Ioan 19 || PAȘTELE - CALEA SUFERINȚEI


In. 13-19 descriu evenimentele de la ultimul Paști al vechiului legământ  și unicul Paști al noului legământ.

-         Ultimul Paști în vechiul legământ, pentru că nu mai este necesar să jertfim miei de Paști, după Legea lui Moise.

-         Unicul Paști din noul legământ, ...căci Hristos, Paştile nostru, a fost jertfit (1Cor 5:7) și nu mai este o altă jertfă.

Paștele nu este numit sărbătoare în noul legământ și nici nu se spune să-l sărbătorim. Deci, noi nu facem Paștele, ci comemorăm jertfa lui Isus de vinerea mare, iar duminică sărbătorim învierea lui Hristos.

Evenimentele principale ale creștinismului sunt tot mai alterate de practici păgâne. Mulți ridică întrebări de ce Crăciunul a fost fixat anume pe 25 decembrie, dacă nu se știe exact când s-a născut Isus? În același timp se plâng că Paștele e în fiecare an pe dată fluctuantă.

Pe orbita pământului sunt 4 puncte vernale. Două din ele sunt echinocțiu primăvară / toamnă când ziua este egală cu noaptea și anotimpurile își schimbă emisferele. Celelalte două sunt solstițiu vară (cea mai lungă zi) / iarnă (cea mai lungă noapte). Niceea 325 - Paștele este stabilit în duminica următoare de după luna plină și echinocțiul de primăvară, dar nu în ziua a 15 din prima lună a calendarului iudeilor.

"Sufletul Meu este cuprins de o întristare de moarte; rămâneţi aici şi vegheaţi împreună cu Mine." (Matei 26:36-38).

Azi vom vedea 3 stații speciale de pe calea suferințelor lui Isus, pentru a înțelege Paștele și profunzimea jertfei Lui, care ne transformă viețile.

1.         GABATA – hotărârea de moarte (19:1-13).

Când a auzit Pilat aceste vorbe, a scos pe Isus afară; şi a şezut pe scaunul de judecător, în locul numit "Pardosit cu pietre", iar evreieşte: "Gabata" (In. 19:13).

Pilat a dat ordin să-L bată v.1, fără să fi investigat cazul lui Isus. Nu știau romanii de drepturile învinuitului sau de prezumția nevinovăției.

Călăii L-au bătut cu palmele, pumnii, biciul (40-1) și ÎL trăgeau de barbă. Ei își băteau joc de Isus punându-I o coroană de spini pe cap. Îl băteau și-I ziceau să ghicească cine L-a lovit. Da, Pilat e un judecător nedrept...

Și noi luăm hotărâri bazate pe emoții și recurgem la acțiuni pe care le regretăm mai târziu. Nu suntem mai drepți decât Pilat.

Fiind părinte, cui nu i s-a întâmplat să reacționeze dur la o situație, doar ca să ne satisfacem firea noastră răutăcioasă? Vă mărturisesc, că vorbeam la tel, dar copii se certau. Nu puteam întrerupe sunetul, ca să intervin și s-a acumulat o doză de mânie. Așa că atunci când am pus receptorul le-am dat ceaiul la amândoi, fără să știu situația.

Pilat L-a dat în mâinile lor v.4. deși nu găsi-se nici o vină în Isus. Pilat nu a avut motive să-L judece și să-L pedepsească, dar L-a bătut și încă L-a dat în mâinile iudeilor să fie răstignit.

Pe când stătea Pilat pe scaun la judecată, nevasta sa a trimis să-i spună: "Să n-ai nimic a face cu Neprihănitul acesta; căci azi am suferit mult în vis din pricina Lui." (Mat. 27:19).

Gabata rămâne în istorie ca locul judecății în care s-au luat cele mai nedrepte hotărâri. Cel nevinovat și fără păcat a fost bătut și răstignit pentru păcat. Isus a primit pedeapsa pe care nu a meritat-o.

Se mai întâmplă că și noi să luăm hotărâri greșite, fiind constrânși de situație. Sau ajungem singuri să-i constrângem pe alții să ia hotărâri care să ne avantajeze pe noi, dar nu ne pasă de conștiința lui.

Poate ai recurs și tu la anumite compromisuri cu conștiința ta. Fie că nu ai făcut ceea ce știai că e corect, fie că ai făcut ceea ce știai că-i greșit. Nu te purta cu asprime, față de cei constrânși să ia hotărârile greșite și nu recurge la constrângerea cuiva să facă hotărâri compromițătoare.

2.         GOLGOTA – constatare a morții (19:14-17).

Atunci L-a dat în mâinile lor, ca să fie răstignit. Au luat deci pe Isus şi L-au dus să-L răstignească. Isus, ducându-Şi crucea, a ajuns la locul zis al "Căpăţânii", care în evreieşte se cheamă "Golgota" (In. 19:16-17).

O nedreptate uluitoare. În ziua aceea trebuiau să fie răstigniți trei tâlhari pe Golgota. Au fost pregătite trei cruci. În ultima încercare a lui Pilat de a-L elibera pe Isus, a scos pe Isus în fața poporului și pe cel mai mișel dintre tâlhari. Poporul a ales să fie eliberat Baraba (Mat. 27:21).

Tocmai așa o nedreptate s-a produs în dreptul nostru. Baraba ne reprezintă pe mine / tine – păcătoși, care meritam pedeapsa capitală. Iar pe de altă parte Isus – un sfânt, care nu a comis nici un păcat. El a purtat și a fost răstignit pe crucea ta, ca pedeapsă pentru păcatul tău.

Privind  în oglindă, spune: hei Baraba, ce faci cu restul vieții tale? Nu lăsa ca jertfa lui Isus să fie zadarnică în dreptul tău.

Isus din Nazaret, Împăratul iudeilor, așa a scris Pilat deasupra crucii. Aceasta nu i-a mulțumit pe preoții iudei și au contestat formularea.

"Ce am scris, am scris" (Ioan 19:22).

Poate și tu ai contesta formularea că Isus este Domnul și Mântuitorul. Știi ce? Faptul rămâne fapt. Realitatea spirituală nu se schimbă după părerea, convingerile și capriciile noastre. Isus este și rămâne împăratul iudeilor, Mântuitorul celor credincioși și Domnul tuturor. Îți place sau nu, aceasta nu se schimbă. După cum nici Pilat nu a schimbat ce a scris.

Eli, Eli lama sabaktani – Dumnezeul Meu, pentru ce M-ai părăsit?
În primele 3 ore pe cruce, Isus îi promite mântuirea tâlharului care a crezut, se roagă pentru iertarea celor ce L-au răstignit și a fost ascultat. În următoarele 3 ore, vedem pe Isus părăsit, huiduit, disprețuit și nu avea nimic care să atragă privirile Is. 53. Perfecțiunea și frumusețe infinită a devenit o imaginea disprețuitoare și dezgustătoare prin simplu fapt că s-a atins păcatul de ea.

Imaginează-ți cel mai scârbos lucru din viața ta. Atât de dezgustător, încât să nu poți să te uiți la el. Atât de strașnic, încât să nu-ți permiți să te uiți spre el. Dacă nu te-ai gândit la păcat, atunci pocăiește-te. Păcatul e atât de grav, încât L-a trimis pe Isus în iad. Privește și tu păcatul ca cel mai scârbos, dezgustător și strașnic lucru din viața ta.

3.         GROAPA – locuință a morții (19:38-42).

În locul unde fusese răstignit Isus era o grădină; şi în grădină era un mormânt nou, în care nu mai fusese pus nimeni. Din pricină că era ziua Pregătirii iudeilor, pentru că mormântul era aproape, au pus acolo pe Isus (In. 19:41-42).

A găsit cu cale să-L zdrobească prin suferință (Is. 53:10), dar nici un os nu I-a fost zdrobit, ca să se împlinească prorocia. La ce se referă? Care e cea mai teribilă suferință descrisă în Biblia?

Mulți cred că la mormânt se termină totul și sufletul își găsește liniștea. Cine crede asta se înșală amarnic. Isus a fost bătut cu biciul, tras de păr, pălmuit și a fost răstignit, dar apogeul suferințelor nu a fost pe cruce.

Suferința este distinctă de durerea fizică. Boala, durerea și moartea fizică nu poate fi pusă pe cântar cu plânsul și scrâșnirea dinților. Sufletul bogatului suferea grozav în văpaia focului în locuința morților.

Ἀμήν λέγω σοι σήμερον μετ’ ἐμοῦ ἔσῃ ἐν τῷ παραδείσῳ.
"Adevărat îţi spun astăzi vei fi cu Mine în rai." (Lc. 23:43).

Autorul Bibliei ne-a lăsat fără o virgulă în această frază. Dacă împărțim fraza înainte de ”azi”, nu putem explica Ioan 20:17 "Nu mă ţine", i-a zis Isus, "căci încă nu M-am suit la Tatăl Meu.

Plata păcatului este moartea – despărțit de Dumnezeu pe vecie.

"Poţi să mănânci după plăcere din orice pom din grădină; dar din pomul cunoştinţei binelui şi răului să nu mănânci, căci în ziua în care vei mânca din el vei muri negreşit." (Gen. 2:16-17).

A murit Adam cu Eva în ziua în care au mâncat? Fizic NU, căci au mai trăit sute de ani după aceea, dar spiritual DA, căci au fost izgoniți chiar în aceeași zi din prezența lui Dumnezeu – fără drept de apel.

Moartea fizică a lui Isus nu putea înlocui moartea mea spirituală.
Dacă ai o datorie de $1 mild. (moartea spirituală) și cineva plătește $1 (moartea fizică), nu se poate considera datoria achitată. Moartea fizică a lui Isus pe cruce nu era suficientă. Pentru a achita păcatul nostru El a trebuit să ajungă în iad. Iadul era pedeapsa pentru păcat.

El a achitat deplin păcatul meu.

Pentru a achita pe deplin pentru păcatele noastre, Isus a trebuit să fie separat de Dumnezeu și nu doar pentru o clipă, ci pe vecie.

Cum a plătit Isus pe deplin pedeapsa mea, dacă a fost în inima pământului doar 3 zile? El este infinit, iar noi suntem limitați. Veșnicia este infinită, iar timpul e limitată. Omul limitat înmulțit la timp infinit = veșnicie pentru om. Dumnezeu este infinit înmulțit la timp limitat = veșnicie pentru Dumnezeu. El a putut experimenta veșnicia într-un timp limitat, pentru că El e veșnic.

Înmormântarea Lui face parte din răscumpărarea noastră. Ba chiar este la mijloc, între Cruce (suferințe fizice) și învierea (trup spiritual). Centrul răscumpărării fiind Hristos despărțit de Dumnezeul veșnic.

Glorie Domnului că El a înviat în a treia zi, biruind moartea și iadul. El ne-a dat speranța învierii noastre, ca să trăim veșnic cu Dumnezeu.