Efeseni 2:1-10 || MÂNTUIT PRIN CREDINȚĂ


Mântuirea este cel de al doilea cel mai discutat subiect în istoria creștină după trinitate.

Ø  Unii consideră că nu au nevoie de mântuire. Nu cred că omul este rău în sine sau că îl așteaptă ceva rău după moarte, căci nici nu cred în viața după moarte. Așa gândesc în mare parte: umaniștii, ateiștii, panteiști, nihiliștii și existențialiștii.
Aceștia îi reprezintă pe cei doi gemeni din burta mamei. Unul din ei zice, celuilalt: imaginează-ți cum vom crește mari, vom învăța să mergem, vom alerga, o vom îmbrățișa pe mama etc. La care al doilea îi răspunde: Nu cred în viață după naștere.

Ø  Alții consideră că ei nu pot face nimic pentru mântuirea lor. O vrea Dumnezeu să îi mântuiască, bine, dar dacă nu, atunci pentru ce să-și facă griji dacă nimic nu pot schimba? Așa se explică poziția pasivă a naturaliștilor, deiștilor și agnosticilor.
Aceștia reprezintă robotul, care împlinește ceea pentru ce este creat și este focusat de sarcinile sale. La el nu apare gândul că cineva l-a creat. Tot ceea pe ce e concentrat robotul este împlinirea sarcinilor până va ajunge să fie reutilat.

Ø  Alții consideră că pot să capete mântuirea prin fapte bune. Când se vor prezenta în fața tronului de judecată, vor fi puse pe balanță faptele rele și faptele bune pe care le făcuse în timpul vieții. Încotro se va înclina balanța aceea îi va determina destinul veșnic. Aici sunt cuprinși: ortodocșii, catolicii, musulmanii, hindușii ș.a.
Aceștia reprezintă oamenii religioși, care au o oarecare morală și conduită, care trebuie să corespundă cu norma. De aceea ei țin strâns ca după o faptă rea, neapărat să meargă să o spovedească și să facă o faptă bună, care să cântărească mai mult decât răul pe care l-a făcut.

Ø  Evanghelicii însă se bazează pe Scriptură, care învață că omul este creat de Dumnezeu pentru un scop. Omul a falimentat în împlinirea scopului și ca rezultat era destinat morții. Din mila Sa, Dumnezeu a oferit omului a doua șansă. Această șansă se numește ”har”. Cine o acceptă prin credință, devine mântuit și încă mai are șansa să împlinească scopul pentru care a fost creat. Mântuirea ne fiind scopul în sine, ci un mijloc prin care ni se acordă a doua șansă să coexistăm cu Dumnezeu pentru gloria Sa.

Efeseni 2:1-10

Nici o predică, și nici o discuție nu va avea rezultatul dorit, dacă nu avem un numitor comun. Numitorul comun nu este ceea ce ni se pare nouă, sau ceea ce credem noi, ci ceea ce spune Dumnezeu despre noi, despre starea noastră spirituală, despre posibilitatea mântuirii etc.

RECUNOAȘTE realitatea spirituală în care te afli

După ce eu m-am pocăit, am încercat să evanghelizez pe unul din vecinii mei. L-am întrebat: unde o să meargă după moarte, în rai sau în iad. Eu nu-l știam ca o persoană religioasă, de aceea răspunsul lui m-a uimit. - În rai, desigur. - De ce? Răspunsul la această întrebare m-a uimit și mai tare. - Pentru că nu am făcut nimic rău: nu am ucis, nu am furat etc.

Omul și-a creat o părere despre starea sa și meritele sale. Numim păcătoși pe hoți, criminalii și oameni răutăcioși, dar ripostăm sau cel puțin nu ne place când cineva ne numește păcătoși pe noi oamenii cum se cade. Ceea ce este important, este că părerea noastră despre aceasta nu prea are valoare. Această părere este coruptă, după cum și noi suntem corupți datorită păcatului.
- Am ajuns să numim răul bine și negrul să-l numim alb.
- Pretindem că provenim de la nimic și întâmplător, dar avem încredere în rațiunea noastră.
- Se minte, se fură, se omoară cu gândul că o să ne fie mai bine.
- Ne scăldăm în păcat ca șoarecele în tărâță, dar ne așteptăm ca Dumnezeu să nu ne lase în iad.

Apostolul Pavel insistă că numitorul nostru comun trebuie să fie nu ceea ce credem noi despre starea noastră spirituală, ci ceea ce spune Dumnezeu despre ea.

v. 1-2
Voi erați morți în greșelile și păcatele voastre;
Voi trăiați după mersul lumii;
Voi îl urmați pe domnul puterii văzduhului;
Voi ascultați de duhul care lucrează în fiii neascultării
.

Aceasta este starea păcătosului, din punct de vedere al lui Dumnezeu. Dacă ai o altă perspectivă despre starea spirituală a omului păcătos, atunci nu ai șanse să fii mântuit.

Cuvântul păcat – ” ἁμαρτία” – ratarea țintei. Dumnezeu ne-a creat pentru Sine, dar noi am falimentat și am început să trăim pentru noi.

Prima condiție a mântuirii este sinceritatea. Dacă pretinzi că nu ești păcătos, nu vei putea să fii mântuit. Dacă ascunzi păcatele tale, să știi că le poți ascunde doar de oameni, nu și de Dumnezeu. Acceptă sincer că Dumnezeu are dreptate. Acceptă sincer că ești păcătos.

Păcatul poartă cu el puterea de a distruge, chiar dacă este ornamentat cu cele mai plăcute culori.
1. Păcatul distruge inocența. O dată ce a păcătuit, omul se schimbă și nu mai este același. Studiile psihologice afirmă că omul nu uită niciodată nimic. Tot ce aude, vede retrăiește se păstrează în memoria omului, la diverse adâncimi. Oricât ai încerca să-ți minți conștiința că tu nu ești vinovat, conștiința ta va recunoaște că nu mai ești inocent.
După cum spunea Origen: ”păcatele se iartă, dar cicatricele rămân”.
2. Păcatul distruge idealul. De la început, omul se îngrozește când se uită la anumite păcate, dar pe urmă apare ispita și el cade. Pentru o perioadă se va simți prost și va regreta, dar dacă el mai repetă acest păcat, pentru el devine o normă și nu mai are remușcări. După cum spune W. Barkley: ”Păcatul e un fel de suicid, căci el distruge idealurile pentru care se merită de trăit”.
3. Păcatul distruge voința omului. Omul ajunge să practice ceea ce nu-și dorește, pentru că păcatul i-a robit voința și omul este stăpânit și robit. Deja el nu mai poate să nu păcătuiască. După cum spunea cineva: ”Ceea ce intră în obișnuință, degrabă va deveni o necesitate”.

v. 3
Noi trăiam după poftele firii pământești;
Noi împlineam voia firii pământești;
Noi erau copii ai mâniei, ca și ceilalți
.

Pentru a fi mântuit e necesar să accepți ceea ce spune Dumnezeu despre starea ta spirituală, nu ceea ce îți imaginezi tu. Dacă părerea ta despre starea ta spirituală nu coincide cu părerea lui Dumnezeu, atunci ea este bună pentru gunoi.

Termenul grecesc ”epitumia” înseamnă dorință proastă, sau poftirea a ceea ce este interzis. A cădea în așa poftă înseamnă a atrage pacostea asupra sa.

Poftele firii pământești nu se referă doar la păcatele sexuale, și ”firea” nu se referă la trup.
- Slăbiciunea cuiva poate fi fizicul și va fi amenințat de păcatele senzualității.
- Slăbiciunea altcuiva poate fi intelectualitatea și va fi amenințat de păcatul mândriei.
- Slăbiciunea altuia poate fi materialismul și va fi amenințat de păcatul lăcomiei.
- Slăbiciunea altuia poate fi temperamentul și va fi amenințat de certuri și invidii.

Conștientizează, recunoaște, fii de acord și crede că dacă Dumnezeu spune că ești mort în păcatele tale, acesta este adevărul. Cel ce cade de acord cu Dumnezeu la acest capitol, are șansă să fie mântuit, iar cine neagă această realitate spirituală prezentată de Dumnezeu nu are nici o șansă.

Oscar Wild a fost un fel de Solomon al secolului XIX. El avea un intelect de excepție și a primit cele mai înalte premii și aprecieri academice. El era un autor talentat și om cu demnitate înaltă. Totuși el s-a dedat la ”epitumia” – plăcerile și poftele firii pământești. El a ajuns în închisoare și a fost cuprins de rușine și dispreț. Acolo a scris el cartea ”De profundis” (Din abis) unde scrie:
Zeii mi-au dat aproape totul, dar eu mi-am permis să mă joc cu libertatea irațională și plăcerile firii. Mă aprindeam în fiecare poftă posibilă, uitând că pentru fiecare faptă mi se va cere socoteala. Eu am pierdut controlul asupra mea și am ajuns într-un strașnic dispreț”.

 

Dar Dumnezeu, care este bogat în îndurare, pentru dragostea cea mare cu care ne-a iubit, măcar că eram morți în greșelile noastre, ne-a adus la viață împreună cu Hristos – prin har sunteți mântuiți (Ef. 2:4-5).

RECUNOAȘTE că harul este meritul lui Dumnezeu în exclusivitate.

Nu datorită meritelor noastre. Nu datorită faptelor noastre. Nu la inițiativa noastră.
La baza mântuirii noastre nu suntem noi, ci este însăși Dumnezeu.
Dumnezeu, care e bogat în ÎNDURARE și care e plin de DRAGOSTE, a făcut posibilul să fim readuși la viață din moartea pe care noi am meritat-o din plin.

1.      Păcatul ne-a distrus inocența, și rezultatul este înstrăinarea de Dumnezeu, căci noi știm că nu mai suntem vrednici. Isaia a văzut slava lui Dumnezeu, a zis: vai de mine căci sunt un om cu buze necurate (Is. 6:5). Petru a înțeles că Isus este mai mult decât un simplu om, a spus: Doamne, pleacă de la mine, căci sunt un păcătos (Luca. 5:8). Dumnezeu ne-a eliberat de simțul vinovăției, care a apărut în urma pierderii inocenței. El a făcut asta.

Veniţi la Mine, toţi cei trudiţi şi împovăraţi, şi Eu vă voi da odihnă (Mat. 11:28).

2.      Păcatul ne-a distrus idealul nostru, și ca rezultat nu mai știm ce e corect și ce e greșit. Ideea ce caracterizează epoca judecătorilor era: Fiecare făcea ce era drept în fața ochilor săi (NTR Jud. 21:25). Dumnezeu ne-a întors la Hristos, ca să urmăm idealul și căpetenia credinței noastre.

Să ne uităm ţintă la Căpetenia şi Desăvârşirea credinţei noastre, adică la Isus (Evr. 12:2).

3.      Păcatul ne-a distrus voința noastră și noi am devenit robii plăcerilor noastre. Ap. Pavel spune că fiecare este robul lucrului de care este biruit. Noi am ajuns să nu putem să nu păcătuim, pentru că nu mai facem ceea ce voim, dar facem ceea ce nu voim. Dumnezeu ne-a născut din nou și putem să ne supunem gândurile noastre lui Hristos și putem să voim ceea ce voiește Dumnezeu.

Am fost răstignit împreună cu Hristos, și trăiesc, dar nu mai trăiesc eu, ci Hristos trăiește în mine (Gal. 2:20).

v. 6 El ne-a înviat împreună cu Hristos

Harul este ceea ce a făcut Hristos pentru ca noi. Aceasta este ideea Lui, planul Lui, inițiativa Lui, acțiunea Lui și meritul lui Dumnezeu în exclusivitate.

Când mergi la bancă să iei un credit mai mare, banca îți cere să ai fidejusor – o persoană garant, care va returna banii băncii, în caz în care tu nu vei fi în stare să întorci creditul.
În caz în care ai falimentat, ai dispărut sau ai decedat și nu poți întoarce banii băncii, fidejusorul tău va rambursa creditul.
Hristos a devenit fidejusorul nostru absolut benevol, care a achitat toată datoria noastră. El a văzut starea deplorabilă în care am ajuns și că eram morți în păcatele noastre. Fiind mânat de îndurarea și dragostea Sa, El a achitat datoria noastră.

v. 6 El ne-a pus să ședem împreună cu Hristos în locurile cerești
v. 7 Ca să arate nemărginita bogăție a harului Său

El nu numai că ne-a scăpat de la moarte, ci și ne-a pus să ședem în locurile cerești.
Când noi vorbim despre mântuire, ne referim în mare parte la iertarea de păcate, însă mântuirea este mult mai mult. Mântuirea este salvarea de la păcate.
Mântuirea nu ține doar de trecutul nostru din care am fost eliberați, ci în mare parte ține de viitorul nostru care încă ne așteaptă.   
Mântuirea nu înseamnă să nu arzi în iad, ci să conviețuiești cu Dumnezeu pentru gloria Sa.
Tot ce este mai uimitor în mântuire s-a întâmplat la cruce, dar ceea ce este mai frumos în mântuire urmează să fie în ceruri.

Căci prin har aţi fost mântuiți, prin credinţă. Şi aceasta nu vine de la voi; ci este darul lui Dumnezeu. Nu prin fapte, ca să nu se laude nimeni (Ef. 2:8-9).

Căci noi suntem lucrarea Lui şi am fost zidiţi în Hristos Isus pentru faptele bune pe care le-a pregătit Dumnezeu mai dinainte, ca să umblăm în ele (Ef. 2:10).

Adesea se menționează că am fost mântuiți de la păcat, de la puterea păcatului, de la cel rău etc. dar mai este necesar să înțelegem că am fost mântuiți pentru ceva. Ceea ce urmează după mântuire nu este mai puțin important decât ceea de la ce am fost mântuiți.

Dedică-te planului lui Dumnezeu pentru tine

Dumnezeu are un plan pentru fiecare. Recunoaște starea ta, recunoaște meritele Lui și dedică-te planului Lui pentru tine, care este nespus mai bun decât cele mai frumoase vise pe care le ai.

-          Mântuiți, nu prin fapte – ca să nu se laude nimeni (Ef. 2:9).

-          Mântuiți, nici prin faptele bune – căci ele apar după ce L-am cunoscut pe Hristos (Ef. 2:10).

-          Mântuiți, nici prin faptele legii – căci n-am putut să ținem Legea. Totuși, fiindcă știm că omul nu este socotit neprihănit prin faptele Legii, ci numai prin credința în Isus Hristos (Gal. 2:16a).

Faptele bune nu ne pot aduce la mântuire, însă mântuirea nu poate să nu ne aducă la fapte bune. Cu toate că faptele bune nu joacă nici un rol în mântuirea noastră, ele au legătură directă cu viața creștinului mântuit.

El S-a dat pe Sine însuşi pentru noi, ca să ne răscumpere din orice fărădelege şi să-Şi curețe un norod care să fie al Lui, plin de râvnă pentru fapte bune (Tit 2:14).

Odată ce ești mântuit, dedică-te să fii plin de râvnă pentru fapte bune. Ucenicul lui Hristos se cunoaște după roadele sale, iar credința fără fapte este moartă (Iac. 2:17).

Subiectul mântuirii a stârnit multe dezbateri în istoria creștinismului. În mare parte sunt două poziții mai cunoscute și fiecare o alege pe aceea, care-i este mai aproape de sine.

Calviniștii accentuează siguranța mântuirii bazându-se pe suveranitatea lui Dumnezeu și nu se prea stresează de micile păcate, pe când arminienii subliniază posibilitatea pierderii mântuirii bazându-se pe libera alegere.
Ambele poziții își găsesc suport biblic, dar problema apare acolo unde nouă ceva ni se pare. Problema stă în ideile preconcepute și concluziile personale.
- Unii creează legături logice cu anumite texte, și astfel creează pretexte.
- Alții trec peste ceea ce-i scris, continuând derularea logică până la concluzii acceptabile.

Noi nu putem să întrebăm autorii Bibliei, ce au avut în vedere și nici nu putem cere o interpretare mai exactă de la Dumnezeu la acest subiect, dar avem Cuvântul, care este suficient (Ap. 22:18-19), și avem textul peste care nu trebuie să trecem.

...să nu treceţi peste "ce este scris"... (1Cor. 4:6).

Nu pretind că sunt cel mai bun expert în materia dată, dar cercetând mult acest subiect și promotorii diferitor abordări, am observat câteva greșeli, pe care ar fi bine să nu le repetăm.
1. faptul că mântuirea este privită ca un scop în sine, în loc să se accentueze scopul pentru care suntem mântuiți (Ef. 2:7);
2. faptul că mântuirea este privită ca un act încheiat, în timp ce Scriptura ne prezintă mântuirea la trecut, prezent și viitor (2Cor. 1:10);
3. faptul că taina mântuirii se caută a fi explicată exhaustiv și rațional pe deplin (Col. 2:27).
4. faptul că mai mult se discută pierderea mântuirii, în loc să se înțeleagă mai specific de la ce am fost mântuiți și pentru ce suntem mântuiți (Rom. 8:2, Col. 1:13, Mat. 6:13, Rom. 6:6, Rom. 7:24, Rom. 8:19, 1Tes. 1:10, Mat. 23:33, Evrei 9:14).

Recunoaște că ești păcătos, și apelează la Dumnezeu pentru iertare și mântuire.
Recunoaște că doar Dumnezeu te poate mântui și să-ți dea a doua șansă.
Dedică-te să trăiești pentru slava lui Dumnezeu și nu mai rata ținta pentru care ai fost creat.