CREȘTINII FĂRĂ DE HRISTOS

Fiindcă trăim într-o țară care se numește creștină și fiindcă vor fi mulți creștini, care vor face stânga împrejur de la poarta raiului, tare aș vrea mai bine să ne trezim acum, cât încă nu e pre târziu.

Dar ca să nu încep pe o notă tristă, voi începe cu pilda spusă de renumitul teolog danez Soren Kierkegaard din sec. XIX. Într-o localitate era o comunitate de rațe, care se duceau la biserica rațelor pentru a asculta predicatorul rațelor. Într-o duminică, predicatorul rațelor a vorbit foarte frumos despre:

- capacitatea lor de a zbura. Dumnezeu pentru le-a creat ca zboare.

- frumusețea priveliștii, care apare la zborul unei pasări este incredibilă.

- a desfăcut aripile, zicând "cu aceste aripi” poți să uiți de gravitație.

- cu aceste aripi puteți zbura în prezența lui Dumnezeu. Iată chemarea noastră.

Toată comunitatea de rațe dădeau din cap (aprobând mesajul), strigau "Amin!" și ”Aleluia!”. La finalul slujbei, rațele s-au întors la casele lor pe aceeași cărare pe care au venit, zicând: ce frumos și adevărat a vorbit azi predicatorul...

Această fabulă lovește dureros în bisericile și creștinii din zilele noastre. Mulți oameni merg la biserică, cântă cântări de laudă, ascultă o predică, dar se întorc acasă la fel cum au venit, fără nicio schimbare aparentă în viața lor.

Ei se mângâie neîncetat cu promisiunea lui Isus ”Eu sunt cu voi până la sfârșitul veacurilor”, dar această promisiune a fost dată ucenicilor Săi, nu celor ce poartă numele de creștini sau țin anumite obiceiuri creștine.

Să nu uităm că aceste cuvinte sunt o promisiune din contextul marii trimiteri. Eu sunt cu voi dacă veți face ce v-am poruncit. Faceți ucenici, botezați-i și învățații să păzească tot ce v-am poruncit. Nu este o promisiune necondiționată.

Doar imaginați-vă pe Samson, care după ce a încălcat porunca și Duhul Domnului l-a părăsit, s-a gândit că se va scula, se va încorda ca și datele trecute, dar nu a fost să fie... Sau cazul când Israel a fost înfrânt de mica cetate Ai, pentru că a fost încălcată porunca Domnului și Dumnezeu s-a retras de la ei. Tare aș vrea să nu le repetăm soarta...

Care ar fi ingredientul secret, ca să mă asigur că Hristos este cu mine și creștinismul meu nu este unul steril?
Ce să fac ca să nu mă mai simt atât de neputincios în fața ispitelor, sau fără atracție de disciplinele spirituale?

 I.            CUNOAȘTE-L PERSONAL PE TATĂL ȘI PE FIUL

Ioan 17:1-8. Parafrazare simplificată:

1.     A sosit ceasul, deci proslăvește-Mă...

2.     Căci mi-ai dat putere să dau viață veșnică celor, pe care mi-ai dat.

3.     Viața veșnică este cunoașterea Dumnezeului adevărat și a lui Isus Hristos.

4.     Am îndeplinit misiunea pe care mi-ai dat-o.

5.     Primește-Mă în slava pe care am avut-o înainte de crearea lumii.

6.     Căci i-am învățat despre tine și ei au păzit Cuvântul Meu.

7.     Acum au cunoscut Adevărul.

8.     Ei au primit Cuvântul și au cunoscut cu adevărat cine sunt și de unde vin.

Care a fost misiunea lui Isus (v.4)?

"Te-am slăvit pe pământ, căci am împlinit lucrarea pe care Mi-ai dat-o să o fac" (Ioan 17:4).

Dacă ne gândim că Isus a venit pe pământ să moară pentru păcătoși... El încă nu fusese răstignit. Moartea lui pe cruce a fost o altă lucrare, care a avut un alt ”sfârșit” (19:30).

Având în vedere contextul cap. 17, Isus se referă la formarea ucenicilor. Cuvintele cheie ale acestui capitol sunt ”oamenii pe care Mi i-ai dat". Tu mi-ai dat puterea să dau viață veșnică, adică să Te cunoască personal pe Tatăl și pe Fiul (17:3) și M-ai trimis în lume. La fel și Isus a dat putere ucenicilor săi și i-a trimis în lume (Ioan 17:18). Misiunea lui Isus de formare a ucenicilor a fost considerată încheiată, pentru că ei deja L-au cunoscut personal și practic.

Ioan 17:8. Şi viaţa veşnică este aceasta: să Te cunoască pe Tine, singurul Dumnezeu adevărat, şi pe Isus Hristos pe care L-ai trimis Tu. Căci le-am dat cuvintele pe care Mi le-ai dat Tu. Ei le-au primit şi au cunoscut cu adevărat...

Duhul sfânt special separă: 1) primire – a auzi, a lua cunoștință, 2) au cunoscut cu adevărat – au pus în practică și au cunoscut pe Dumnezeu în viață.

Deci, dacă Îl cunoști cu adevărat pe Tatăl și pe Fiul ai viață veșnică și ești cu adevărat ucenicul lui Isus. Aceasta e cunoașterea din experiență, nu o cunoaștere academică. Cea academică îți dă cunoștințe despre Dumnezeu, dar cea practică te face să-L cunoști personal și intim.

     II.            ÎMPLINEȘTE PORUNCILE LUI ISUS

Şi prin aceasta ştim că Îl cunoaştem, dacă păzim poruncile Lui. Cine zice: "Îl cunosc", şi nu păzeşte poruncile Lui, este un mincinos, şi adevărul nu este în el. (1Ioan 2:3-4).

Știm că Îl cunoaștem pe El în mod personal, din experiență și prin interacțiune strânsă dacă păzim poruncile Lui. Cine nu împlinește la cel mai serios mod poruncile lui Isus nu este un ucenic al lui Isus, nu-L cunoaște pe Dumnezeu, nu are viață veșnică și se înșală în religia lui, chiar dacă-și zice creștin.

Care sunt poruncile lui Isus:

1.       Crede în Dumnezeu și în Isus (Ioan 14:1);

2.       Pocăiește-te de păcatele tale (Fapte 17:31);

3.       Iubeşte-L pe Dumnezeul (Matei 22:37);

4.       Iubeşte pe aproapele tău ca pe tine însuţi (Matei 22:39);

5.       Iubește biserica (unii pe alţii), cum te-am iubit Eu (Ioan 15:12);

6.       Iertaţi orice aveţi împotriva cuiva (Marcu 11:25);

7.       Rămâneţi în Mine, şi Eu voi rămâne în voi (Ioan 15:4);

8.       Lumina voastră să lumineze înaintea oamenilor (Matei 5:16);

9.       Împacă degrabă cu cel obijduit de tine (Matei 5:25);

10.     Rupe-o (la propriu) cu tot ceea ce te duce în păcat (Matei 5:29-30);

11.     Nu jura pe nimic ("Da, da; nu, nu") (Matei 5:34-37);

12.     Nu vă puneți în pară cu cei răi (Matei 5:39);

13.     Oferă mai mult decât ți se cere (Matei 5:40);

14.     Iubiţi pe vrăjmaşii voştri, faceţi-le bine şi rugaţi-vă pentru ei (Matei 5:44);

15.     Nu te lăuda cu faptele bune (Matei 6:1);

16.     Rugă-te Tatălui care este în ceruri (Matei 6:9);

17.     Postește fără să te victimizați (Matei 6:16);

18.     Nu-ți strânge comori pe pământ (Matei 6:19);

19.     Fă-L pe Dumnezeu prioritar (Matei 6:33);

20.     Nu te îngrijora (Matei 6:34);

21.     Nu judeca (Matei 7:1-2);

22.     Păzește ce e sfânt (Matei 7:6);

23.     Cere și ți se va da (Matei 7:7);

24.     Poartă-te cu oamenii, așa cum ai dori ca ei să se poarte cu tine (Matei 7:12);

25.     Intră pe poarta cea strâmtă și umblă pe calea cea îngustă (Matei 7:13);

26.     Ridică-l pe fratele tău care a căzut (Matei 18:15);

27.     Participă la Cina Domnului (Luca 22:19);

28.     Fii milostiv (Luca 6:36);

29.     Fii totdeauna gata să te întâlnești cu Isus, căci nu știți ceasul (Luca 12:40);

30.     Fă ucenici și învață-i să păzească tot ce Isus a poruncit (Matei 28:20).

Richard Foster comasează poruncile lui Isus în 12 practici pe care le numește disciplinele spirituale: citirea Bibliei, memorarea Scripturii, rugăciunea etc.

Dar să nu facem din disciplinele spirituale un scop în sine, ca și când dacă am citit Biblia – bifez, m-am rugat – bifez, am postit – bifez, am fost la biserică – bifez, am slujit – bifez. Când faci din împlinirea poruncilor Lui un scop în sine, le transformi în rituri și obiceiuri. Dar dacă folosești disciplinele spirituale pentru a-L cunoaște și a te apropia de El, aceasta devine o relație.

Când Isus a spus: "veți cunoaște adevărul și adevărul vă va face liberi" (Ioan 8:32), El nu se referea la colectarea de informații sau date. El vorbea despre această cunoaștere intimă, care vine doar printr-o relație profundă, personală cu El.

Dacă această cunoaștere ar fi putut fi transmisă instantaneu, Isus și-ar fi pus mâinile pe capul apostolilor și ar fi ordonat: "Cunoașteți adevărul".
Dacă această cunoaștere ar fi putut fi transmisă prin colectarea de informație, Isus i-ar fi învățat în câteva zile, săptămâni sau luni.
În schimb, El a zis: "Veți cunoaște adevărul", indicând un proces de punere în practică a poruncilor și ca urmare ajungi să cunoști din experiență.

Dar vei zice, cum să mă țin eu de disciplinele spirituale și să împlinesc poruncile Lui, căci nimeni nu poate împlini Legea. Nu confunda Legea cu poruncile lui Isus. Legea aducea pedeapsa, pentru că omul era impotent în fața Legii. Noi nu trăim sub Lege, ci sub Har. Iată de ce jugul lui Isus nu este greu, ci ușor (Mat. 11:28). Cum e ușor, dacă uneori mi-i în silă ... Secretul ni-l dă însuși Isus.

 III.            IUBEȘTE-L PASIONAT PE ISUS

Dacă păziţi poruncile Mele, veţi rămâne în dragostea Mea, după cum şi Eu am păzit poruncile Tatălui Meu şi rămân în dragostea Lui (Ioan 15:10).

Păzirea poruncilor lui Isus este posibilă dacă-L iubești. Jugul și sarcina Lui este ușoară pentru că este făcută din dragoste. Cine se impune să facă ceea ce iubește? Cine uită să facă ceea ce iubește? Cine face neglijent ceea ce iubește? Dacă ai probleme cu împlinirea poruncilor, revizuiește-ți dragostea dintâi.

Dragostea dintâi, sau dragostea de Dumnezeu este atât de importantă și are așa mare valoare, încât Dumnezeu poruncește în Ap. 2:4-5:

Dar ce am împotriva ta este că ţi-ai părăsit dragostea dintâi. Adu-ţi, dar, aminte de unde ai căzut; pocăieşte-te şi întoarce-te la faptele tale dintâi. Altfel, voi veni la tine şi-ţi voi lua sfeşnicul din locul lui, dacă nu te pocăieşti.

Observați cum funcționează: progresia merge de la cunoașterea lui Dumnezeu la ascultarea de poruncile Lui, care este posibilă doar într-o relație de dragoste. Apoi, cu cât Îl iubim mai mult, cu atât ne dorim mai mult să ne supunem Lui. Cu cât Îl ascultăm mai mult, cu atât El ni Se descoperă mai mult.

Atunci când Îl iubești pe Dumnezeu suficient de mult pentru a-L asculta, El îți va răspunde prin revărsarea binecuvântărilor Sale asupra ta. Iată câteva promisiuni.

- Vei avea siguranța mântuirii (1Ioan 2:5).

- Dragostea lui Dumnezeu va fi desăvârșită în tine (1Ioan 2:5).

- Vei avea succes în ceea ce vei face (Iosua 1:8).

- Rugăciunile tale vor fi ascultate (Ioan 15:7).

- Te vei bucura de prietenia cu Hristos (Ioan 15:14).

- Nevoile tale vor fi satisfăcute (Matei 6:33).

- Dumnezeu îți va îndrepta calea în viață (Proverbe 3:5-6).

 „Nu te teme, căci Eu sunt cu tine; nu te uita cu îngrijorare, căci Eu sunt Dumnezeul tău; te voi întări, te voi ajuta, te voi susține cu mâna Mea cea dreaptă.” (Isaia 41:10).

Nu ai vrea să spui azi ca și Moise, Doamne nu mă duc de aici, până Tu nu vei fi și vei merge cu Mine?

Atât de mulți creștini sunt atât de indisciplinați din punct de vedere spiritual încât par să aibă puține roade și puțină putere în viața lor. Am văzut bărbați și femei care se disciplinează la cel mai serios mod pentru a slăbi, sau pentru ași face un aspect mușchios, sau pentru a face niște bani, dar se disciplinează foarte puțin în relația lor cu Dumnezeu.