Isus este Adevărata Viță

Pot totul în Hristos!

Ioan 15:1-8(11)

Adesea, noi atragem atenție mai mare la lucrurile care se referă la noi, sau la lucrurile ce ne privesc nemijlocit pe noi. Se întâmplă că poți asculta o predică și să nu ții minte nimic din ea, pentru că nu a fost nimic care să te atingă pe tine personal. Dar, dacă în vreo predică ai fost atins de ceva anume sau ceva ce ține de tine, vei memoriza bine acea predică, sau cel puțin acel fragment din predică.

Citind pasajul din Ioan 15 zburăm repede cu gândul la mlădițe, căci mlădițele ne reprezintă pe noi. ”Voi fi tăiat”, ”voi fi aruncat în foc” etc. Tocmai din acest motiv adesea ne scapă din vedere esența, sau ceea ce este mai important.

Aceeași greșeală se poate observa, atunci când vorbim despre cele 10 porunci. Cei mai mulți discută despre poruncile, care se referă la noi oamenii: să nu furi, să nu ucizi, să nu minți etc. Și aproape niciodată nu dăm atenția cuvenită la prima expresie din decalog ”Eu sunt Domnul Dumnezeul tău...”. Dacă treci peste această parte a decalogului, restul e religie și morală. Dar, dacă dăm atenția cuvenită celei dintâi porunci, (apropo, nu e despre noi, ci despre EL) atunci celelalte capătă sens și au un rost.

v.1 Isus este adevărata viță, și Tatăl Meu este vierul.

Dumnezeu este vierul, adică cel ce a sădit via și cel ce îngrijește de via Sa. El îngrijește vița. Vița este obiectul dragostei și grijii Sale. Accentul primar este pe această primă afirmație. Hristos este adevărata viță și Tatăl ceresc este vierul. Pentru a înțelege de ce Isus spune că este vița adevărată, trebuie să înțelegem contextul istoric și contextul acelei nopți în care Isus a spus aceste cuvinte.

·        Contextul îndepărtat – Vița adevărată, nu ar însemna că sunt și vițe false, dar se referă la contextul vechiului legământ în care Israelul era asemănat cu via lui Dumnezeu, dar care nu a adus roada așteptată.

Te sădisem ca o vie minunată şi de cel mai bun soi: cum te-ai schimbat şi te-ai prefăcut într-o coardă de viţă sălbatică? (Ier. 2:21; Osea 10:1-2).

·        Contextul apropiat:

o   Era seara aceea în care Isus a stabilit un nou legământ, zicând în Lc. 20:22: ”Acest pahar este legământul cel nou, făcut în sângele meu, care se varsă pentru voi”;

o   Era seara când Iuda s-a sculat de la masa de sărbătoare și a plecat să Îl vândă pe Hristos;

o   Era sera când toți ucenicii urmau să-L părăsească pe Hristos, fugind în momentul arestării lui Hristos.

Isus este adevărata viță, care a venit în urma eșecului lui Israel de a aduce roadele cuvenite pentru Domnul. Chiar în acea seară Hristos a dat start unui legământ nou, în sângele Său. Iată de ce Hristos spune că El este vița adevărată.

v.2 Pe orice mlădiță, care este în Mine și nu aduce roadă, El (Tatăl) o taie; și pe orice mlădiță care aduce roadă, o curățește, ca să aducă și mai multă roadă.

Deși, Isus prezintă două feluri de mlădițe, cele care aduc roadă și cele ce nu aduc rodă, vedem mai întâi că aceste mlădițe sunt în viță, sau sunt conectate cu adevărata viță.

La prima vedere, când citim această analogie, noi ne atribuim nouă că suntem mlădițele despre care vorbește Isus. Ca și când Isus vorbește aici despre creștinii din sec XXI..., dar să nu uităm contextul istoric în care Israelul nu a adus roada așteptată și contextul acelei seri în care nu numai Iuda, ci toți ucenicii urmau să-L părăsească. Mlădițele acestea se referă la evreii, care au fost aleși de Dumnezeu. Aceste mlădițe erau în viță, în baza alegerii lui Dumnezeu. Dar, din noaptea aceea a început Noul Legământ (în sângele lui Hristos) ți toți cei din vița lui Israel trebuiau să creadă în Hristos ca să rămână în Viță și să nu fie tăiat și aruncat în foc. Cei ce l-au acceptat pe Isus ca Mesia, vor rămâne în vița adevărată, în Hristos.

Veți zice, dacă mlădițele acestea sun evreii, atunci cum suntem mântuiți noi (neamurile). Apostolul Pavel răspunde la această întrebare printr-o altă analogie în Romani 11.

17. Iar dacă unele din ramuri au fost tăiate, şi dacă tu, care erai dintr-un măslin sălbatic, ai fost altoit în locul lor şi ai fost făcut părtaş rădăcinii şi grăsimii măslinului, 18. nu te făli faţă de ramuri. Dacă te făleşti, să ştii că nu tu ţii rădăcina, ci rădăcina te ţine pe tine. 19. Dar vei zice: "Ramurile au fost tăiate, ca să fiu altoit eu." 20. Adevărat: au fost tăiate din pricina necredinţei lor, şi tu stai în picioare prin credinţă: nu te îngâmfa, dar, ci teme-te! 21. Căci dacă n-a cruţat Dumnezeu ramurile fireşti, nu te va cruţa nici pe tine. 22. Uită-te, dar, la bunătatea şi asprimea lui Dumnezeu: asprime faţă de cei ce au căzut, şi bunătate faţă de tine, dacă nu încetezi să rămâi în bunătatea aceasta; altminteri, vei fi tăiat şi tu. 23. Şi chiar ei, dacă nu stăruie în necredinţă, vor fi altoiţi; căci Dumnezeu poate să-i altoiască iarăşi.

Noi, neamurile suntem din viță sălbatică. Neamurile care cred în Isus Hristos sunt strămutate în vița adevărată, unde vor aduce roadă bună, nu roadă sălbatică. În locul evreilor care nu au crezut în Hristos și nu au adus roada pocăinței (vorba lui Ioan Botezătorul), am fost altoiți noi (neamurile), pentru că am crezut. Deci, mlădițele rămân sau nu rămân în viță în dependență de credința lor.

În bunătatea Sa față de noi și în asprimea lui Dumnezeu față de Israel, Dumnezeu nu a cruțat mlădițele naturale. De aceea și noi trebuie să fim cu băgare de seamă ca să rămânem în bunătatea aceasta. Căci dacă nu aducem roada pocăinței și roada credinței, atunci vom fi și noi tăiați din viță. Iar dacă cei tăiați se întorc să creadă în Hristos, vor fi altoiți din nou.

Adesea fugim cu gândul că noi ca și creștini trebuie să aducem roadă și accentuam doar raportul dintre mlădiță și roadă, de frica tăierii și aruncării în foc. Astfel focusul nostru se oprește pe ceea ce trebuie să facem, adică se accentuează raportul nostru cu roada. Pe când, creștinul trebuie să se preocupe mai întâi de relația sa cu Hristos, ca să fie sănătoasă și puternică și apoi să se preocupe de roada pe care o aduce, căci nu datorită faptelor ajungem noi în viță, ci datorită credinței.

În mod normal, mlădița ar trebui să aducă roadă. Dacă este o legătură directă și sănătoasă cu vița, mlădița va rodi. Dacă există legătură cu vița, dar totuși lipsește roada, înseamnă că mlădița este uscată. Ea a încetat să se mai alimenteze cu seva viței și a rămas doar o legătură mecanică. Mlădița moartă este tăiată și ulterior aruncată în foc. Pe plan spiritual, aceasta înseamnă că atât iudeul, cât și creștinul (care a fost altoit) dacă nu menține o relație vie cu Hristos, va muri spiritual. Pierderea relației cu Hristos îți garantează moartea spirituală. Păstrarea unei legături sănătoase și strânse cu Hristos îți garantează viața și roada.

v.3 Acum voi sunteți curați, din pricina Cuvântului pe care vi l-am spus.

Știm că Dumnezeu nu stă cu foarfecile de vie să taie sau curăță, pentru că știm că Cuvântul lui Dumnezeu este viu și lucrător și mai tăietor decât orice sabie cu două tăișuri... (Evr. 4:12). Datorită cuvântului lui Hristos, credinciosul este modelat și în cele mai dese cazuri retezat, pentru a se despărți complet de păcat și de tot ceea ce îl împiedică să fie roditor.

V.4 ”Rămâneți în Mine, și Eu voi rămânea în voi. După cum mlădița nu poate aduce roadă de la sine, dacă nu rămâne în viță, tot așa, nici voi nu puteți aduce roadă, dacă nu rămâneți în Mine.”

v.5 ”... căci despărțiți de Mine nu puteți face nimic”


A rămâne în Hristos însemnă (potrivit v. 7) să persiste în tine Cuvântul viu și lucrător al lui Dumnezeu. Fiecare din noi, cei credincioși vom rămâne în Hristos, atât timp cât Cuvântul lui Dumnezeu va fi viu și lucrător în viața noastră. Îndată după ce Cuvântul lui Dumnezeu nu mai este citit, studiat, memorat, trăit, discutat, predicat în viața ta, tu încetezi să te mai hrănești din seva viței și foarte curând te vei usca și nu vei mai aduce roadă.

Rom. 1:16 – Evanghelia (Cuvântul lui Dumnezeu) este puterea lui Dumnezeu. Atât timp cât tu crezi ferm și îl leși să lucreze în viața ta, tu vei trăi și vei aduce roadă. În acest caz nu este nimic imposibil pentru credincios, pentru că pot totul în Hristos care mă întărește (Fil. 4:13).

După cum un lăstar firav (dar viu) poate străpunge stratul gros de beton, așa devine credinciosul în Hristos, mai puternic ca orice obstacol în calea creșterii și rodirii. Despărțiți de Hristos nu putem nimic, decât să ne uscăm. Fiind în Hristos vom fi vii, vom crește și vom rodi.

Vei zice că este imposibil să crezi când totul în jur descurajează sau atacă credința.

Vei zice că este imposibil să aduc roadă, pe când încă mai sunt biruit de păcat. 

Vei zice că nimeni niciodată nu poate ține poruncile lui Dumnezeu.

Ai dreptate, este IMPOSIBIL să ții poruncile și să aduci roada așteptată de Dumnezeu, dacă încerci fără de Isus Hristos. De fapt v.5 așa și afirmă că despărțiți de Mine nu puteți face nimic. Poate tu încerci să împlinești poruncile, să mergi la biserică, să te rogi, să faci fapte bune etc. Vreau să știi că toate aceste încercări sunt insuficiente, pentru că nu au valoare spirituală. Doar dacă ești în Hristos aceste fapte capătă valoare. Atunci când în noi lucrează Cuvântul lui Dumnezeu chiar imposibilul devine POSIBIL. Pot totul în Hristos care mă întărește.

v.7 Dacă rămâneți în mine și dacă rămân în voi cuvintele Mele, cereți orice veți vrea, și vi se va da.

A fi în Hristos – a crede și a-L primit pe Hristos

A rămâne în Hristos – a prețui și îngriji de relația cu Hristos

A aduce roadă – a împlini cu dragoste poruncile / Cuvântul lui Dumnezeu.