Mesagerului bisericii din Pergam (2:12-17)

Cel ce are sabia ascuţită cu două tăiuşuri – Cuvîntul lui Dumnezeu (Evr 4:12) se adresează bisericii din Pergam, care era amplastă tocmai acolo unde locuia Satan, spunînd: Cuvîntul lui Dumnezeu trebuie ţinut necompromis/necorupt de biserica Sa în orice loc şi împrejurări. Ei au putut face faţă atacurilor celui rău prin Antipa - martorul credincios al lui Iisus, care nu a căutat să aibă o bună reputaţie şi mulţi adepţi sau să fie apreciat de majoritatea, ci a căutat ca mărturia lui să placă doar Stăpînului său, chiar dacă „fiecare i s-ar împotrivi” - Antipa (2:13). După martirajul lui Antipa, biserica tot nu s-a lepădat de numele şi credinţa lui Iisus, totuşi unii din ei s-au compromis acceptînd învăţături false (2:14-15). Iisus Hristos aduce cîteva reprosuri, fiindcă aşa cum Balaam a fost un prooroc corupt şi cu o învăţătură care corupe, tot aşa şi unii credincioşi din Pergam s-au corupt şi îşi găseau îndreptăţiri pentru aceasta (2:14). Coruperea aceasta stă în motive financiare şi egoiste pe care cineva le are (2Pt 2:15 Iuda 11), cu o acoperire spirituală de faţa altora (Num 22:15-19, 24, 31:16). Idolatria este atunci cînd altceva preia locul lui Dumnezeu – infidelitate lui Dumnezeu, iar imoralitatea în gînd sau faptă – infidelitate soţiei/soţului. Deşi, Dumnezeu vorbea cu Balaam şi rostea proorocii prin el, tutuşi el a fost corupt (Num 31:16, Ap 2:14), deci să nu ne înşelăm în privinţa aceasta. La fel şi căutarea întîietăţii între fraţi/intermediari între oameni şi Dumnezeu – învăţătura Nicolaiţilor (2:6), este un lucru pe care Iisus Hristos îl urăşte (2:15, 3In 9). Atît îngerul bisericii cît şi întreaga biserică poartă vina pentru învăţăturile false a unora dintre ei şi pentru aceasta trebuie să se pocăiască. Dar dacă nu este pocăinţă, atunci Iisus Hristos se va război cu sabia gurii Lui (In 12:48) împotriva celor cu învăţături false (2:16). Cei ce vor birui, vor primi mana – hrană spirituală ascunsă de ochii oamenilor (descoperire) şi piatra albă cu numele cel nou – relaţia intimă dintre credincios şi Iisus Hristos (2:17).