Ezra 1 || DUMNEZEU CARE MIȘCĂ INIMILE

Tema de azi sfârâie ca uleiul în tigaia fierbinte.

Întrebarea se ridică nevolnic: Avem noi oare voință liberă, dacă Dumnezeu este suveran?
Pe de o parte este suveranitatea lui Dumnezeu, și pe de altă parte e libertatea omului de a alege.
Fie Dumnezeu e suveran și face tot ce vrea, iar în acest caz omul e limitat în alegerile lui.
Fie omul are libertatea totală de a face ce vrea, iar în acest caz nu Dumnezeu, ci omul e suveran. Aceasta face să ne fiarbă creierul, căci suveranitatea exclude pluralismul.

Suveranitatea lui Dumnezeu nu înseamnă că El face ce vrea, ci că Dumnezeu are dreptul și puterea de a face ce vrea. Există lucruri pe care Dumnezeu le vrea, dar nu-Și permite să le facă.
2Pt. 3:9 spune că Dumnezeu dorește ca niciunul să nu piară, ci toți să vină la pocăință...
1Tim. 2:4 spune că Dumnezeu vrea ca toți oamenii să vină la cunoștința adevărului...
Dumnezeu este autoritatea supremă și nimic nu are loc fără permisiunea sau implicarea Sa.

Libertatea omului nu înseamnă că omul face ce vrea, ci că este liber să facă ceea ce poate. Ar vrea omul să se teleporteze, să trăiască sub apă ca peștii, să zboare ca păsările, să nu bolească, să trăiască veșnic, dar el nu poate. Deci, libertatea omului este limitată.

Pentru a înțelege mai ușor acest lucru, vă propun o analogie practică. Îmi place expresia: ”Când ai mașină, faci ce vreai, nu depinzi de nimeni. Te oprești când vreai, te pornești când vreai. Ai libertate totală”.
Imaginați-vă că omul este o mașină. Așa cum Dumnezeu a creat omul, tot așa omul a creat mașina. Dumnezeu a creat condiții în care omul să trăiască, iar omul a creat condiții în care mașina să circule.

·      Drumul. După natura sa, mașina e creată să circule pe drumuri. Ar putea mașina să meargă și prin arătură, iazuri, pădure, pustiu și munți, sau să zboare, dar nu prea departe. La fel și omul are o natură umană, care deja îi determină anumite limite, așa că nu poate face tot ce ar vrea.

·      Datorită RCR limitele mașinii cresc și mai mult, căci nu doar că trebuie să circule doar pe drum, ci și după reguli. Ar putea mașina să ignore poliția, semafoarele, indicatoarele și regulile, dar cu siguranță nu va ajunge departe. La fel și omul este supus la legile naturii de care trebuie să țină cont, dacă vrea să-și continue viața. Dacă ignori gravitația, nasul e primul care o să-ți reproșeze.

·      Redirecționare. Pe lângă faptul că trebuie să circule doar pe drum și după reguli, mai apar și drumuri închise, pe unde nu poate circula mașina: drumul în reparație, protest sau delegație. La fel există în viața omului și circumstanțele, care îl limitează și mai mult pe om în a face ce vrea.

·      GPS. Mașina e destinată să te ducă din A, în B. Din toate drumurile îți alegi un traseu. Chiar dacă ai scăpat o intersecție, îți va schimba traseul, ca să ajungi la aceeași destinație. Libertatea alegerii deja nu este de a merge oriunde, ci doar de a merge sau nu. Aceasta este călăuzirea pentru cei ce au Duhul lui Isus. Atunci când creștinul o ia razna, Duhul Sfânt îi resetează traseul, de oriunde ar fi el.

·      Șoferul. În cazul în care un străin se așază la volanul mașinii tale, atunci nu mai depinde nimic de tine. Aceasta ar fi exercitarea suveranității exclusive. Însă Dumnezeu nu preia controlul asupra vieții noastre. Recunoaștem că uneori noi o încurcăm așa de tare, încât numai Dumnezeu ar putea face ceva. El nu intervine fără consimțământul nostru.

Deci, Dumnezeu este suveran, pentru că El poate totul, iar noi suntem liberi doar în ceea ce putem. Dumnezeu intervine prin circumstanțe și astfel ne mișcă inimile, dar nu decide în locul nostru.

Ezra 1:1-6

1.      Domnul a trezit duhul lui Cir (v.1).

Un proverb zice: dacă nu înveți din istorie, ai toate șansele să repeți greșelile.

Dacă să derulăm istoria înapoi cu pași masivi, vom vedea că pentru neascultarea poporului Israel, Dumnezeu a trimis pe Nebucadnețar, împăratul Babilonului să cucerească Ierusalimul, iar poporul să-l ia în robie pentru 70 de ani. Sentința a fost rostită de prorocul Ieremia.

Toată ţara aceasta va fi o paragină, un pustiu, şi neamurile acestea vor fi supuse împăratului Babilonului timp de şaptezeci de ani. Ieremia 25:11.

De prea multe ori, Dumnezeu trimitea proroci, ca poporul Israel să se întoarcă de la căile lui rele și să se supună poruncilor lui Dumnezeu. Fiind încăpăținați și refuzând pocăința și ascultarea, Dumnezeu a trebuit să intervină în suveranitatea Sa prin împăratul Babilonului - Nebucadnețar.

Nebucadnețar nu era credincios și nu slujea lui Dumnezeu, dar totuși a fost folosit de Dumnezeu pentru a pedepsi poporul neascultător. Vedem că Dumnezeu nu are probleme ca să lase un nebun cu ambiții imperiale să ducă la îndeplinire planul Său.

Văzându-se biruitorii poporului lui Dumnezeu, Nebucadnețar și-a imaginat că el e dumnezeu. El și-a făcut un chip mare de aur și a poruncit ca toată lumea să se închine înaintea lui. Dumnezeu i-a dat vise și proroci care i-au vorbit, dar Nebucadnețar așa și nu s-a smerit. De aceea a trebuit Dumnezeu să-l smerească, aducându-l la starea descrisă de Daniel: din măreția ta, vei ajunge ca un bou și vei mânca doar iarbă.

Pentru ca cei vii să ştie că Cel Preaînalt stăpâneşte peste împărăţia oamenilor, că El o dă cui vrea şi ridică peste ea chiar şi pe cel mai smerit dintre oameni. Daniel 4:17.

La trecerea celor 70 de ani, babilonienii nu doreau să lase evreii să se întoarcă în patria lor (Isaia 14:17). Atunci Dumnezeu în suveranitatea Sa a trebuit să intervină de data aceasta împotriva Babilonului. Isaia face o paralelă drastică între aruncarea lui Lucifer din cer, și căderea Babilonului.

12. Cum ai căzut din cer, luceafăr strălucitor, fiu al zorilor! Cum ai fost doborât la pământ, tu, biruitorul neamurilor! 13. Tu ziceai în inima ta: "Mă voi sui în cer, îmi voi ridica scaunul de domnie mai presus de stelele lui Dumnezeu, voi şedea pe muntele adunării dumnezeilor, la capătul miazănoaptei, 14. mă voi sui pe vârful norilor, voi fi ca Cel Preaînalt." 15. Dar ai fost aruncat în Locuinţa morţilor, în adâncimile mormântului! 16. Cei ce te văd se uită ţintă miraţi la tine, te privesc cu luare aminte şi zic: "Acesta este omul care făcea să se cutremure pământul şi zguduia împărăţiile, 17. care prefăcea lumea în pustiu, nimicea cetăţile şi nu dădea drumul prinşilor săi de război?" (Isaia 14)

Asemenea lui faraon, Babilon s-a împotrivit întoarcerii poporului Israel. Dumnezeu găsește ac de cojoc pentru Babilon și aduce în scenă pe legendarul Cir imperatorul Persiei. El cucerește imperiul babilonian și apoi decretează eliberarea evreilor din robie.

Observați cum lucrează suveranitatea lui Dumnezeu?
Când El poruncește, nu rămâne loc de discuții și negociere.
Omul are de ales, fie să asculte și să se bucure, fie să nu asculte și să sufere.

Dumnezeu este Cel ce judecă: El coboară pe unul, şi înalţă pe altul (Psalmul 75:7).

Suveranitatea lui Dumnezeu nu înseamnă că te impune să faci ceea ce vrea El. Aceasta ar periclita libertatea pe care El a dat-o omului și o respectă. El mai degrabă te doboară și ridică pe altul care va împlini Voia Lui, decât să te impună să alegi ceea ce vrea El.
Dumnezeu este suveran, pentru că El poate totul, iar noi suntem liberi doar în ceea ce putem face, asumându-ne consecințele pe care nu le putem controla.

Ce înseamnă expresia ”Dumnezeu a trezit duhul lui Cir”?
De ce nu putea să trezească duhul împăratului Babilonului (Nebucadnețar, Belșațar)?
Cir nu era credincios. Cir visa la cel mai mare imperiu din istorie (Medo-persan) și așa a ajuns.
În preștiința Sa, Dumnezeu a cunoscut toleranța lui Cir față de toate religiile. Acest lucru îl confirmă istoricul grec Xenophon, care îl descrie pe Cir că era un împărat tolerant, care permitea tuturor popoarelor să-și păstreze religiile și divinitățile lor.

După cum a folosit pe sălbaticul Nebucadnețar să pedepsească Israelul, tot așa l-a folosit pe politeistul Cir să-i întoarcă pe evrei acasă.

Proverbul despre suveranitatea lui Dumnezeu spune: chiar și diavol trage la carul lui Dumnezeu.

2.      Domnul a trezit duhul poporului (v.5).

Înainte de distrugerea Ierusalimului în 586 î.H., Dumnezeu a trimis către Israel mai multe mesaje de pocăință prin prorocul Ieremia. Pentru ca Ieremia să înțeleagă bine mesajul pe care trebuia să-l transmită, Dumnezeu i-a zis: „Scoală-te şi pogoară-te în casa olarului; acolo te voi face să auzi cuvintele Mele!” (Ieremia 18:2).

3. Când m-am coborât în casa olarului, iată că el lucra pe roată. 4. Vasul pe care-l făcea n-a izbutit - cum se întâmplă cu lutul în mâna olarului. Atunci el a făcut un alt vas, cum i-a plăcut lui să-l facă. 5. Şi cuvântul Domnului mi-a vorbit astfel: 6. "Nu pot Eu să fac cu voi ca olarul acesta, casă a lui Israel? - zice Domnul. Iată, cum este lutul în mâna olarului aşa sunteţi voi în mâna Mea, casă a lui Israel!

Pentru rămânerea constantă în păcat, sentința rostită prin prorocul Ieremia a fost – exilul. 70 de ani de exil pentru evrei au decurs ca un vis de coșmar. Locuiau în mijlocul haldeilor, care-i urau, înjoseau, batjocoreau și îi foloseau la munci ca pe robi. Nu mai aveau împărat, nu mai aveau templu, nu mai aveau chivotul legământului și Dumnezeu s-a întors de la ei. Au fost supuși genocidului prin șiretlicul lui Haman (Estera 7). Au ajuns un popor distrus moral și o națiune împrăștiată.

Totuși, unii au reușit să-și câștige un loc mai bun în societate, aveau afaceri (căci citim despre avuțiile lor), ocupau roluri distincte în împărăție: Daniel, Șadrac, Meșac și Abednego au devenit consilierii împăratului, Neemia devenise paharnicul împăratului, Zorobabel slujea ca șeful de gardă la împărat, Estera a ajuns împărăteasă etc. Deci, puteau fi și unii care nu erau încântați de sfârșitul celor 70 de ani, căci numai ce s-au pus bine pe picioare.

Dar iată ce zice Domnul: "De îndată ce vor trece şaptezeci de ani ai Babilonului, Îmi voi aduce aminte de voi şi voi împlini faţă de voi făgăduinţa Mea cea bună, aducându-vă înapoi în locul acesta. Ieremia 29:10.

Fără îndoială că Dumnezeu este cel ce aduce poporul înapoi, însă nu împotriva voii lor. Expresia ”Dumnezeu a trezit duhul poporului” înseamnă că prin porunca dată de Cir, El a adus o scânteie, care să aprindă dorința de a se întoarce acasă, a celor care se frământau toți cei 70 de ani. Dumnezeu nu a jonglat cu voința poporului și nu și-a impus voința Sa. Nu tot poporul s-a bucurat de decretul împăratului și au vrut să se întoarcă din prima.
Întoarcerea poporului Israel a avut loc în trei faze, pe durata a 96 de ani.
- 538 î.H. prin Zorobabel.
- 458 î.H. prin Ezra.
- 444 î.H. prin Neemia.

Știți zicala: Dumnezeu a scos Israelul din Egipt într-o zi, dar să scoată Egiptul din Israel, a avut nevoie de 40 de ani. Erau unii care au dat drumul adânc la rădăcini în Babilon și nu le-a fost ușor să pună totul într-un rucsac și să se întoarcă la Ierusalim.

Cine s-au întors primii la Ierusalim? Cine erau cei care așteptau acest moment cu sufletul la gură, pentru că erau frământați și așteptau eliberarea.

·         Dumnezeu a trezit din somn duhul preoților și leviților – slujitorilor Săi.

·         Dumnezeu a pus pe inimă capilor de familii – liderilor din seminția lui Iuda și Beniamin.

Dumnezeu lucrează cu slujitorii Săi, cărora le-a încredințat slujba Sa. Dumnezeu le îndreaptă inima spre împlinirea planului Său, iar poporul trebuie să îi urmeze. Tot așa cum Dumnezeu descoperea ceva capilor de familii (bătrânilor semințiilor), și toată seminția îi urma.

Voievodul lui Iuda pe atunci era Zorobabel (v.10). Dumnezeu a pus pe inimă lui Zorobabel, ca și lider al națiunii să organizeze revenirea poporului la Ierusalim. Deci, nu prin forță, ci prin îndemn, prin susurul blând al Duhului lui Dumnezeu.

"Acesta este cuvântul Domnului către Zorobabel şi sună astfel: "Lucrul acesta nu se va face nici prin putere, nici prin tărie, ci prin Duhul Meu - zice Domnul oştirilor! (Zaharia 4:6).

Deci, Dumnezeu are un scop sau un plan spre care conduce omenirea. Dacă te încăpăținezi să faci parte din el, Dumnezeu te va înlătura și pune pe altul. Dacă asculți de îndemnurile inimii venite de la El, vei crea istorie.

Cu privire la Evanghelie, înțelegem că sunt unii care acceptă, și unii care resping Voia lui Dumnezeu. Cu durere în inimă conștientizăm că printre cei care resping Evanghelia sunt și persoane apropiate, care ne sunt dragi nouă și nu am vrea ca să aibă soarta Babilonului.
Cum am putea noi să influențăm pe cei încăpăținați, care refuză voia lui Dumnezeu?
Ce am putea face noi, ca Dumnezeu să mai zăbovească cu cei încăpăținați, care resping Evanghelia?

Răspunsul este rugăciunea.
Prin rugăciune noi Îl rugăm pe Dumnezeu să se îndure și să mai dea șanse celor care au respins Evanghelia. Poate că inima lor se va înmuia și se vor întoarce la Dumnezeu.

Rugăciunea este importantă, pentru că Dumnezeu va lucra de după cortină la inima celor încăpăținați, oferindu-le ocazii și șanse.

Noi am ales să ne rugăm pentru persoanele dragi nouă, care fie nu au auzit Evanghelia, fie au respins-o de nenumărate ori. La rugăciunea noastră, Dumnezeu le va mai da o șansă.

După ce te-ai rugat pentru ei, mergi la ei și convinge-i că ei trebuie să creadă în Isus.
Nu-i lăsa să piardă, căci poate  e ultima șansă pentru ei.