul nu are dreptul să umble la el. Animalul vânat a început să miroase rău... dar pentru că creștinul nu mai avea dreptul la cuiul acela, a fost nevoit să-și abandoneze casa. Tot așa, satan introduce un păcat în viața omului, și apoi nu mai știi cum să-l oprești.

Pe vremuri, în loc de drojdie se folosea o bucată de aluat din coptura precedentă. Cu timpul, acest aluat se altera și mirosea rău, dar când doreau să mai coacă pâine, ei introduceau acest aluat alterat în plămădeala nouă, și astfel plămădeala putea să dospească. Această bucățică puturoasă de aluat stricat era simbolul stricăciunii și păcatului.

Măturaţi aluatul cel vechi, ca să fiţi o plămădeală nouă, cum şi sunteţi, fără aluat; căci Hristos, Paştile nostru, a fost jertfit. Să prăznuim, dar, praznicul nu cu un aluat vechi, nici cu un aluat de răutate şi viclenie, ci cu azimele curăţiei şi adevărului (1Cor.5:7-8).

În ajunul Paștelui, Dumnezeu le poruncea iudeilor să arunce din casa lor acea speranță puturoasă. Speranța vieții este în Hristos și nu mai trebuie să ne încredem în ceva al nostru. Noi suntem o plămădeală nouă, prin mila și harul lui Dumnezeu. Tot ce este spurcat și păcătos trebuie eliminat din mijlocul bisericii.

Biserica nu doar că trebuie să ia atitudine, ci trebuie să ia măsuri cu privire la credincioșii, care trăiesc în păcat. Dacă nu se excomunică cel păcătos din biserică, mai devreme sau mai târziu toată biserica va fi afectată de păcat. Disciplinarea bisericească se face și cu scopul de a proteja biserica. Biserica este formată din credincioși maturi, dar și din copii spirituali. Ca să nu fie o pricină de poticnire pentru unii și ca să nu dea un exemplu rău pentru copiii spirituali, cel ce practică răul, trebuie exclus din biserică, tocmai pentru a proteja pe ceilalți.

1Cor. 5:9-13 MĂSURILE DISCIPLINARE SUNT O DATORIE A BISERICII

În cultura de azi, în care toți refuză să-și asume o datorie și pretind că au doar drepturi, este oportun să amintim că în biserica lui Hristos nu este așa. Noi datorăm lui Dumnezeu toată viața noastră, căci prin moartea Sa în locul nostru, El ne-a dat nouă viață. Mai mult decât atât, Dumnezeu ne învață că noi suntem datori unul altuia în multe feluri. Unii știu bine versetul:

Să nu datoraţi nimănui nimic, decât să vă iubiţi unii pe alţii (Romani 13:8).

Nu este datoria voastră să judecaţi pe cei dinăuntru? (1Cor. 5:12).

Deci, vedem că în biserica lui Hristos, credincioșii mai datorează ceva unul altuia.

În 1Cor. 5:1-2, se observă că ap. Pavel este întristat pentru imoralitatea în care trăiește cel ce își zice frate. Dar, ceea ce izbește atenția este mâhnirea ap. Pavel, pentru că biserica nu a avut o atitudine și reacție corectă față de cel imoral. Un imoral între frați este un lucru grav, dar ceea ce l-a făcut pe Pavel să se mâhnească ”foc” a fost atitudinea greșită a bisericii în acea cauză.

Şi voi v-aţi fălit! Şi nu v-aţi mâhnit mai degrabă (1Cor. 5:2).

Cuvântul ”πενθέω” tradus în română - mâhnire” are sensul ”a boci un mort”. Deci, mai degrabă biserica din Corint trebuia să-l bocească ca pe un mort, decât să se fălească cu cel imoral. Problema principală pe care o ridică ap. Pavel este toleranța bisericii față de cel ce își zice ”frate”, dar este imoral. Biserica trebuie să ia atitudine față de rău și față de păcat. Lipsa reacției potrivite și constructive în cazurile imorale discreditează și corupe biserica. Biserica nu trebuie să fie tolerantă și nici nu poate să rămână neutră în situațiile imorale.

Imoralitatea nu se referă doar la păcatul sexual, ci la tot ceea ce are caracter imoral. Imoral este orice lucru, care încalcă principiile morale, sau este contra moralei. Alături de curvie, ap. Pavel înșiră și alte păcate și imoralități, ca: lăcomia, idolatria, defăimarea, beția etc.
Legea morală este decretată de Dumnezeu în cele 10 porunci. Biserica trebuie să ia atitudine cu privire la orice lucru, care este contra acestor porunci.

Porunca a șaptea – ”Să nu preacurvești”.
Încălcarea acestei porunci este imoralitate sexuală. Când cineva din biserică curvește, sau devine homosexual, sau comite adulter sau practică pornografia, biserica trebuie să condamne această imoralitate și să reacționeze corespunzător.

Cea dintâi poruncă – ”Eu sunt Domnul Dumnezeul tău... să nu ai alți dumnezei afară de mine”.
Încălcarea acestei porunci este imoralitate spirituală. Când cineva din biserică devine idolatru, sau se închină la icoane, sau devine victima unui cult de personalitate, biserica trebuie să condamne această idolatrie și să ia măsuri corespunzătoare.

Porunca a șasea – ”Să nu ucizi”.
Încălcarea acestei porunci este cea mai gravă imoralitate. Biserica nu trebuie să rămână un martor mut atunci când cineva agresează, violează, terorizează, atacă sau omoară cu intenție. Biserica trebuie să condamne astfel de imoralități. Mai mult decât atât, biserica lui Hristos trebuie să ia măsurile corespunzătoare față de cei ce își zic ”frați” dar sunt adepții, care susțin astfel de imoralitate, căci susținerea criminalilor este și ea o crimă.

Vreau să vă mărturisesc ceva personal. Pe 24 februarie trebuia să plec la o conferință de predicare în România. Când am înțeles că s-a început războiul în Ucraina, am anulat plecarea fără a sta mult pe gânduri. Următoarele două săptămâni, cu tristețe și durere în inimă am sărit să ajut miile de ucraineni, care evadau din țara lor. Împreună cu unii din voi eram implicați zi și noapte în slujirea refugiaților. Dormeam doar câte 3-4 ore pe zi. O săptămână întreagă nu am reușit să-mi scot ciorapii de pe mine, iar când i-am descălțat m-am speriat de degetele mele.
Unii mă întrebau: de ce ”te-ai dus cu capul” în slujirea refugiaților?
Alții ziceau: Poate trebuie să te gândești și tu să pleci, căci ar putea să vină rusul și la poarta ta?
De ce ai încleiat inscripția #НетВойне pe mașina ta etc.
Răspunsul este simplu. Creștinul nu trebuie să rămână mut și pasiv, atunci când vede suferință, nedreptate, agresiune și imoralitate. Puteți numi aceasta bunătate, patriotism sau datorie civică, dar eu numesc asta datoria creștinului – să reacționeze la tot ce e imoral.

Agresiunea Rusiei față de Ucraina a fost și rămâne o întristare foarte mare. Exact ca Pavel care s-a întristat pentru curvarul din Corint. Dar, așa cum durerea cea mai mare la ap. Pavel a fost provocată de reacția greșită a bisericii față de acel imoral, așa și la mine a fost o mâhnire și mai mare să aflu că prin bisericile din Rusia și Moldova sunt unii care își zic ”frați”, dar care susțin și îndreptățesc agresiunea Rusiei.
Ultimele două săptămâni sunt atât de bulversat, că nu-mi pot găsi locul. Mă simt în pielea lui Pavel. Lui nu-i venea să creadă că biserica s-a fălit cu imoralul, în loc să se mâhnească și să se tânguiască. Nici mie nu-mi vine să cred că există creștini, care să spună: ”așa și trebuie Ucrainei, n-are ce provoca pe fratele mai mare”.
Condamn cu vehemență această poziție imorală. Susținerea războiului este un păcat, care nu se întâlnește nici chiar la păgâni, cu excepția fasciștilor. De 70 de ani, în fiecare 9 mai, rușii se mândresc că au biruit Germania fascistă, dar acum se vede clar că fascismul a cucerit Rusia.

Ei mai încearcă să ne convingă că biserica este apolitică și nu trebuie să luăm o oarecare parte... Putem să spunem doar că ”suntem împotriva războiului”, dar fără nume proprii. Să nu spunem că Rusia a invadat Ucraina, sau că Putin e vinovat etc. Dar ce, să fredonăm operele gogonate ale lui Soloviov, Lavrov și Pescov, precum că ucrainenii se bombardează singuri pe sine? Oare nu trebuie să spunem lucrurilor pe nume, și să stăm pentru adevăr? Văd o disonanță uriașă între ceea ce a învățat Hristos și poziția agresivă a cremlinului susținută de unii credincioși.

Războiul, masacrul, omuciderea și susținerea morală sau materială a acestora este cea mai înaltă formă de imoralitate. Biserica trebuie să ia atitudine și măsuri față de imoralii, care își zic ”frați”, dar susțin sau îndreptățesc agresorul.

Fiindcă aceasta nu încape în conștiința mea, eram mâhnit. Cineva m-a văzut săptămâna trecută mai trist și îmi zice: ”Nu te întrista tare, că mare bucurie nu ne așteaptă”.
Sunt profund convins că numai îndreptarea după Cuvântul lui Dumnezeu ne poate face anul acesta mai bun. Să nu înțelegeți ”mai ușor”, ci mai bun, chiar dacă e mai greu.
Disciplina antrenamentelor unui sportiv nu este mai ușoară. Totuși doar disciplina aceasta îl face pe sportiv să fie mai bun.

Biserica trebuie să ia atitudine și să ia măsuri în privința păcatului și răului. Cred că o disciplină mai bună în biserică va rezulta într-o biserică mai bună. Cred că o disciplină spirituală mai bună ne va face pe fiecare din noi niște creștini mai buni.