Efeseni 2:11-22 || Identitatea mea în Hristos


Odată cu tendința globalizării, ștergerii granițelor, ștergerii diferențelor s-a trezit simțul identității naționale. Cine suntem? Ce ne identifică? Ce este al nostru? Identitatea națională are multe lucruri frumoase, dar în același timp a servit ca motiv la multe rele, conflicte, războaie.

Pentru noi ca moldoveni, aceasta este o întrebare stringentă, căci datorită la puterile geopolitice din jurul nostru, noi am fost când cu unii, când cu alții. Datorită anumitor tactici antinaționale și anti românești, am fost amestecați, diluați și dizolvați, așa că mulți nu mai știu ce identitate națională sunt. Decenii întregi națiunea noastră e cuprinsă de ciocniri și dezacorduri. Unii insistă pe faptul că suntem moldoveni, alții insistă pe faptul că suntem români, și în acest timp sunt mai mulți care nu înțeleg limba română, decât cei ce nu înțeleg limba rusă. Moldovenii i-au primit pe ruși așa de bine, încât ei s-au simțit ca acasă. Mai rău e faptul doar că au început să se comporte ca la ei acasă, creând băștinașilor simțul că nu-s acasă.

Tema de azi ține de identitate mea, dar nu cea națională, ci în Hristos. Identitatea națională este creată și aleasă de oameni, pe când identitatea noastră adevărată este stabilită de Dumnezeu. Identitatea mea în Hristos aduce pace, împlinire, încredere, determinare, dedicare și viață deplină și nu stârnește certuri și conflicte.

Ap. Pavel în primele două capitole din Efeseni menționează de câteva ori distincțiile dintre ”noi” și ”voi”. Adică noi – iudeii și voi – neamurile. Dumnezeu a ales poporul evreu dintre toate popoarele și aceasta a fost o mare onoare, dar în același timp o mare responsabilitate. Cu părere de rău, așa după cum îi este specific omului, iudeii au luat onoarea, dar au ignorat responsabilitatea.

După blestemul rostit cu gura lor: ”sângele Lui să cadă asupra noastră și asupra copiilor noștri”, Dumnezeu a risipit în întreaga lume națiunea evreiască. Devenind o națiune fără o țară. Enciclopedia evreiască de 11 volume, descrie cu lux de amănunte că pentru faptul că erau iudei au fost înjosiți, urâți, izgoniți și chiar omorâți.

Cu apariția islamului în sec VII s-a pornit o adevărată vânătoare a evreilor, căci ura musulmanilor era așa de mare încât era o cinste să omori un evreu, pe care ei îi numeau ”câini”. Venind de la un război de felul acesta Muhamed a spus: ne-am întors de la războiul cel mic, la războiul cel mare. Războiul mare fiind lupta cu sinele, dar războiul cel mic era jihadul.

În Rusia țaristă și nu numai, între sec. XI-XX au fost organizate omoruri în masă a evreilor. Acestea au fost atât de semnificative, încât s-a inventat și un cuvânt, care descria omorârea în masă a evreilor – pogromul - o luptă tenebră a autorităților statului împotriva evreilor.

În timpul celui de al II război mondial, Hitler și-a propus să șteargă de pe fața pământului națiunea de evrei și doar pentru că erau evrei, erau arestați, bătuți, strânși în lagăre de concentrare, maltratați și omorâți. El a organizat holocaustul. Din ebraică holos, „complet” și kaustos, „ars”. Astfel au fost omorâți circa 6 mil de evrei dintre care 1,5 milioane erau copii.

Mulți ați auzit de antisemitism. Acest cuvânt a apărut pentru a descrie intoleranța și vrajba mondială, către grupul etnic al evreilor. Și toate acestea... pentru că au luat onoarea de a fi aleși, dar nu și responsabilitatea.

Ap. Pavel a fost evreu, dar trimis să slujească ca apostol la neamuri. El este expertul veridic al primului secol, în relația dintre iudei și neamuri. Cuvântul care caracteriza cel mai bine relația dintre iudei și neamuri, în opinia lui Pavel – vrăjmășie.

Voi și noi – vrăjmășie

De aceea, voi, care altădată eraţi Neamuri din naştere, numiţi netăiaţi împrejur de către aceia care se cheamă tăiaţi împrejur, şi care sunt tăiaţi împrejur în trup de mâna omului: aduceţi-vă aminte că în vremea aceea eraţi fără Hristos, fără drept de cetăţenie în Israel, străini de legămintele făgăduinţei, fără nădejde şi fără Dumnezeu în lume (Ef. 2:11-12).

Iudeii îi numeau pe neamuri ”netăiați împrejur”, pentru că tăierea împrejur introdusă prin Avram era semnul legământului cu Dumnezeu. Iudeii se împotriveau ca neamurile să pretindă că cred în același Dumnezeu. Ei considerau că Dumnezeu i-a ales pe ei și acum doar ei contează, iar restul neamurilor nu au valoare. Neamurile erau conduse prin democrație, aristocrație, monarhie sau chiar anarhie, pe când la iudei prin teocrație. Cu ei conducea însăși Dumnezeu. Aceasta îi făcea pe ei să fie ”o λaος άγιος” – popul sfânt. Atunci când poporul a spus lui Ghedeon: domnește tu peste noi și fiul, fiului tău...

"Eu nu voi domni peste voi, nici fiii mei nu vor domni peste voi, ci Domnul va domni peste voi." (Jud. 8:23).

Iudeii erau monoteiști în timp ce majoritatea neamurilor erau politeiști și se închinau la toți idolii posibili. Iudeii considerau că Dumnezeu este doar al lor. Ei ziceau că Dumnezeu iubește doar pe iudei, de aceea i-a ales doar pe ei dintre toate neamurile. Dacă cineva dintre neamuri era pe moarte, iudeii treceau pe alături fără să-l ajute. Amintiți-vă despre bunul samaritean. Dacă, vreun iudeu își lua de nevastă o femeie dintre neamuri, atunci rudele apropiate îi înscenau simbolic înmormântarea lui.

Doamne, Dumnezeul părinţilor noştri Avraam, Isaac şi Israel! (1Cron. 29:18).
Dumnezeul lui Israel a vorbit. Stânca lui Israel mi-a zis... (2Sam. 23:3).

Iudeii încercau să le fure neamurilor posibilitatea de a se apropia de Dumnezeu. Tot ce spunea Dumnezeu despre mântuirea omenirii, ei aplicau asta doar pentru ei și excludeau neamurile din ecuație. Hristos – Mesia a fost promis întregii omeniri, dar iudeii considerau întotdeauna că Mesia este doar salvatorul lor.

”Casa Mea se va numi o casă de rugăciune pentru toate popoarele” (Isaia 56:7),
dar iudeii se făceau că nu văd ”...pentru toate popoarele”.

Neamurile erau sortiți pieirii, fără drept de răscumpărare și fără nici o speranță. Unii duceau această vrăjmășie la extremă spunând că Dumnezeu a creat neamurile pentru ca să slujească de combustibil pentru iad. Dacă pentru iudeu, toate evenimentele din viață urmau un anumit scop și toate erau pline de speranța pe care o aveau în Mesia, pentru neamuri, istoria se scurge întâmplător și fără sens. Prin toate epocile întunecate prin care au trecut iudeii, continuau să fie plini de speranță, că cândva va veni Mesia, care îi va scăpa de toate relele și va instaura epoca  de aur. Pe când neamurile erau lipsite de această speranță, și mai degrabă se vedeau ca niște pioni în mâinile zeilor, care puteau decide orice și oricând în dreptul lor.

Pavel ne descrie două tablouri.
- Primul tablou se numește vrăjmășie, în care iudeii se luptă cu restul lumii și toată lumea e împotriva lor.

- Cel de al doilea tablou se numește împăcare, în care Hristos îi apropie unul de altul, înlătură vrăjmășia dintre ei, din cei doi face un singur trup împăcându-i cu Dumnezeu. Omul a creat ONU, dar numai cu numele. Oricum membri acestei organizații se luptă între ei. Doar în biserica lui Hristos pot coexista toate națiunile lumii fără să se războiască. Lupta etnică este un subiect expirat în biserica lui Hristos. Știți de ce?

Nu mai este nici iudeu, nici grec; nu mai este nici rob, nici slobod; nu mai este nici parte bărbătească, nici parte femeiască, fiindcă toţi sunteți una în Hristos Isus (Gal. 3:28).

Noi și El – împăcare

Dar acum, în Hristos Isus, voi, care odinioară eraţi depărtaţi, aţi fost apropiaţi prin sângele lui Hristos. Căci El este pacea noastră care din doi a făcut unul şi a surpat zidul de la mijloc care-i despărţea, şi, în trupul Lui, a înlăturat vrăjmăşia dintre ei, Legea poruncilor, în orânduirile ei, ca să facă pe cei doi să fie în El însuşi un singur om nou, făcând astfel pace; şi a împăcat pe cei doi cu Dumnezeu într-un singur trup, prin cruce, prin care a nimicit vrăjmăşia. El a venit astfel să aducă vestea bună a păcii vouă, celor ce eraţi departe, şi pace celor ce erau aproape. Căci, prin El, şi unii şi alţii avem intrare la Tatăl, într-un Duh. (Ef. :13-18).

Toți știți despre faptul că templul era împărțit în două: locul sfânt (preoții) și locul preasfânt (Dumnezeu). Dar trebuie să știm că templul avea și o curte, care la fel era împărțită în curtea neamurilor și curtea evreilor. Zidul de despărțire îi plasa pe neamuri ca credincioși de sortul doi.

Istoricul Josef Flavius scrie în lucrarea sa ”Războaiele iudaice” că pe acest perete din curtea templului era scris în limbile greacă și latină (deci nu era un mesaj pentru iudei): ”Trecând de acest perete, te așteaptă o ploaie cu pietre”.

În 1871, un grup de arheologi au descoperit o tăbliță pe care era un astfel de mesaj: ”Străinul care trece dincolo de zidul locului sfânt, își va purta singur vina pentru moartea sa”.

Ap. Pavel știa foarte bine acest zid, căci zidul acesta a fost motivul arestării lui Pavel. În FA. 21:28-29 Pavel este acuzat că a luat împreună cu el dincolo de zidul despărțirii niște greci, inclusiv pe Trofim, conlucrătorul său care era din Efes. Această acuzare a fost motivul reținerii și apoi al arestării lui Pavel, după care așa și nu a mai văzut libertatea.

În cel de al doilea tablou, Pavel redă soluția pentru problema identității neamurilor, care erau fără tăierea împrejur, fără Hristos, fără drept de cetățenie în Israel, străini de legămintele făgăduinței, fără nădejde și fără Dumnezeu în lume. În Hristos toate barierele sunt șterse, pentru că El ne dă o nouă identitate.

1.      Hristos ne-a apropiat prin sângele Lui.

2.      Hristos este pacea noastră și a voastră.

3.      Hristos a înlăturat vrăjmășia prin trupul Lui.

4.      Hristos i-a împăcat și pe unii și pe alții cu Dumnezeu.

5.      Hristos este calea spre Dumnezeu pentru fiecare om.

6.      Hristos a nimicit vrăjmășia prin cruce.

Căci, dacă este cineva în Hristos, este o făptură nouă. Cele vechi s-au dus: iată că toate lucrurile s-au făcut noi (2Cor. 5:17).

De aceea punem un accent major pe credința și pocăință personală, care este împlinirea condițiilor pentru ca să primești o nouă identitate și anume în Hristos. Fără de credință și pocăință, fiecare rămâne în natura sa veche. Făptura nouă este creată doar de Hristos când vii la El cu pocăință.

De aceea spunem că în biserica lui Hristos etniile și naționalitățile nu joacă nici un rol. Hristos a șters barierele naționaliste la ziua cincizecimii.
Avem o singură identitate – în Hristos, o singură patrie – cerul, un singur împărat – Dumnezeu.

Noi în El – identitate nouă.

Aşadar, voi nu mai sunteţi nici străini, nici oaspeţi ai casei, ci sunteţi împreună cetăţeni cu sfinţii, oameni din casa lui Dumnezeu, fiind zidiţi pe temelia apostolilor şi prorocilor, piatra din capul unghiului fiind Isus Hristos. (Ef. 2:19-20).

Cuvântul ”neos” – nou - se referă la orice lucru nou care apare și are sens numeric, iar cuvântul folosit de Pavel aici este ”Kainos” – nou – care se referă la calitate diferită.

Nu mai suntem străini. Nu mai suntem nici oaspeți. Suntem de ai casei. În casa lui Dumnezeu, noi suntem acasă. Suntem copiii lui Dumnezeu, deci să nu mai trăim ca boschetarii. Având o identitate nouă, noi nu suntem scutiți să ne creăm identități false. Nu suntem scutiți să uităm de ceea cine am devenit noi în Hristos.

1.      Statutul nostru este determinat de Hristos.

Poate ai suferit în copilărie de înjosiri și visai să crești mare, ca să le arăți tuturor că meriți ceva mai mult. Poate că ai fost îmbrâncit în adolescență și visai să înveți o artă marțială și să te răzbuni. Poate încă mai suferi din anumite complexe de inferioritate, precum că nu arăți bine, că nu ești destul de înalt(ă), că nu ești destul de puternic. Acestea sunt premize false pentru a determina cine ești tu cu adevărat. Reține patru premize false pe care trebuie să le eviți:

Statutul nostru nu este determinat de oamenii din jur. Faptul că ei te numesc sau te consideră sau se comportă oarecum cu tine, aceasta nu-ți definește ceea cine ești tu.
Statutul nostru nu este determinat prin comparație cu semenii noștri. Faptul că obștea stabilește idealuri și tind să devină sau să arate cu starurile și eroii, nu înseamnă că aceasta trebuie să o fac și eu.
Statutul nostru nu este determinat nici de noi înșine. O părere prea înaltă despre tine nu e ceea ce determină cine ești. Filingul tău nu determină cine ești. Simțurile sunt înșelătoare.
Statutul nostru nu este determinat de cel rău. Dacă îți șoptește în mintea ta că nu meriți nimic bun, răspunde-i: prin meritele lui Isus Hristos sunt ceea ce sunt.

Dar tuturor celor ce L-au primit, adică celor ce cred în Numele Lui, le-a dat dreptul să se facă copii ai lui Dumnezeu (Ioan 1:12).

-          Fiu de Dumnezeu

-          Moștenitor împreuna cu Hristos

-          Conlucrător cu Dumnezeu

-          O piatră vie

-          O seminție aleasă

-          Sfânt și neprihănit

-          Sarea pământului

-          Lumina lumii

-          Templul Duhului Sfânt

-          Dușman al diavolulu

2.      Siguranța noastră este în Hristos.
Cel ce a murit și înviat împreună cu Hristos este ascuns cu Hristos în Dumnezeu.

Căci voi ați murit, și viața voastră este ascunsă cu Hristos în Dumnezeu (Col. 3:3).

Ce ar putea să ne scoată din acest loc sigur?
Nimic nu poate anula bunătatea, dragostea și mila lui Dumnezeu pentru noi.

Cine ne va despărţi pe noi de dragostea lui Hristos? Necazul, sau strâmtorarea, sau prigonirea, sau foametea, sau lipsa de îmbrăcăminte, sau primejdia, sau sabia? (Rom. 8:35).

Căci sunt bine încredinţat că nici moartea, nici viaţa, nici îngerii, nici stăpânirile, nici puterile, nici lucrurile de acum, nici cele viitoare, nici înălţimea, nici adâncimea, nicio altă făptură, nu vor fi în stare să ne despartă de dragostea lui Dumnezeu care este în Isus Hristos, Domnul nostru (Rom. 8:38-39).

Pot să se mute munţii, pot să se clatine dealurile, dar dragostea Mea nu se va muta de la tine, şi legământul Meu de pace nu se va clătina, zice Domnul, care are milă de tine (Isaia 54:10).

3.      Scopul nostru este Hristos. Pentru ce am fost uniți în trupul lui Hristos?

În El toată clădirea, bine închegată, creşte ca să fie un Templu sfânt în Domnul. Şi prin El şi voi sunteţi zidiţi împreună, ca să fiţi un locaş al lui Dumnezeu, prin Duhul (Ef. 2:21-22).

Unitatea bisericii nu vine din buna organizare, din buna educație sau din lipsa de diversitate. Unitatea bisericii vine din Hristos. Noi suntem fiecare câte o piatră vie a bisericii și ceea ce ne leagă pe noi este piatra din capul unghiului, care este Isus Hristos.

Care este răspunderea noastră ÎN HRISTOS, care vine împreuna cu onoarea aceasta?

Cum contribui eu la unitatea bisericii lui Isus Hristos?

Ce loc ocup eu în locașul pe care El îl construiește?