Pentru unii sfârșitul anului academic îi pune în situația de a lua decizii și aș-i face planuri: ce profesie să-ți alegi, la ce universitate să merg. Pentru alții începutul verii îi pune în situația să ia decizii și să-și facă planuri: când să-mi iau concediul, unde să mergem la odihnă, sau chiar ce job să îmi mai iau, ca să fac față la cheltuielile curente. Fiindcă suntem credincioși, ne interesează părerea lui Dumnezeu, ca să știm mai bine ce avem de făcut și să nu dăm greș. Noi ca și biserică suntem în prag de a alege noi slujitori în biserica VA și fiindcă e biserica lui Dumnezeu, ar trebui să ne întrebăm care e voia Lui. În toate acestea este esențial să înțelegem care este Voia lui Dumnezeu cu privire la ceea ce trebuie să facem?
Știm la ce ne-a adus încercarea lui Adam cu Eva când s-au luat după capul
altuia...
Știm eșecul de la cetatea Ai, când a fost ignorată voia lui Dumnezeu...
Știm soarta Titanicului, care au socotit că se descurcă și fără Dumnezeu...
Arnold Toynbee scrie 12 volume în care concluzionează: ”cu cât mai mult se
depărtau civilizațiile de normele morale și religioase, cu atât mai inevitabilă
era dispariția civilizației”.
ü Vorbind despre Voia lui
Dumnezeu, trebuie să pornim și să păstrăm totdeauna în minte acest motto: Dumnezeu
este suveran. Dumnezeu este nelimitat și corect în acțiunile sale, căci
El este standardul dreptății și moralității.
Voia lui Dumnezeu prezentată în Scriptură poate fi privită sub diferite
aspecte: voia generală a lui Dumnezeu și voia particulară a lui Dumnezeu. Voia
generală a lui Dumnezeu este manifestarea suveranității Sale, iar voia
particulară a lui Dumnezeu poate fi distinsă în voia deliberativă și voia
permisivă.
1.
Prin voia suverană înțelegem că Dumnezeu (și
doar El) este în drept să facă ce vrea, când vrea, cum vrea, unde vrea, cât
vrea și aceasta este corect. Spre
exemplu: Dumnezeu creează lumea, Dumnezeu stabilește normele de existență și
legile morale, omul va fi tras la răspundere după cum stabilește Dumnezeu și în
măsura stabilită de Dumnezeu.
Omului decăzut i se pare că el este suveran peste viața
sa și poate face ce vrea, însă aceasta nu este așa. Lumea contemporană se află
în capcana ”eului”.
ü
Sub motoul ”pro choice” femeile aleg să își
avorteze copilul. Ele spun: ”corpul meu, alegerea mea”. Astfel se
forțează împlinirea dorinței eului, chiar și cu prețul omorârii altei vieți.
Din nefericire, se ignoră complet cuvântul Domnului și se ridică în slăvi
alegerea personală, ca fiind suverană.
ü
Sub drapelul curcubeului se îndreptățesc cei ce aleg să
păcătuiască culcându-se cu cine poftesc. Ei spun: ”viața mea, alegerea mea”.
Homosexualismul capătă tot mai mare amploare, pentru că oamenii se abat tot mai
departe de cuvântul lui Dumnezeu.
ü
În această capcană a eului, sunt prinși cei mai mulți
tineri și adolescenți, în care cred că sunt suverani peste viețile lor,
ignorând atât părinții cât și pe Dumnezeu. Adolescenții spun: ”oare când o să
am deja 18 ani ca să fac ce vreau”, iar tinerii spun: ”am deja 18 ani, cine
ești tu să-mi spui ce să fac?” Mulți ajung să se închine ”eului” chiar
pretinzând că sunt creștini, dar calcă în picioare voia lui Dumnezeu.
Dumnezeul nostru este în cer, El face tot ce vrea. (Psalmul
115:3)
Să învățăm din Scripturi și din istorie ce s-a întâmplat cu cei ce au
pretins că sunt dumnezei:
ü
Faraon s-a crezut suveran și face ce vrea ”Cine-i
Domnul lui Israel? Nu-L cunosc. Întoarceți-vă la lucru”. Foarte curând a
ajuns să bâjbâie în întuneric, să doarmă cu broaștele, plin de păduchi, și
să-și îngroape mândria sa – moștenitorul tronului. Dar fiindcă nici atunci n-a
recunoscut suveranitatea lui Dumnezeu, a fost îngropat de viu de apele mării.
ü
Nebucadnețar s-a crezut că este suveran și face ce vrea
și cum vrea. Dar, curând a ajuns să fie semenul măgarilor sălbatici și să
mănânce iarba ca boul, până nu a recunoscut că este un singur suveran –
Dumnezeul cel Preaînalt. Daniel 4:33-35.
2.
Voia deliberativă a lui Dumnezeu ne indică ceea ce trebuie sau nu trebuie să facem.
Voia deliberativă a lui Dumnezeu este de fapt planul intențional a lui Dumnezeu
pentru viața omului. Voia deliberativă a lui Dumnezeu se descoperă la două
nivele. În primul rând, această voie deliberativă a lui Dumnezeu este revelată
în Scriptură, iar în al doilea rând voia deliberativă se manifestă în călăuzire
privată.
a.
Voia deliberativă revelată
în Scripturi este generală și superioară. Astfel, putem şti că voia lui
Dumnezeu este să nu furăm, să ne iubim duşmanii, să ne pocăim de păcate, să fim
sfinţi după cum şi El este sfânt.
b.
Voia deliberativă
manifestată prin călăuzire privată este individuală și inferioară. Astfel
putem ști că voia lui Dumnezeu este să locuiesc în Chișinău, să fac parte din
biserica VA, să merg sau nu la universitatea cutare, să preiau jobul cutare sau
să îmi caut altul, să mă căsătoresc cu persoana cutare sau nu etc.
Voia lui Dumnezeu revelată
în Scriptură este superioară pentru că voia lui Dumnezeu manifestată prin
călăuzire particulară nu poate contrazice ceea ce este scris. Chiar și un înger
din cer dacă ar veni și vă va arăta ceva contrar Cuvântului, să nu primiți.
3.
Voia permisivă a lui Dumnezeu îngăduie să se întâmple
anumite lucruri în lumea creată de El la inițiativa și sub răspunderea fiecărei ființe.
Voia permisivă a lui Dumnezeu este momentul în care voia omului merge în
discrepanță cu voia deliberativă a lui Dumnezeu. Lucrul dat nu a fost
intenționat de Dumnezeu și nu Dumnezeu este autorul acțiunii. Omul ca și
creație a lui Dumnezeu este o ființă cu voință liberă și chiar dacă Dumnezeu îi
comunică omului voia sa deliberativă, El lasă loc omului să accepte voia
Domnului sau să-și împlinească voia sa.
De exemplu: căderea omului în păcat; refuzul omului de a
crede în Dumnezeu, răutatea și suferința din viața omului, să asculți mai mult
de oameni decât de Dumnezeu. Voia permisivă este încălcarea voii
deliberative a lui Dumnezeu, dar totuși este limitată de voia suverană a lui
Dumnezeu.
ü
Omul a fost liber să mănânce din pomul vieții, dar când a
ales să mănânce din pomul cunoștinței binelui și răului, Dumnezeu a intervenit
și a împiedicat omul să mai mănânce din pomul vieții.
ü
Omul a fost liber să aleagă să construiască ce dorește,
dar când și-a pus în gând să zidească turnul Babel, Dumnezeu s-a implicat ca
să-i oprească.
ü
Domnul permite băieților credincioși să-și ia ca soție pe
oricine vrea și-i place, dar pune o limitare ”în Domnul”.
ü
Domnul permite să fii aruncat în groapa cu lei sau în
foc, dar el pune și un hotar, ca leul să nu sfâșie și focul să nu ardă.
ü
Domnul permite să te îmbolnăvești, sau poate chiar să
mori (ca Lazăr), dar limitează moartea ca să nu te ia.
Il: Pentru a distinge mai bine voia lui Dumnezeu, vă
propun să vă imaginați un drum (nu neapărat, drept sau asfaltat) – aceasta este
voia deliberativă a lui Dumnezeu. Aceasta e planul lui Dumnezeu pentru tine și
cel mai bun lucru care ți se poate întâmpla este să te ții de drum, căci cu
siguranță te v-a duce la destinația dorită.
Pe ambele părți ale drumului imaginați-vă că e arătură, gropi, pustie, tâlhari,
munți, orașe, stațiuni turistice, lacuri – acestea reprezintă voia permisivă a
lui Dumnezeu. El nu dorește ca omul să o apuce prin arătură spini și stepă, sau
să se înece în lac sau să-și ia o foaie de odihnă într-o stațiune turistică
pentru toată viața, căci asta îl abate din cale și nu va mai ajunge la
destinație.
Pe ambele părți ale drumului la o distanță mai mare sunt prăpăstii ucigașe, de
are nu e bine nici să te apropii – acestea reprezintă voia suverană a lui
Dumnezeu. Ea a fost manifestată în cazul potopului, în cazul turnului Babel,
în cazul celor 6 popoare cananite, în cazul Sodomei și Gomorei, în cazul lui
Nebucadnețar, în cazul lui Irod mâncat de viermi în fața poporului etc.
·
Voia suverană a lui Dumnezeu o putem cunoaște doar în
măsura în care El ne-o revelează în Scripturi și istorie. Ce se cere de la noi
este să o acceptăm și să nu avem tupeul să ne împotrivim.
·
Voia permisivă este de fapt instaurarea voii individului
și nu a lui Dumnezeu. Noi deja știm la ce este capabilă firea noastră, așa că
nu ar trebui să ne intereseze.
·
Ceea ce trebuie să ne intereseze este voia deliberativă a
lui Dumnezeu. Fiecare creștin ar trebui să-și pună scopul vieții să o cunoască
și să o împlinească, căci cel mai bun lucru și cel mai sigur loc este Voia
deliberativă a lui Dumnezeu. Dă-ți stăruința maximală să cunoști voia
deliberativă a lui Dumnezeu din Scripturi și ține-ți urechea ascuțită la vocea
de călăuzire a Duhului Sfânt.
Cum pot cunoaște exact voia deliberativă
a lui Dumnezeu pentru viața mea?
1.
Fii devotat. E mult mai ușor să glisezi pe ecran și
să listezi lenta ”Insta” sau ”FB”. E mai greu să răsfoiești Biblia. Dar cel ce
nu este gata să plătească prețul, nici nu merită să o cunoască. Pentru a
cunoaște Voia lui Dumnezeu trebuie să întrunești condiția – fii gata să o
împlinești cu orice preț. Doar atunci vei fi în stare să o cunoști. Doar
cel devotat este privilegiat.
Dacă vrea cineva să facă voia Lui, va
ajunge să cunoască dacă învăţătura este de la Dumnezeu sau dacă Eu vorbesc de
la Mine. (Ioan 7:17)
Atunci când Isus a spus lui Matei: ”vino după mine”, Matei, care
avea o funcție cu mari responsbilități, s-a sculat și a plecat, fără să
întrebe, unde? Pe cât timp? Ce să facem? Ce poate să se întâmple cu mine? Putea
și să întrebe. Putea și Isus să nu-i ascundă adevărul și să-i spună că păgânii
îl vor arde pe rug. Nu mai știu dacă ar fi mers după Isus dacă auzea aceasta.
Dar prin aceasta se vede devotamentul.
Doamne nu contează unde, pe cât timp atât timp cât știu că sunt cu Tine. Cu
tine oriunde Doamne.
2.
Înnoiește-ți mintea. Ți se pare că ești o
persoană bună, poate chiar ai fost crescut într-o familie temătoare de Dumnezeu
și ai avut o educație creștină, dar după ce te-ai pocăit încerci să împlinești
ceea ce se cuvine unui credincios. Nu e de mirare că eșuezi adesea. Este
necesară o resetare a minții, a valorilor, perspectivelor cu privire la lume și
viață. Efectul imediat al pocăinței este iertarea și înfierea, dar
așteptarea de durată de la cel pocăit este transformarea minții. Doar în
așa condiții este posibilă cunoașterea și deosebirea voii deliberative a lui
Dumnezeu.
„Să nu vă potriviţi chipului veacului
acestuia, ci să vă prefaceţi prin înnoirea minţii voastre, ca să puteţi deosebi
bine voia lui Dumnezeu: cea bună, plăcută şi desăvârşită.” (Romani 12.1-2)
Iuda iscarioteanul a refuzat să-și schimbe gândirea și
să-și conformeze planurile sale. El se bucura de popularitatea lui Isus, dar
când a văzut că Isus a început să vorbească de moartea sa și că nu are de gând
să elibereze pe iudei de jugul Roman, L-a trădat pe Isus. El era mai devotat
dorințelor, planurilor și valorilor sale decât lui Isus, de aceea a sfârșit-o
tragic.
3.
Apropie-te de Dumnezeu. Dacă vreai să cunoști
voia lui Dumnezeu e necesar să stai cu El de vorbă. Roagă-te și postește ca
să afli voia lui Dumnezeu în situațiile importante din viață în care ai nevoie
de călăuzirea Duhului Sfânt. Este necesar să fii într-o relație bună și
puternică cu Dumnezeu.
Nu vă mai numesc robi, pentru că robul
nu ştie ce face stăpânul său; ci v-am numit prieteni, pentru că v-am făcut
cunoscut tot ce am auzit de la Tatăl Meu. (Ioan 15:15)
Este necesar să cunoști vocea lui Dumnezeu ca să o diferențiezi
dintre miile de voci. Cum altfel te vei deprinde să recunoști vocea lui
Dumnezeu, dacă nu obișnuiești să vorbești cu El?!
Avram era prietenul lui Avraam și se întreabă: Să ascund eu oare de prietenul
meu Avraam ce am de gând să fac cu Sodoma și Gomora? Dumnezeu îți va comunica
voia Sa tot mai mult, în dependență de cât de aproape ești tu cu Dumnezeu.
În FA 13 biserica era în post și rugăciune și atunci DS le-a zis să pună
deoparte 2 bărbați care să slujească pe Domnul Barnaba și Pavel.
4.
Ascultă de autoritatea lui Dumnezeu. Dumnezeu a pus în
biserica Sa slujitori, care priveghează asupra sufletului tău. Prin ei,
Dumnezeu își manifestă grija de starea ta spirituală. Dacă ți-a zis ție Domnul
într-o călăuzire particulare ceva, nu-i este greu să-i zică asta și
slujitorului său, ca să-ți confirme chemarea. Cu atât mai mult că vedem:
Când nu este chibzuinţă, poporul cade;
dar biruinţa vine prin marele număr de sfetnici. (Proverbe 11:14)
Chiar împărații mergeau la omul lui Dumnezeu să întrebe
dacă să meargă sau nu la război. În 1Samuel 9, Saul își căuta măgărițele și
este îndreptat la omul lui Dumnezeu. Înainte ca să deschidă gura să-i spună
pentru ce a venit la el. Omul lui Dumnezeu îi spune: stai liniștit, căci
măgărițele s-au găsit deja.
Trăirea potrivit cu voia deliberativă a
lui Dumnezeu ar trebui să fie scopul şi ţinta principală a fiecărui creștin. Nu pot să iau locul DS ca
să vă călăuzesc în mod particular, aceasta rămâne pe umerii fiecăruia din noi.
Însă ceea ce pot, e să vă comunic voia deliberativă a lui Dumnezeu revelată în
Scriptură.
1.
Crede
Şi porunca Lui este să credem în Numele
Fiului Său, Isus Hristos, şi să ne iubim unii
pe alţii, cum ne-a poruncit El. 1Ioan 3:23
2.
Pocăiește-te
Dumnezeu nu ţine seama de vremurile de neştiinţă şi porunceşte acum
tuturor oamenilor de pretutindeni să se pocăiască; FA. 17:30
3.
Sfințește-te
Voia lui Dumnezeu este sfinţirea voastră… 1Tes. 4:3
În Marcu 8 vedem că lepădarea de sine înseamnă să-ți
supui voia ta voinței lui Dumnezeu.
„Dacă voieşte cineva să vină după Mine, să
se lepede de sine însuşi, să-şi ia crucea şi să Mă urmeze. Căci
oricine va vrea să-şi scape viaţa, o va pierde; dar oricine îşi va pierde viaţa
din pricina Mea şi din pricina Evangheliei, o va mântui.
Oridecâteori te-ai abătut de la drumul voii lui Dumnezeu
și ți-ai împlinit voia ta în locul voiei lui Dumnezeu, vreau să știi că poți să
revii la drum și să îți continui drumul
În Ioan 6:38 vedem că scopul venirii lui Hristos pe
pământ a fost să facă Voia lui Dumnezeu.
Căci M-am coborât din cer ca să fac nu
voia Mea, ci voia Celui ce M-a trimis.
Matei 26:39 Apoi a mers puţin mai înainte, a căzut cu faţa la pământ şi S-a
rugat, zicând: "Tată, dacă este cu putinţă, depărtează de la Mine paharul
acesta! Totuşi nu cum voiesc Eu, ci cum voieşti Tu."
Matei 26:42 S-a depărtat a doua oară şi S-a rugat, zicând: "Tată, dacă
nu se poate să se îndepărteze de Mine paharul acesta, fără să-l beau, facă-se
voia Ta!"
Matei 26:44 I-a lăsat din nou, S-a depărtat şi S-a rugat a treia oară, zicând
aceleaşi cuvinte.