Ioan 12 || EXTRIMITĂȚILE CREDINȚEI ȘI NECREDINȚEI

Ioan 1-11 descriu slujirea lui Isus timp de 3,5 ani, dar ceea ce se întâmplă între 12-21 este o descriere a unei singure săptămâni. Aceasta e săptămâna apogeului, care polarizează toate lucrurile. E ultima săptămână din vechiul legământ și ultimul Paști în care trebuia să fie jertfit un miel. Săptămâna cu cele mai mari urcări și încurajări, dar și cu cele mai aprige dezamăgiri și împotriviri.

De la ungerea lui Isus la confruntarea lui Iuda;
De la spălarea picioarelor, la evaporarea ucenicilor;
De la încurajarea îngerilor, la ațipirea celor mai apropiați;
De la promisiuni de consacrare, la trădare ipocrită;
De la împărat al iudeilor, la punerea în rândul celor blestemați;
De la strigătele de ”Osana” la răcnetele ”răstignește-L”.

Ca rezultat avem o lume împărțită între pro / contra; avem o istorie împărțită între până / după; avem familii împărțite între devotați / oponenți; omenirea e împărțită între oi / capre și chiar o biserică împărțită între credincioși / rătăciți.

CREDINȚA MARIEI ȘI TRĂDAREA LUI IUDA

Credința se manifestă prin încredere și devotament, iar necredința se manifestă prin nemulțumire, împotrivire și deviere de la adevăr (pseudo adevăr).

Maria a luat un litru cu mir de nard curat, de mare preţ, a uns picioarele lui Isus şi I-a şters picioarele cu părul ei; şi s-a umplut casa de mirosul mirului. Unul din ucenicii Săi, Iuda Iscarioteanul, fiul lui Simon, care avea să-L vândă, a zis: "De ce nu s-a vândut acest mir cu trei sute de lei şi să se fi dat săracilor?" Zicea lucrul acesta nu pentru că purta grijă de săraci, ci pentru că era un hoţ şi, ca unul care ţinea punga, lua el ce se punea în ea. Dar Isus a zis: "Las-o în pace; căci ea l-a păstrat pentru ziua îngropării Mele. (Ioan 12:3-7).

A.    Devotamentul Mariei. Maria L-a uns pe Isus cu mir de nard curat – extract de ulei – smirnă – termen general pentru uleiuri parfumate sau balsamuri create din rășini aromatice. Maria a adus cel mai scump lucru / comoara ei.

ü Faptul că acest era din nard (familia valerianei) care se găsea în Himalaya, îl făcea să fie de mare preț (In. 12:3).

ü Faptul că acest extract de ulei era curat indică că era de cea mai înaltă calitate, fără adaosuri sau diluare.  

ü Mirul se folosea în medicină pentru tratarea insomniei și anxietății. Iar diluarea lui cu vin se folosea în loc de anestetic (Mr. 15:23).

ü Acest mir intra în compoziția uleiului pentru ungerea sfântă.

Domnul a vorbit lui Moise şi a zis: "Ia din cele mai bune mirodenii: cinci sute de sicli de smirnă foarte curată, .... Cu ele să faci un untdelemn pentru ungerea sfântă (Exod 30:22-25).

ü Un astfel de mir/smirna a fost adusă la nașterea lui Isus (Mat. 2:11).

ü Mirul diluat cu aloe era folosit la îmbălsămarea mortului (In. 19:39).

Isus explică gestul Mariei. Ea a făcut un lucru frumos faţă de Mine și ea a făcut ce a putut, înainte ca să fie îngropat Isus (Mr. 14:6-8).

Ø A făcut un lucru frumos. În timpul și contextul lor era un obicei, de a oferit apă oaspeților pentru a-și spăla picioarele. Deși nu era obligatoriu, însă acest gest era considerat o forma de ospitalitate și respect. Ceva mai mult decât darea mâinii în timpul salutului.

o   În Iliada lui Homer, Ahile îi oferă apă lui Priam pentru a-și spăla picioarele înainte de a fi implorat sa-i returneze trupul lui Hector.

o   Când Isus a intrat să cineze în casa lui Simon fariseul, el nu a arătat acest gest față de Isus și ucenicii Săi (Lc. 7:44), și i s-a dat în obrazul.

Ø A făcut ce a putut. Ea a dat ceea ce a avut. Dumnezeu nu se așteaptă să-I dăm ceea ce noi nu avem sau ceea ce nu putem. Dumnezeu nu are nevoie să facem imposibilul pentru El. Imposibilul este la degetul cel mic al lui Dumnezeu.  

"Al Domnului este pământul şi ce-i cuprinde, lumea şi cei ce o locuiesc." (Psalm 24:1).

"Căci n-am adus nimic în lume, şi nici nu putem lua nimic cu noi din ea." (1Timotei 6:7).

Nu-i promite lui Dumnezeu 10-20% din primul milion. Nu-L hrăni pe Dumnezeu cu promisiuni. Tu dă-I din ceea ce ai acum. Poate niciodată nu vei avea un milion. Fii credincios în lucrurile mici și poate atunci ți se vor încredința și lucruri mai mari.

Ce lucru frumos ai vrea să faci pentru Isus? ... Ia și fă. Generozitatea născută din devotamentul credinței este un lucru frumos.
Ce ai putea face pentru Isus? ... Grăbește-te să faci înainte să fii îngropat.

B.     Nemulțumirea lui Iuda. Unii vorbeau între ei despre această ”risipă”, dar cel mai deranjat de gestul Mariei a fost Iuda. El a calculat în mintea lui prețul de piață a mirului și a încercat să discrediteze acțiunea Mariei. Iuda știa prețul la toate celea, dar nu știa valoarea la nimic. El este numit:

ü Fiul pierzării (Ioan 17:12);

ü Locuinţa să-i rămână pustie (FA 1:20);

ü Hoțul care lua din pungă (In. 12:6);

ü Cel care s-a vândut (Mat. 27:3);

ü Trădătorul (Mat. 26:15);

ü Un drac (Ioan 6:70).

Isus l-a apostrofat pe Iuda zicând: "Lăs-o în pace” (Ioan 12:7) ceea ce indică STOP; iar Marcu mai adaugă o mustrare ”de ce-i faceți supărare?” (Marcu 14:6).

Ø S-ar putea fi vândut acest mir și dat săracilor. Acest gând pare unul nobil, însă Isus îl dă de gol, arătând valoarea lucrurilor spirituale mai prioritară. Isus nu a fost împotriva ajutorării săracilor, dar mărul discordiei stă în numărarea banilor altora sau criticarea altora, pentru deciziile lor, nu atât de ”nobile”. Când ești ispitit să numeri banii altora sau să judeci deciziile lor de ași cheltui banii proprii, să știi că ești în postura lui Iuda. Ajută săracii și boschetarii pe banii proprii, și nu imita o oarecare ”binefacere” pe banii altora.

Ø El lua ce se punea în pungă. Este clar că Iuda iubea banii și căuta să profite de situații, ca să înșface o bucată cât mai groasă. Dacă Iuda doar s-ar fi dezamăgit în învățătura lui Isus despre Împărăție și nu mai putea spera la o răscoală împotriva regimului, putea simplu să se retragă și să-și caute alți aliați și adepți. Totuși, pentru că iubea banii, și-a căutat interesul financiar și a căutat profit cu orice preț. Auzind că Isus vorbește de moartea Sa și misiunea Lui se apropie de sfârșit, iar el își va pierde sursa secretă de venit, s-a gândit să rupă...

Maria a slujit cu extract de ulei de 300 dinari (un an de muncă), dar Iuda s-a vândut pentru 30 arginți (3 luni de muncă). Maria a demonstrat devotament și consacrare, iar Iuda a arătat că nu prea are valoare. Aceasta e diferența între demnitate și mizerie; credință devotată și necredință (credință profitabilă).

Eu am avut persoane în viață, care au zis: uite fiindcă tu faci cutare și cutare pentru copii orfani, vrem să te ajutăm. Am primit ajutor, susținere și binecuvântare pentru că deja eram dedicat și făceam ce puteam pentru adolescenții din internat. Dumnezeu vede că ești credincios în puținul pe care îl ai și atunci binecuvântează. În schimb cei ce spală oasele celor ce fac un bine, așa și rămân doar spectatori, formulând scheme și proiecte cum mai bine ar fi de gestionat finanțele altora, dar singuri așa și nu se apucă să facă un bine.

Am auzit o istorie improvizată, dar care se potrivește aici: Se zice că mergea găina și purcelul pe lângă o biserică și au auzit discuțiile că biserica încep pregătirile de Paști și vor pregăti o masă plină cu ouă vopsite și pârjoale. Găina a sărit în sus de bucurie, dar porcul s-a întristat. Găina îl întreabă de ce nu te bucuri ...? Pentru tine ouăle sunt o contribuție, dar pentru mine pârjoalele sunt un sacrificiu.

Nu critica și descuraja binele pe care-l face altul. Vezi ce poți tu să faci cu puținul pe care-l ai. Iubirea de bani este rădăcina tuturor relelor. Materialismul te leagă de pământ, pe când slujirea te leagă de cer. Iubește oamenii și folosește lucrurile, dar nu iubi lucrurile și folosi oamenii. Alege să fii dedicat ca Maria, nu te camufla în ucenic, dar să rămâi nemulțumit ca Iuda. Mai bine să pierd bogății trăind în credință, decât să le agonisesc sporind în necredință.

INTRAREA TRIUMFALĂ ȘI PLECAREA PE FURIȘ

A doua zi, o gloată mare care venise la praznic, cum a auzit că vine Isus în Ierusalim, a luat ramuri de finic şi I-a ieşit în întâmpinare, strigând: "Osana! Binecuvântat este Cel ce vine în Numele Domnului, Împăratul lui Israel!" Isus a găsit un măgăruş şi a încălecat pe el, după cum este scris: "Nu te teme, fiica Sionului; iată că Împăratul tău vine călare pe mânzul unei măgăriţe." Ucenicii Lui n-au înţeles aceste lucruri de la început; dar, după ce a fost proslăvit Isus, şi-au adus aminte că aceste lucruri erau scrise despre El şi că ei le împliniseră cu privire la El. Toţi cei ce fuseseră împreună cu Isus, când chemase pe Lazăr din mormânt şi-l înviase din morţi, mărturiseau despre El. Şi norodul I-a ieşit în întâmpinare, pentru că aflase că făcuse semnul acesta. Fariseii au zis deci între ei: "Vedeţi că nu câştigaţi nimic: iată că lumea se duce după El!"... Dacă Îmi slujeşte cineva, să Mă urmeze; şi unde sunt Eu, acolo va fi şi slujitorul Meu. Dacă Îmi slujeşte cineva, Tatăl îl va cinsti (Ioan 12:12-15,26).

Norodul I-a răspuns: "Noi am auzit din Lege că Hristosul rămâne în veac; cum, dar, zici Tu că "Fiul omului trebuie să fie înălţat"? Cine este acest Fiu al omului?" Isus le-a zis: "Lumina mai este puţină vreme în mijlocul vostru. Umblaţi ca unii care aveţi lumina, ca să nu vă cuprindă întunericul; cine umblă în întuneric nu ştie unde merge. Câtă vreme aveţi Lumina printre voi, credeţi în Lumină, ca să fiţi fii ai luminii." Isus le-a spus aceste lucruri, apoi a plecat şi S-a ascuns de ei. Măcar că făcuse atâtea semne înaintea lor, tot nu credeau în El (Ioan 12:34-36).

A.    A sosit ceasul.

Era săptămâna Paștelui în care tot norodul se strângea la Ierusalim și chiar veneau prozeliți din toată lumea (12:20). O cifră estimativă depășea ușor câteva sute de mii de oameni. Noroadele care auzise că vine Isus L-au întâmpinat cu omagii și cuvinte de laudă, cu osana și aleluia. Într-un fel strigau: Trăiască Împăratul!

Înainte să aducă măgărușul la Isus, cei doi ucenici au fost întrebați, de ce îl dezlegați? Răspunsul a fost scurt și punctul. Domnul are trebuință de el. Nu a fost nevoie de explicații, căci toți Îl considerau pe Isus Regele și Domnul lor.

Isus a intrat în Ierusalim călare pe un măgăruș, pentru ca să se împlinească cuvintele prorocului. Saltă de veselie, fiica Sionului! Strigă de bucurie, fiica Ierusalimului! Iată că Împăratul tău vine la tine; El este neprihănit şi biruitor, smerit şi călare pe un măgar, pe un mânz, pe mânzul unei măgăriţe (Zaharia 9:9).

Ei așterneau hainele lor și ramuri de palmieri și finic înaintea lui Isus asemenea unui covor roșul din zilele noastre. Iar când prozeliții întrebau cine este acesta de I se face așa cinste? Ei răspundeau: "Este Isus, Prorocul din Nazaretul Galileii" (Mat. 21:11).

La Paștele precedent Isus a venit în Ierusalim și învăţa pe norod în Templu, în locul unde era vistieria; şi nimeni n-a pus mâna pe El, pentru că încă nu-I sosise ceasul. Iar când poporul a luat pietre în mâni ca să-L omoare El a fost nevoit să se retragă pe neobservate, din același motiv – nu-I venise ceasul (Ioan 8:20,59).

Acum însă când niște greci s-au arătat interesați și au rugat pe ucenici să-i conducă la Isus, El zice: "A sosit ceasul să fie proslăvit Fiul omului (Ioan 12:23).

Ești tu interesat de Isus Hristos asemenea acelor care-L căutau pe Isus? Poate e de ajuns cât ai trăit fără de Hristos. Ți-ai făcut planuri și ți-ai împlinit poftele, ai trăit pentru tine și nu ai ținut seama de Isus. Nu vreai să-ți deschizi acum inima precum Ierusalimul și-a deschis porțile și să-L primești pe Isus în inima ta? Oare nu a venit ceasul să crezi și să-L primești pe Isus într-un mod triumfal?

B.     Orbirea poporului.

Din 312 î.H. Ierusalimul fusese subjugat de imperiul grec al lui Alexandru Macedon. Însă după moartea marelui general, alți patru generali au împărțit imperiul și Israelul a rămas subjugat de Seleucus. El stăpânea toată Asia Mică, Siria și Mesopotamia. Cu 160 de ani înainte de Isus, preotul Iuda Macabeul a condus o răscoală și a reușit eliberarea Ierusalimului. Ca rezultat, el a intrat victorios în Ierusalim, iar gloatele îi așterneau ramuri de palmieri pe drum.

Libertatea iudeilor a fost întreruptă când Pompei a recucerit Israelul și a subjugat Ierusalimul către imperiul Roman în 63 î.H. Acum Isus era văzut ca un eliberator asemenea lui Iuda Macabeul, care va răsturna jugul roman. Însă, Isus nu și-a dorit ca poporul să-L vadă ca un eliberator militar și zice: Adevărat, adevărat vă spun că dacă grăuntele de grâu care a căzut pe pământ nu moare, rămâne singur; dar dacă moare, aduce mult rod (Ioan 12:24). Vorbind astfel, arăta cu ce moarte avea să moară (v.33).

Tată, proslăveşte Numele Tău!" Şi din cer s-a auzit un glas care zicea: "L-am proslăvit şi-L voi mai proslăvi!" Norodul care stătea acolo şi care auzise glasul a zis că a fost un tunet. Alţii ziceau: "Un înger a vorbit cu El!" Isus a răspuns: "Nu pentru Mine s-a auzit glasul acesta, ci pentru voi. (Ioan 12.28-30).

Acest glas din cer trebuia să arate iudeilor că El nu a venit să răstoarne jugul roman, ci din contra, să moară pentru răscumpărarea veșnică a poporului. Dar ei nu au înțeles acest lucru și nu au priceput menirea Sa, ca să creadă în EL. Ca și Iuda, poporul era orbit de o eliberare fizică, o răzbunare pe romani. Ei se gândeau că Isus cu puterea lui supranaturală va aduce foc și prăpăd peste romani.

Isus le-a spus aceste lucruri, apoi a plecat şi S-a ascuns de ei. Măcar că făcuse atâtea semne înaintea lor, tot nu credeau în El,... (Ioan 12:36-37).

Dacă nu-L percepi pe Isus așa cum a intenționat El, nu vei beneficia de moartea și harul Său. Nu trebuie să-L vezi pe Isus ca un colac de salvare din problemele financiare, sau din boala ta, sau din crizele tale emoționale. Nu trebuie să-ți pui încrederea în Hristos doar pentru viața aceasta, altfel, degeaba vei crede. Nu-L face pe Isus să-ți întoarcă spatele sau să dispară din atenția ta, lăsându-te în mocirla păcatului și înșelarea mediocră. Aceasta este extrema necredinței.

Crede în El. Cheamă-L în inima ta. Urmează-L toată viața. Slujește-L cu devotare. Manifestă o credință jertfitoare fără echivoc și nu te lăsa rătăcit de unele așteptări proprii și de unele beneficii vremelnice, căci Isus nu asta a urmărit.