1Corinteni 6 || O DISCIPLINĂ MAI BUNĂ (partea 2)

1Cor. 6:1-11 Ap. Pavel continuă tema începută în cap. 5 despre DISCIPLINA COMUNITARĂ introducând o nouă problemă întâlnită frecvent în biserica din Corint.

La apariția unor conflicte interpersonale între credincioși, ei se adresau în instanțele civile. Aceasta este o rușine pentru biserica creștină. Pavel acuză atât biserica, cât și credincioșii individuali pentru aceasta. Acuzația stă în neaplicarea disciplinei în cadrul bisericii. Se creează impresia că corintenii erau specialiști în ”A scoate gunoiul din casă”.
Această învinuire se repetă ca un refren dintr-o cântare în versetele 1, 4 și 6.

Cum! Când vreunul din voi are vreo neînţelegere cu altul, îndrăzneşte el să se judece cu el la cei nelegiuiţi, şi nu la sfinţi? (v.1).
Deci când aveţi neînţelegeri pentru lucrurile vieţii acesteia, voi puneţi judecători pe aceia pe care biserica nu-i bagă în seamă? (v.4)
Dar un frate se duce la judecată cu alt frate, şi încă înaintea necredincioşilor! (v.6)

Aceste întrebări scot la iveală absurditățile din Corint. Acest lucru îl uimește vădit pe ap. Pavel.

Conflictele dintre credincioși trebuie soluționate în cadrul bisericii.

Pavel le pune o întrebare retorică: Cine e mai vrednic să judece, lumea sau biserica?
Ei știau răspunsul corect, de aceea această întrebare trebuia să le lase obrajii ca ouăle de Paști.

Capacitatea bisericii de a judeca nici nu se compară cu capacitatea instanțelor civile.
Dacă parafrazăm această întrebare, ar putea suna astfel:
Cum de aveți tupeul să mergeți să căutați dreptate la cei nelegiuiți?

Biserica nu trebuie să se eschiveze de la implicarea sa în soluționarea conflictelor dintre frați.

Argumentele ap. Pavel îi lasă pe corinteni fără cuvinte.

            Biserica va judeca lumea. Dacă biserica va judeca lumea, deci judecătorii lumii sunt inferiori în judecățile lor. Dacă poporul Israel va fi judecat de Hristos împreună cu cei 12 apostoli, Atunci lumea va fi judecată de Hristos și biserica Sa.

Tatăl nici nu judecă pe nimeni, ci toată judecata a dat-o Fiului (Ioan 5:22).

Celui ce va birui şi celui ce va păzi până la sfârşit lucrările Mele îi voi da stăpânire peste neamuri (Ap. 2:26).

            Biserica va judeca îngerii. Dacă biserica e calificată să judece ființele cerești, deci este calificată să judece și lucruri pământești.

El a păstrat pentru judecata zilei celei mari, puşi în lanţuri veşnice, în întuneric, pe îngerii care nu şi-au păstrat vrednicia, ci şi-au părăsit locuinţa (Iuda 1:6).

Un împărat din vechime a fost întrebat: de câte legi e nevoie ca o împărăție să funcționeze bine? El a zis: doar trei. 1) Secerile și săbiile trebuie să lucească. 2) Pe cărarea care duce la judecată trebuie să crească iarbă. 3) Drumul spre biserică trebuie să fie bine bătătorit.

 

Credinciosul trebuie să apeleze la ajutorul bisericii pentru conflictele dintre frați.

Chiar dacă Biblia ne numește sfinți, noi nu suntem perfecți și nici ideali. Este aproape sigur că vor apărea neînțelegeri și chiar conflicte în biserică. Totuși, credinciosul trebuie să facă tot ce este în puterile lui ca să nu se ajungă la conflict, pentru că este scris:

Dacă este cu putinţă, întrucât atârnă de voi, trăiţi în pace cu toţi oamenii (Rom. 12:18).

Dar, ce-i de făcut atunci când nu este cu putință să trăiești în pace cu un oarecare frate?
Ce-i de făcut atunci când nu ai putut evita conflictul? Soluția este împăcarea.

Aşa că, dacă îţi aduci darul la altar, şi acolo îţi aduci aminte că fratele tău are ceva împotriva ta, lasă-ţi darul acolo înaintea altarului şi du-te întâi de împacă-te cu fratele tău; apoi vino de adu-ţi darul. Caută de te împacă degrabă cu pârâşul tău, câtă vreme eşti cu el pe drum; (Matei 5:23-25).

Negocierea unei împăcări presupune anumite cedări. Cine caută cu adevărat să se împace, nu înaintează condiții, nu-ți minează casa, ca să poată pune mai mare presiune în negocieri. Cel ce caută pacea sau negociază o împăcare, va fi gata să facă anumite cedări.
Cum să mă împac cu fratele meu?

            Acceptă să rămâi în pagubă.

De ce nu răbdaţi mai bine paguba? (1Cor. 6:7).

Ap. Pavel dă de înțeles că mai degrabă ar trebui să accepți o pagubă materială, decât să strici relațiile cu fratele, să pătezi reputația bisericii și să pui piedici Evangheliei.

Chiar și Platon zicea: ”Omul evlavios preferă să sufere pe nedrept, decât să acționeze nedrept”.

Între slujitorii lui Avraam și slujitorii lui Lot s-a iscat o neînțelegere. Poate s-a ajuns chiar și la un conflict între slugile lor. Priviți cât de frumos Avraam soluționează conflictul (Gen. 13:7-9).

            Adresează-te bisericii. Nu te adresa îndată în instanță.

Nu este între voi nici măcar un singur om înţelept, care să fie în stare să judece între frate şi frate? (1Cor. 6:5).

Scopul instanțelor civile este să determine vinovatul. Din moment ce una din părți este declarată vinovată și alta dreaptă, de atunci distanța dintre cei doi frați va crește exponențial. În așa fel, doar se va agrava relația dintre cei doi frați.

Pe când judecata bisericească are scopul de a judeca răul, de a îndemna la pocăință, dar și de a duce la împăcarea fraților.
Punând pe balanță aceste opțiuni, va fi evidentă alegerea creștinului. De aceea sună iarăși refrenul: cum de aveți tupeul, să vă adresați în judecăți la necredincioși?

Domnul Isus a învățat să fim împăciuitori și să căutăm pacea.

Ferice de cei împăciuitori, căci ei vor fi chemaţi fii ai lui Dumnezeu! (Mat. 5:9).

Domnul Isus a dat bisericii un ghid de soluționare a conflictelor. Acest ghid are trei etape: a) încearcă să rezolvi conflictul în mod individual; b) încearcă să rezolvi conflictul implicând încă pe cineva pe care ambii îl respectați; c) încearcă să rezolvi conflictul cerând ajutorul bisericii (Mat. 18:15-18).

Gravitatea problemei legată de conflicte și cazurile de judecată din biserica din Corint stătea în faptul că unii credincioși fiind nedrepți față de frații săi, își demonstrau ”dreptatea” sa în judecățile civile. Astfel ei nedreptățeau pe frați.

Corintul era o metropolă greacă. Fiecare grec era bine educat în privința dreptului și chiar era o cultură de exercitare a dreptului. Istoricii spun că: sistemul judiciar din Grecia antică era așa format că în componența juriului de asistență a judecătorului putea să intre orice bărbat cu vârsta peste 60 de ani. Fiecare dimineață, bătrânii orașului se adunau, pentru tragerea la sorț. Apoi, cei sortiți mergeau în acea zi să asculte și să judece diverse cazuri.

Corintenii cunoșteau bine dreptul. Unii din biserică se foloseau de cunoștințele lor juridice pentru a profita de cei mai slab educați în privința aceasta. De aceea, Pavel acuză corintenii:

Dar voi singuri sunteţi aceia care nedreptăţiţi şi păgubiţi şi încă pe fraţi! (1Cor. 6:8).

Ap. Pavel atenționează biserica din Corint că cei nedrepți vor avea aceeași soartă ca și curvarii, închinătorii la idoli, malahii, sodomiții, hoții, lacomii, bețivii, defăimătorii și răpăreții. Nimeni din ei nu vor moșteni împărăția lui Dumnezeu.

Fiecare din noi am fost la fel, dar faptul că Hristos ne-a sfințit, viața noastră de mai departe nu mai trebuie să continue în același fel. Dacă pretindem că suntem copiii lui Dumnezeu, atunci trebuie să fim împăciuitori (Mat. 5:9).

Din punct de vedere practic trebuie să știm că în conflictul dintre doi frați intervin și niște inamici, care vor să toarne benzină pe foc și sare pe rană.

1.      Mândria ne împinge să demonstrăm că noi suntem corecți.

2.      Firea ne împinge să demonstrăm celuilalt că el este greșit.

3.      Diavolul de împinge să ne răzbunăm pentru nedreptate pricinuită nouă.

Cred că și voi ați auzit de multe ori expresia ”Las că-i arăt eu...”. Dar, poate chiar și ați supus-o.

În conflict, credinciosul nu trebuie să caute interesul său, dreptatea sa și răzbunarea, ci mai degrabă să caute ca:

1.      Situația dată să aducă slavă lui Dumnezeu.

Deci fie că mâncaţi, fie că beţi, fie că faceţi altceva: să faceţi totul pentru slava lui Dumnezeu. (1Cor. 10:31);

Cum poate un conflict să aducă slavă lui Dumnezeu? Împacă-te cu fratele!

2.      Situația dată să nu împiedice Evanghelia.

Să nu fiţi pricină de păcătuire nici pentru iudei, nici pentru greci, nici pentru Biserica lui Dumnezeu. După cum mă silesc şi eu în toate lucrurile să plac tuturor, căutând nu folosul meu, ci al celor mai mulţi, ca să fie mântuiţi. (1Cor. 10:32-33).

Deci, soluția este ca orice conflict între frați, trebuie să fie soluționat în cadrul bisericii, apelând la credincioșii mai maturi, la liderii bisericii, sau la slujitorii bisericii. Din poziție neutră, ei vor asculta părțile și vor judeca fiind mânați de Duhul Sfânt și de Scriptură.

Codul civil suferă schimbări la fiecare câțiva ani, oare este el mai demn decât Scriptura – Cuvântul neschimbat și desăvârșit al lui Dumnezeu?
De regulă, judecătorii necredincioși singuri trăiesc în imoralitate și fără frică de Dumnezeu, își vând hotărârile în funcție de cine și cât plătește. Oare ei sunt mai demni decât frații, care trăiesc cu frică de Dumnezeu?

Noi am păcătuit față de Dumnezeu și dacă era să caute dreptate, toți am fi devenit combustibil pentru iad. Ce a făcut Dumnezeu în conflictul care a apărut între om și Dumnezeu? Oare nu este El exemplul nostru și în situațiile de conflict?

1Cor. 6:12-20 a doua parte a acestui capitol vorbește despre DISCIPLINA PERSONALĂ.

Sub pretextul libertății creștine, unii credincioși din Corint trăiau în desfrâu. Pavel vine să le repete, că libertatea creștină nu înseamnă să faci tot ce vrei. Mai degrabă, libertatea creștină trebuie privită în raport cu robia stricăciunii. Deci, creștinul e liber să nu mai păcătuiască.

Toate lucrurile îmi sunt îngăduite, dar nu toate sunt de folos; toate lucrurile îmi sunt îngăduite, dar nimic nu trebuie să pună stăpânire pe mine (1Cor. 6:12).

Grecii considerau sufletul și duhul ca fiind părți importante ale omului. Dar, corpul uman îl desconsiderau în multe feluri.
Epictet spunea: ”Bietul meu suflet, el este înlănțuit de corpul acesta neputincios”.  O zicală răspândită printre greci, era ”Corpul este mormântul sufletului”. Din aceste motive, existau două extreme, care au afectat și creștinismul din Corint.

1.      Fiindcă corpul nu este important, nici nu trebuie să căutăm de el. Astfel s-a dezvoltat ascetismul. Ascetismul înseamnă abstinența de la plăcerile trupești. El se manifesta chiar prin diverse forme severe de a pedepsi sau de a nu îngriji propriul corp. Unii asceți nu se spălau, nu se tundeau, nu-și tăiau unghiile, nu mâncau etc. Alții se limitau drastic în mișcare. De exemplu: Simeon Stâlpnicul a trăit timp de 37 de ani în vârful unui stâlp.

2.      Fiindcă corpul nu este important, să-l lăsăm să se îndoape de plăcerile. Astfel s-a dus la extremă dorințele nesăbuite ale firii. În lista plăcerilor trupești intra atât plăcerea de a mânca, cât și destrăbălarea sexuală.

Mâncările sunt pentru pântece, şi pântecele este pentru mâncări. Şi Dumnezeu va nimici şi pe unul şi pe celelalte. Dar trupul nu este pentru curvie; el este pentru Domnul, şi Domnul este pentru trup (1Cor. 6:13).

Corpul nostru aparține Domnului. De aceea, nu putem face cu el orice am vrea.

Lumea în care trăim accentuează mult drepturile și libertățile omului. Unii chiar insistă pe formula ”my body, my choice” - ”corpul meu, alegerea mea”. Ei L-au scos pe Dumnezeu din viața și sistemul lor de valori și ca rezultat au ajuns să legalizeze avortul și drogurile. Iar credincioșii știu că Dumnezeu ne-a creat și ai lui suntem. Lui îi datorăm tot ceea ce suntem.

Credinciosul care se dedă la plăcerile trupești nu face altceva decât să păcătuiască. Omului i s-a dat un corp, nu pentru destrăbălare și plăcere, ci pentru ca să slujească lui Dumnezeu.

Ap. Pavel arată cât de strânsă legătură este între trupul credinciosului și Sfânta Treime.

1.      Trupul este pentru Domnul (v.13). Ce fac eu cu trupul meu? Cât de bine împlinesc eu scopul pentru care mi-a fost dat acest trup? Ce facem noi de obicei cu trupul nostru?

2.      Trupurile voastre sunt mădularele lui Hristos (v.15). Oare ceea ce fac eu fratelui în credință, nu este îndreptat împotriva lui Hristos însuși? Oare mă port eu cu fratele meu așa cum m-aș purta cu Hristos – doar el e mădularul lui Hristos?

3.      Trupul vostru este Templul Duhului Sfânt (v.19). Cum se simte Duhul lui Dumnezeu în trupul meu? Cum Îi permit eu Duhului Sfânt să folosească trupul meu?

Cugetați la aceste întrebări împreună cu liderul vostru la grupul de casă.

Atenție la fenomenul ”nu am știut”. Unii credincioși practică anumite lucruri scârboase și apoi zic că ”nu am știut”. Astfel încearcă să-și apere ”inocența”.

În NT se întâlnește de 9 ori fraza ”oare nu știți?”, iar 6 din ele se întâlnesc anume în capitolul 6. De parcă, Pavel nu le lasă scuze și îndreptățiri, precum că nu au știut...

Această scuză se întâlnește adesea și la credincioșii de azi, care nu prea citesc Scriptura. Ei s-au mulțămit că s-au pocăit și sunt mântuiți, dar nu le prea pasă de așteptările lui Dumnezeu.

Concluzia finală transformată într-o poruncă pentru fiecare credincios, este: creștinul nu trebuie să pretindă la drepturi față de alți frați, ci să fie preocupat de îndatoririle sale față de Cel ce l-a cumpărat cu un preț nespus de scump.

Căci aţi fost cumpăraţi cu un preţ. Proslăviţi, dar, pe Dumnezeu în trupul şi în duhul vostru, care sunt ale lui Dumnezeu (1Cor. 6:20).