Este interesant că pentru a pune un accent mai special pe
umblarea în înțelepciune, ap. Pavel folosește un contrast neobișnuit – Nu vă
purtați ca niște neînțelepți, ci ca niște înțelepți.
Expresia ἄσοφοι se întâlnește doar o singură dată în tot NT. Pavel a
încercat să fie foarte politicos și a spălat prin șapte ape ceea ce a vrut să
transmită.
Ca să o înțelegem mai clar, trebuie să spunem tranșant,
că cea mai potrivită traducere ar fi – ”nu fiți proști”. Știm că Isus a
spus că cine va numi pe fratele său ”prost”, va cădea sub judecata Soborului
(Mat. 5:22). Pavel nu vrea să numească indirect - proști, pe frații din Efes,
de aceea zice: ”neînțelepți”.
Care ar fi un mod de trai neînțelept (prost) și prin
contrast un mod de trai înțelept?
mod de trai NEînțelept - ἄσοφοι |
mod de trai înțelept - σοφοι |
Ignorant
(nepăsător, incult) |
Răscumpără
timpul (oportunitățile) |
Nepriceput |
Înțelege
Voia lui Dumnezeu |
Amețiți
de vin |
Plini
de Duhul Sfânt |
1.
Nu fi ignorant, ci înțelept.
Echivalentul grecescului ἄσοφοι în ebraică este נָבָ֣ל (nabal) –
prost, ignorant sau nebun.
Nebunul (prostul) zice în inima lui: "Nu
este Dumnezeu!" (Ps. 14:1).
Cat de mari sunt lucrarile Tale, Doamne, si cat
de adanci sunt gandurile Tale! Omul prost nu cunoaste lucrul acesta, si cel
nebun nu ia seama la el (Ps. 92:5-6).
E dureros să recunoaștem, dar proștii și nebunii sunt
ignoranți cu privire la Dumnezeu și lucrările Lui.
Așa se face că într-un sat mai degrabă găsești pe cineva după
porecla, decât după nume. A da o poreclă cuiva înseamnă a-l boteza cu un nume,
care îl caracterizează. Dar și mai exact este atunci când îți dă o
caracteristică acea persoană cu care trăiești toată viața și te știe cel mai
bine – soția.
David era într-un război cu 600 de soldați. Pe alături
pășteau turmele unui om de afaceri Nabal și David cu oamenii săi nu au luat cu
forța nimic de la ei și încă i-au protejat de alții. Când a fost nevoie de hrănit
oastea, David a trimis o solie să ceară de la Nabal, ce-l lase inima, ca să
hrănească oastea. Nabal i-a refuzat într-un mod barbar. Atunci David s-a pornit
să-l răsplătească, dar soția lui Nabal era o femeie înțeleaptă și a ieșit
înaintea lui David, zicând:
Te rog, stăpânul meu, nu-ţi pune mintea cu acel
om rău, care este Nabal, pentru că aşa cum îi este numele, aşa este şi el.
Nabal îi este numele şi nebunia se ţine de el (1Sam. 25:25).
Ce înseamnă să răscumperi timpul?
Răscumpărați vremea, căci zilele sunt rele (Efeseni
5:16).
Zilele sunt rele, înseamnă că nu e timpul să trândăvești,
ci trebuie să intensifici atitudinea și relația ta pe verticală. În timp ce
scria Pavel această epistolă (60-62 d.H) abia se începea marea prigoană
împotriva creștinilor în imperiul roman. Peste vreo 30 de ani prin Ioan în Ap.
2:4-5, Dumnezeu mai dă o avertizare bisericii din Efes
Dar ce am împotriva ta este că ţi-ai părăsit
dragostea dintâi. Adu-ţi, dar, aminte de unde ai căzut; pocăieşte-te şi
întoarce-te la faptele tale dintâi. Altfel, voi veni la tine şi-ţi voi lua
sfeşnicul din locul lui, dacă nu te pocăieşti.
Se pare că biserica din Efes nu au știut să valorifice
timpul lor și au ignorat avertizările Domnului. Pe la mijlocul sec. II această
biserică a încetat să mai existe și de atunci în or. Efes nu a mai existat o
biserică creștină. Să nu fim ignoranți cu privire la timpul în care trăim.
Cuvântul ”răscumpărați” ne duce cu gândul că poți
recupera o anume pierdere. Totuși timpul nu-l putem întoarce înapoi. Ignorantul
este nepăsător de trecerea timpului. Cel înțelept știe că are o singură viață,
ea e scurtă și apoi vine judecata. De aceea în timpul avut la dispoziție
trebuie să se focuseze pe ceea ce cu adevărat contează. Cel înțelept
răscumpără timpul – valorifică oportunitățile, în contrast cu cel prost
– nu ia seama la lucrările Domnului.
Noi obișnuim să scriem în calendar lucrurile pe care le
avem de făcut, dar în sec. XVI a trăit un om cu numele Filip Melanchton. El
ducea evidența doar la timpul pe care îl petrecea fără rost, iar înainte de
culcare își cerea iertare de la Dumnezeu pentru irosirea timpului. Nu e de
mirare, că Dumnezeu l-a folosit într-un mod deosebit. El a fost arhitectorul
protestantismului, care a scris prima lucrare de teologie sistematică
evanghelică.
Noe a intrat la timp în corabia pe care a făcut-o și a
fost salvat el și familia sa.
Din cele 10 fecioare, doar 5 au știut să răscumpere timpul, iar altele 5 au
pierdut șansa vieții.
Vezi să nu te pomenești că repeți soarta lui Iuda, care a irosit în zadar cei
trei ani petrecuți cu Isus.
Nu îngropa talantul până la revenirea Stăpânului, ci răscumpără timpul, pune-l
în negoț, slujește...
2.
Nu fi nepriceput, ci caută Voia
lui Dumnezeu.
Cel ce nu caută să împlinească voia lui Dumnezeu, este lăsat
de Dumnezeu în voia minții lui blestemate (Rom. 1:28). Contrastul aici este
simplu: ori cauți să împlinești voia ta, ori voia Domnului.
Calea nebunului este fără prihană în ochii lui,
dar înţeleptul ascultă sfaturile (Pr. 12:15).
אֱוִיל (evil) – nepriceput, prost, nebun. El ignoră
sfaturile lui Dumnezeu și se crede singur înțelept.
Îmi amintesc că în copilărie ignoram sfaturile
părinților, pentru că credeam că eu mă descurc și singur. Mai aveam tupeul să
contrazic părinții, încercând să le explic că eu știu mai bine. De atunci mi-au
rămas tipărite în mintea mea cuvintele mamei: ”Oul învață găina”. Așa
este și omul, care crede că se descurcă fără Dumnezeu în viață. E un
nechibzuit.
Sub umbrela democrației, unii pervertesc realitatea. Ei
invocă tot felul de stupidități, care li se pare că sunt corecte, fără să țină
cont de ceea ce spune Dumnezeu.
- Sub sloganul ”LoveisLove” se hrănește curajul de a fi mândru de dragoste
perversă.
- Sub sloganul ”FărăFrică” a fost creată campania de promovare LGBT în RM.
- Cu sloganul ”Copiii LGBT în școala ta”, ei pregătesc terenul pentru
schimbarea de gen la copii.
- Echipa Germaniei la CM în Qatar au vrut să transmită un mesaj de toleranță
față de orice fel de discriminare sub sloganul “OneLove”. Și pentru că nu li
s-a permis, au făcut foto cu mâna la gură.
Omul te cheamă să te cunoști pe tine însuți; să asculți
de ce îți spune inima; să spui ceea ce crezi.
Pe când, Domnul ne cheamă să cunoaștem voia Sa și să o împlinim, dar nu voia
firii pământești.
Să nu credeți că prostia li se potrivește doar celor
necredincioși. Noi nu suntem scutiți să călcăm alături sau să ne abatem de la
Voia lui Dumnezeu. Credincioșii din Galatia s-au abătut de la Voia lui Dumnezeu
și ap. Pavel a fost nevoit să le scrie...
O, galateni nechibzuiţi! (Gal. 3:1).
Dacă biserica se abate de la Voia lui Dumnezeu, numele de
biserică, sau credincioși nu ne va salva de la sine. Dragă biserică, căutați în
mod continuu să împliniți Voia Domnului.
Unde este biserica din Galatia azi? Sunt biserici în LIstra, în Iconia, în Antiohia,
Antalia, Turcia de azi?
3.
Nu fi plin de vin, ci fii plin de
Duh Sfânt.
Nu vă îmbătaţi de vin, aceasta este
destrăbălare. Dimpotrivă, fiţi plini de Duh (Ef. 5:18).
Unii interpretează eronat acest text, spunând: după cum
omul beat este condus de alcool și nu se stăpânește pe sine, așa ar trebui noi
să ne lăsăm conduși de Duhul Sfânt, cedând controlul nostru în mâinile lui
Dumnezeu. Aceasta sună spiritual, dar este greșit.
Consider că aici nu este un paralelism sintactic, ci un
contrast. Paralelismul sintactic repetă aceeași idee folosind alte cuvinte, pe
când contrastul contrapune pozițiile diametral opuse. Ex: neînțeleptul vs.
răscumpărarea timpului, nechibzuința vs. cunoașterea, plin de vin vs. plin de
Duh. Duhul lui Dumnezeu niciodată nu a pretins ca noi să-I cedăm controlul
asupra vieților noastre.
Iosif Țon zicea: Îmi imaginezi cum merg cu mașina pe drum
și Îl zăresc pe Isus pe marginea drumului cu autostopul. Eu mă opresc, Îl
recunosc că este Domnul Isus și îi ofer să se așeze la volan să mă conducă El.
Însă Isus îmi va zice, nicidecum. Tu conduci mai departe mașina (viața ta). Eu
îți voi fi alături, iar tu ascultă.
Diavolul este acel ce caută să ia stăpânirea și să posede
oamenii. Oamenii controlați de diavol se numesc posedați. Duhul Sfânt nu posedă
oamenii. A fi plin de Duh, nu înseamnă să te lași pe mâna Duhului, precum cel
beat se lasă stăpânit de alcool. Cel beat nu are control, nu are chibzuință și
raționament. Aceasta este tocmai opusul la ceea ce înseamnă să fii plin de Duh.
A fi plin de Duh tocmai înseamnă să deții controlul asupra firii: să faci rob
ascultării de Hristos fiecare gând și faptă; să cunoști voia lui Dumnezeu și s-o
împlinești: conștient, intenționat și insistent.
Dacă trăiţi după îndemnurile ei, veţi muri; dar
dacă, prin Duhul, faceţi să moară faptele trupului, veţi trăi (Rom. 8:13).
Mulți confundă expresiile ”botezul cu Duh Sfânt”, ”plin
de Duh” și „umplerea cu Duh Sfânt”.
- După înviere, Isus a suflat peste ucenici zicând: Luați Duh Sfânt (In 20:22).
- Înainte de ridicarea la cer le spune că Duhul Sfânt se va coborî peste ei
(FA. 1:8).
- Iar peste 10 zile toţi s-au umplut de Duh Sfânt... (FA. 2:4).
·
În primul rând ”plin de Duh” ≠ ”a avea Duhul Sfânt”.
Dacă n-are cineva Duhul lui Hristos, nu este al
Lui (Rom. 8:9).
Toată biserica era adunată laolaltă și apostolii au
stabilit niște criterii pentru a alege diaconii. Deși toți cei născuți din nou
au Duhul Sfânt, ei au stabilit ca una din condițiile pentru ca cineva să ajungă
să fie diacon era ca el să fie plin de Duh.
De aceea, fraţilor, alegeţi dintre voi şapte bărbaţi, vorbiţi de
bine, plini de Duhul Sfânt şi înţelepciune, pe care îi vom pune la slujba
aceasta (FA. 6:3).
·
În al doilea rând ”plin de
Duh” ≠ ”umplut cu Duhul Sfânt”.
În Fapte 4:8 îl vedem pe ap Petru plin de Duhul Sfânt, și
câteva versete mai târziu după ce s-a rugat împreună cu biserica, ei toți s-au
umplut de Duhul Sfânt.
Atunci Petru, plin de Duhul Sfânt, le-a zis: "Mai mari ai
norodului şi bătrâni ai lui Israel! ...
După ce s-au rugat ei, s-a cutremurat locul unde erau adunaţi; toţi s-au umplut
de Duhul Sfânt şi vesteau Cuvântul lui Dumnezeu cu îndrăzneală (FA. 4:8,31).
Deci, înțelegem că ar exista trei stări distincte
referitor la Duhul Sfânt în viața credinciosului:
1.
Cel ce crede în Isus Hristos, are
Duhul Sfânt (botezul cu Duhul Sfânt), pentru că însuși Isus...
„Spunea cuvintele acestea despre
Duhul, pe care aveau să-L primească cei ce vor crede în El (Ioan
7:39).
2.
Plin de Duh (πληρόω) caracterizează o supunere constantă Duhului
Sfânt.
Isus, plin de Duhul Sfânt, S-a întors de la Iordan şi a fost dus
de Duhul în pustiu (Lc. 4:1)
Căci Barnaba era un om de bine, plin de Duhul Sfânt şi de
credinţă. (FA. 11:24).
3.
Umplut cu Duh (πλήθω) se referă
la o capacitate specială pentru o lucrare anume.
L-am umplut cu Duhul lui Dumnezeu, i-am dat un
duh de înţelepciune, pricepere şi ştiinţă pentru tot felul de lucrări, (Ex. 31:3).
După ce s-au rugat ei, s-a cutremurat locul
unde erau adunaţi; toţi s-au umplut de Duhul Sfânt şi vesteau Cuvântul lui
Dumnezeu cu îndrăzneală (FA. 4:8).
Vorbind despre a fi plin de Duh, noi ne referim la o trăire constantă în ascultare și supunere de Duhul Sfânt.
Fiecare credincios are pe Duhul Sfânt, este botezat cu Duhul Sfânt și este pecetluit cu Duhul Sfânt, dar dacă nu va căuta să fie plin de Duh în mod continu, va avea o existență spirituală jalnică, retardată, trăită în dezamăgiri.
Isus fiind plin de Duhul Sfânt a fost condus în pustie. Isus s-a supus în pofida raționamentelor.
Filip fiind plin de Duh Sfânt a fost condus pe drumul din pustie. El s-a supus în lipsa unei cunoașteri ample a ceea ce urma să se întâmple.
Ștefan fiind plin de Duh Sfânt, a fost îndemnat să predice. Chiar dacă rațiunea îl făcea conștient de prețul mare pe care urma să-l plătească, el s-a supus și a ascultat.
Anania fiind plin de Duh Sfânt a fost condus să se roage pentru prigonitorul Saul și chiar dacă rațiunea ridica întrebări, el s-a supus Duhului Sfânt și Saul a devenit marele apostol al neamurilor.
Cum pot fi plin
de Duh Sfânt?
Uneori auzi
fraza: venind la biserică ca să cânt, să mă rog, să ascult cuvântul și să am
părtășie cu frații îmi dă puteri pentru toată săptămâna. Pavel menționează trei
verbe, care denotă ”a fi plin de Duh”.
1. Vorbiți între voi cu: psalmi, cântări de laudă
și cântări duhovnicești.
2. Cântați de laudă lui Dumnezeu din toată inima.
3. Mulțumiți lui Dumnezeu întotdeauna și pentru
toate lucrurile.
După scoaterea
lui Israel din Egipt ei s-au adunat laolaltă și au făcut un șlagăr (Ex.
15:1-18).
Debora și Barac au finisat lupta împotriva cananiților cu o cântare (Jud. 5:1).
Înainte ca Isus să meargă la cruce, El a cântat un imn împreună cu ucenicii
(Mat. 26:30).
Înainte ca să vină izbăvirea, Pavel și Sila au cântat în temnița din Filipi
(FA. 16:25).
După ce totul se va sfârși pe acest pământ, cei mântuiți vor cânta o cântare
nouă de laudă (Ap. 5:8-9).
Discutați la grup
în detalii, cum să fiți plini de Duh în mod continuu.