Se spune că în fiecare din noi locuiește în copil, și copilul din noi nu ne părăsește toată viața. Adesea, când întrebi copiii, câți ani au? Ei răspund 4 și jumătate sau aproape 6. Copiii au această tendință de a arăta mai mari și de a părea mai în vârstă.
Eu am avut o copilărie grea, căci sunt mezinul dintr-o familie numeroasă.
Copilăria mea a continuat până pe la 20 de ani. Când eram întrebat câți ani am?
Doream să par mai în vârstă și răspundeam: o să împlinesc 24. Evident, că după
ce am trecut de 40 la întrebarea asta, răspund: nu demult am împlinit
35...
Există o tendință naturală la fiecare
copil, să devină matur. Aceasta tendința trebuie sa fie naturala și pe plan
spiritual.
Ef. 4:7-16
Din primele 4 versete învățăm primul
lucru, și anume:
- Harului lui
Dumnezeu este suficient pentru mântuirea lumii.
Dar
fiecăruia din noi harul i-a fost dat după măsura darului lui Hristos (Ef. 4:7).
Harul lui Dumnezeu înseamnă ceea ce nu
am meritat și imposibil de realizat, dar mi se oferă în dar.
Noi am primit harul lui Dumnezeu după măsura darului lui Hristos.
”χάρις κατὰ τὸ μέτρον” te duce involuntar la gândul că Dumnezeu împarte harul
cu o oarecare măsură. La prima privire, se pare că unora le dă mai mult –
favoriți, iar altora le dă mai puțin - defavorizați. Oare așa stau
lucrurile?
Să nu
confundăm harul lui Dumnezeu oferit lumii pentru mântuire, cu harul
lui Dumnezeu oferit credincioșilor pentru slujire. Există diferență între
măsura darului lui Hristos, și măsura credinței noastre. Harul lui Dumnezeu în
vederea mântuirii este suficient să acopere orice păcat. Pe când măsura
credinței se referă la darurile de slujire din lucrarea bisericii. Aceasta este
tot un har, însă el nu e uniform. De aceea este bine să facem această
diferență.
Deoarece
avem felurite daruri, după harul care ne-a fost dat, cine are darul prorociei
să-l întrebuințeze după măsura credinței lui (Rom 12:6).
Darurile
de slujire pe care le primim de la El, ni se dau în măsura credinței. Dumnezeu
vede inima fiecărui și știe ce dar să îi dea. De aceea, El nu dă la toți
aceleași daruri. Acest har este diferit pentru fiecare credincios.
Isus
a luat cuvântul şi i-a zis: "Simone, am să-ţi spun ceva."
"Spune, Învăţătorule", I-a răspuns el. "Un cămătar avea doi
datornici: unul îi era dator cu cinci sute de lei, iar celălalt cu cincizeci.
Fiindcă n-aveau cu ce plăti, i-a iertat pe amândoi. Spune-Mi, dar, care din ei
îl va iubi mai mult?" Simon I-a răspuns: "Socotesc că acela căruia
i-a iertat mai mult." Isus i-a zis: "Drept ai judecat." (Luca
7:40-43).
Iertarea
păcatelor noastre este posibilă datorită harului lui Dumnezeu, care se revarsă
peste toți fără favoritism și suficient pentru a acoperi orice păcat și oricâte
păcate ar fi. Harul mântuitor acoperă în mod egal, atât datoria de 50, cât și
cea de 500.
Măsura
harului mântuitor este pentru fiecare diferită. Ea nu este caracterizată de o
anumită măsură omenească, ci caracterizată de suficiență divină.
Pentru
a înțelege mai practic măsura harului mântuitor, ar trebui să ne imaginăm că
fiecare păcătos este ca o gaură – fiecare cu adâncimea și lărgimea lui, în
dependență de păcatele sale. Harul mântuitor este ca o apă, care le acoperă pe
toate suficient, aducându-le la același nivel. Harul lui Hristos este suficient
sa acopere orice groapa de păcate ai avea. Pe când darurile oferite
credincioșilor se dau potrivit cu măsura de credință a fiecărui. Și fiecare
trebuie să aplice darul în măsura credinței oferite de Dumnezeu.
Conștientizând
aceasta furcă a harului lui Hristos, între har pentru mântuire și har pentru
slujire, Pavel citează pe psalmistul David:
Te-ai
suit pe înălţime, ai luat prinşi de război, ai luat în dar oameni; cei
răzvrătiţi vor locui şi ei lângă Domnul Dumnezeu (Ps. 68:18).
Acest
citat dovedește că harul despre care vorbește el aici se referă la harul
mântuitor.
"S-a
suit" ce înseamnă decât că înainte Se coborâse în părţile mai de jos ale
pământului? Cel ce S-a coborât este acelaşi cu Cel ce S-a suit mai presus de
toate cerurile ca să umple toate lucrurile (Ef. 4:8-10).
Aici
este explicat procesul de realizare a harului pentru mântuirea păcătoșilor.
Hristos, fiind Dumnezeu, s-a întrupat, apoi a murit pe cruce și s-a coborât în
”șeol” – locuința morților, descrisă aici ca ”părțile mai de jos ale
pământului”, ca mai apoi să fie înălțat la ceruri, unde urmează să umple toate
lucrurile (să unească toate lucrurile din cer și de pe pământ).
Hristos,
de asemenea, a suferit o dată pentru păcate, El, Cel Neprihănit, pentru cei
nelegiuiţi, ca să ne aducă la Dumnezeu. El a fost omorât în trup, dar a
fost înviat în duh, în care S-a dus să propovăduiască duhurilor din închisoare
(1Pt. 3:18-19).
Scopul
venirii și suferințelor lui Hristos este să ne aducă pe noi la Dumnezeu. Harul
lui Isus Hristos nu este valabil doar pentru cei ce au trăit de la Hristos
încoace, ci e valabil pentru toți oamenii, care au trăit vreodată. Cei
ce au crezut au devenit biserica lui Dumnezeu – o comunitate dedicată lui
Hristos. Cei ce nu ai crezut, au primit o mărturie în baza cărora vor fi
judecați.
A doua
parte a pasajului este extrem de importantă, pentru că prezintă strategia lui
Dumnezeu pentru creșterea bisericii. Aici sunt prezentați slujitorii bisericii,
care au ca scop edificarea bisericii. Creșterea însăși a bisericii are loc prin
contribuția și conlucrarea fiecărui membru în parte.
Fiindcă e strategia Lui și fiindcă El face ca biserica să crească, El oferă har fiecărui membru în măsura și în felul în care El consideră de cuviință. Scopul final fiind ca toți să ajungă la înălțimea staturii plinătății lui Hristos.
2.
Harului
lui Dumnezeu este suficient pentru creșterea bisericii. Fii dedicat creșterii.
Ca pastor al acestei biserici pot să mărturisesc că această biserică a început de la 6 suflete, cu 6 ani în urmă, iar acum datorită Harului lui Dumnezeu suntem de 10 ori mai mulți, avem o droaie de copii și o mulțime de vizitatori.
Anul
acesta am cerut de la Domnul noi diaconi și pastori. Abia aștept să ducem acest
proces până la capăt, pentru că o lucrare mai mare se poate de realizat cu
slujitorii într-un număr mai mare.
Şi El
a dat pe unii apostoli; pe alţii, proroci; pe alţii, evanghelişti; pe alţii,
păstori şi învăţători, pentru desăvârşirea sfinţilor, în vederea lucrării de
slujire, pentru zidirea trupului lui Hristos, până vom ajunge toţi la unirea
credinţei şi a cunoştinţei Fiului lui Dumnezeu, la starea de om mare, la
înălţimea staturii plinătăţii lui Hristos (Ef. 4:11-13).
Să fie clar pentru toți care au crezut în Hristos. Nu
există un loc mai potrivit pentru creșterea spirituală decât biserica lui
Hristos. Biserica este strategia lui Dumnezeu pentru creșterea ta
spirituală. Creșterea spirituală nu are loc de la sine. Anumite impulsuri le
poți primi și individual sau chiar din cărți, cugetări și ascultarea
predicilor. Însă creșterea se produce în relațiile și implicațiile din cadrul
familiei lui Dumnezeu. Creșterea spirituală nu se petrece accidental, sau in
izolare, ci în biserică, în mijlocul unei structuri create de însuși Dumnezeu.
Structura bisericii – facilitează creșterea.
a. Hristos
este temelia bisericii, piatra din capul unghiului și capul bisericii. Legătura dintre acestea este una strânsă, dar depinde de cine și
cum le explică.
·
Hristos
este temelia bisericii, ca fundament pentru o construcție solidă.
·
Hristos
este piatra din capul unghiului, ca prima piatră de temelie pusă în
construcție.
·
Hristos
este capul bisericii, ca o cupolă masivă care ține toată construcția. (Ca
beciurile la moldoveni).
Caci
nimeni nu poate pune o alta temelie decât cea care a fost pusă și care este
Isus Hristos (1Cor. 3:11).
Slujitorii
sunt reprezentanții și portavoce a lui Hristos și trebuie tratați ca atare.
Este greșit să îi venerezi, pentru că asta ar umbri importanța lui Hristos.
La fel este greșit să îi neglijezi, căci asta ar denigra reputația lui Hristos.
În
anumite cercuri de credincioși se mai întâmplă ca cineva să ajungă samavolnic
sau din nevoie în anumite roluri de slujire, dar regula după care lucrează
Dumnezeu este aceasta: Slujitorii sunt aleși și formați de către Hristos,
iar biserica îi recunoaște și îi ordinează în anumite slujiri: fie pastor,
evanghelist (misionari), învățător sau diacon.
- Apostolii
și prorocii au pus temelia bisericii.
Primele
două roluri ale slujitorilor (apostoli și proroci) formează fundamentul
doctrinelor, prin care a vorbit Dumnezeu în mod special și prin care s-a scris
revelația Sa. Scriptura este manualul de instruire după care biserica:
trăiește, se dezvoltă și crește.
Aşadar,
voi nu mai sunteţi nici străini, nici oaspeţi ai casei, ci sunteţi împreună
cetăţeni cu sfinţii, oameni din casa lui Dumnezeu, fiind zidiţi pe temelia
apostolilor şi prorocilor, piatra din capul unghiului fiind Isus Hristos (Ef.
2:19-20).
Cine
pune o temelie, are intenția să construiască o casă. Apostolii și prorocii au
pus temelia. Ei nu au finisat construcția, ci doar au început-o.
- Cea
de a doua triadă (evangheliști,
păstori și învățători) zidesc biserica lui Hristos în armonie. Ei țin
balanța în slujirile îndreptate spre creșterea bisericii atât numeric, cât
și de calitate.
- Evangheliștii
sunt orientați spre lume. Ei vestesc Evanghelia în afara zidurilor
bisericii.
- Învățătorii
au sarcina de a învăța biserica și a dădăci credincioșii în aspirațiile
spirituale.
- Pastorii,
asemenea păstorilor de oi, au sarcina de a conduce și îngriji de membrii
bisericii.
- Pluralul
slujitorilor.
Există
un singur cap al bisericii – Isus Hristos. Aceasta nimeni și nimic nu poate să
schimbe.
Diferite biserici preiau diferite modele de conducere a bisericii.
·
Modelul
episcopal presupune o formă piramidală cu o singură persoană în frunte.
·
Modelul
prezbiterian presupune un grup de persoane, care conduc prin consens.
·
Modelul
congregațional presupune că adunarea generală ia deciziile de bază.
Este corect să aplicăm modelul episcopal în biserica lui Hristos,
doar dacă îl avem pe Hristos în capul piramidei, iar cei ce urmează la nivelul
inferior, deja trebuie să fie la plural.
În toate bisericile înființate de ap.
Pavel erau ordinați prezbiteri (pl), care să conducă și să îngrijească de
biserică. Biserica este o lucrare prea enormă și complicată ca să fie pusă pe
seama unui om.
Rolul slujitorilor – stimulează creșterea.
Dacă se
menține echilibru dintre evangheliști, păstori și învățători, biserica va
crește concomitent numeric și calitativ. Se poate de pus accente pe una din
ele, pentru o perioadă oarecare, însă pentru sănătatea bisericii acest
echilibru trebuie păstrat.
”Desăvârșirea
sfinților în vederea slujirii” - nu presupune ca slujitorii să împlinească
disciplinele spirituale, să lupte cu ispitele, să evanghelizeze și să învingă
păcatele în locul tău. Acesta este rolul fiecărui credincios, fără de care nu
este posibil creșterea spirituală. Rolul slujitorului este de a te ajuta să te
perfecționezi în privința slujirii: prin instruire, implicare, asistență,
evaluare, motivare ș.a.m.d.
Zidirea trupului lui Hristos nu se produce haotic, ci are loc conform unui plan și cu multă
înțelegere. Să ne amintim de turnul Babel. Însuși Dumnezeu a mărturisit că
ei își vor împlini scopul, pentru că lucrau în unitate și cu înțelegere,
conform unui plan.
Slujitorii trebuie să facă o structură în care fiecare să se regăsească,
fiecare să dea ceea ce are mai bun și asta să fie eficient. Scopul lor fiind: Creșterea
bisericii până la înălțimea staturii plinătății lui Hristos.
Pavel
menționează trei analogii negative pentru stimularea creșterii bisericii.
Biserica nu trebuie să se asemene cu:
·
”Copii”
– nu cunosc, nu contribuie, nu răspund. Aceasta este infantilitate spirituala.
Chiar dacă toți încep viața spirituală de la acest nivel, membrul bisericii
treptat trebuie să crească și să devină matur, folositor și productibil.
·
”Plutind
încoace și încolo” arată nedeterminarea și irosirea timpului și energiei, care
sunt atât de valoroase. Valurile se mișcă pline de energie, 24/7, dar tot pe
loc rămân. Membrul de biserică nu-și poate permite să irosească tinerețea,
energia și timpul pentru fleacuri sau în vânt.
·
”Orice
vânt de învățătură” se referă la multele curente teologice, care urmăresc
distragerea de la adevăr, irosirea timpului în dezbateri nefolositoare și
distrugerea de poduri în relațiile dintre credincioși. Nu descurajăm cercetarea
și chiar curiozitatea, dar membrul de biserică trebuie să se întrebe: va aduce
aceasta mai multă glorie lui Dumnezeu? Va fi de folos bisericii mele?
Răspunderea fiecărei părți la creșterea
bisericii. Rețineți, aceasta
este strategia lui Hristos pentru creșterea bisericii.
Din El tot trupul, bine închegat şi strâns legat, prin ceea
ce dă fiecare încheietură, îşi primeşte creşterea, potrivit cu lucrarea
fiecărei părţi în măsura ei, şi se zideşte în dragoste (Ef. 4:16).
Biserica crește prin ceea ce dă fiecare încheietură și cu
lucrarea fiecărei părți. Biserica nu va crește, datorită slujitorilor. Creșterea
bisericii este o răspundere a fiecărui membru.
Fiecare membru este o parte a bisericii, însă încheieturile
reprezintă relațiile dintre ei. Membrii sunt legați unul de altul și vor fi
de folos bisericii, în măsura relațiilor dintre ei. Nu contează cât de bun
și puternic este fiecare membru în parte, dacă el nu are relații sănătoase și
puternice cu ceilalți membri.
Spre exemplul: mâna este un mădular important și necesar
organismului. Dacă încheietura umărului este bolnavă, atunci brațul nu are prea
mare valoare. Din contra, el poate deveni o povară. De aceea este extrem de
important, nu doar să cunoaștem bine învățăturile și să fim înzestrați cu toate
darurile necesare bisericii, ci să dăm o atenție sporită relațiilor bune,
sănătoase și puternice dintre membri.
Omul a căzut în păcat. Fiecare a
căzut în gol, la o adâncime diferită. Însă harul lui Dumnezeu ne-a ridicat pe
fiecare la viață. Sângele lui Hristos ne-a acoperit toate păcatele, ca noi
să ne dăm toate stăruințele.
Acum urmează să creștem și să aducem roadă. Pe lângă creșterea personală,
trebuie să urmărim și creșterea bisericii.
Cum
poți contribui tu la creșterea bisericii lui Hristos din care faci parte?
- Ia
decizii.
Creșterea
bisericii se începe cu creșterea ta personală. Ia decizii împreună cu Dumnezeu
și implementează-le. Să nu rămânem infantili în credința noastră. Aceasta e
răspunderea personală.
Apoi întreabă-te ce rod aduci tu Împărăției lui Dumnezeu? Ce faci tu în
biserică, ca să sporești creșterea bisericii? Cine știe dacă acum tu nu treci
prin cel de al treilea an fără rod, asemenea smochinului de care s-a apropiat
Hristos? Poate acum îți este dată ultima șansă? Nu te mulțumi și nu te complace
cu ideea de a fi credincios, membru în biserică, până nu vei fi de folos lui
Dumnezeu în biserica Sa.
2.
Plătește prețul.
Totdeauna
vei fi tentat să cauți interesul tău: lucru, afaceri, câștiguri, hobby,
familie, studii etc. Este absolut greșit să te aștepți că altcineva se va
implica. Creșterea bisericii se petrece cu lucrarea fiecărei părți.
Revizuiește-ți calendarul și programul. Vezi ce poți și trebuie să limitezi în
timp, pentru a spori implicarea și aportul tău la creșterea bisericii. Nu este
ușor să plătești un preț, dar se merită.
3.
Implică-te.
Fiecare
membru contribuie la zidirea bisericii sau la ruinarea ei. Cine nu contribuie
la creșterea bisericii, face sarcina mai grea celor care trag la plug. Adesea
ei doar privesc sau distrag pe acei care muncesc. Cum poți contribui?
Rugăciune, implicare, finanțe. Toți trebuie să ne rugăm pentru creșterea
bisericii. Unii pot să se implice personal: cu timp, efort și sacrificiu. Iar
cei ce nu pot de facto să se implice, ei se pot implica prin finanțe, ca cei ce
se implică să aibă resursele necesare.
Într-o localitate
locuiau niște oameni cu numele de familie cam ciudate: ION Fiecare ,
VICTOR Oricine , ANDREI Cineva şi VASILE Nimeni.
Toţi patru sunt membrii unei Biserici. Fiecare, Oricare,
Cineva şi Nimeni! Sunt nişte membrii foarte ciudaţi, căci au o
mentalitate aparte asupra Bisericii şi asupra misiunii.
Iată, de exemplu, activitatea lor în ziua Domnului .
Fiecare, de obicei, rămâne acasă duminica pentru că
trebuie să se odihnească. A avut o săptămână aglomerata. Daca se mai gândește
puțin, fiecare își dă seama că simte slăbiciuni și mai bine sa se recupere,
înaintea unei noi săptămâni.
Oricine, ar vrea sa vina la biserică, doar că-şi aduce
aminte de un lucru: Cineva s-a supărat pe păstor din cauza unor lucruri pe care
le-a spus dintr-o pilda a Domnului cu lumina care în loc să lumineze face numai
fum. Şi Cineva susţine că păstorul l-a vizat direct pe el . Dacă Oricine merge
la Biserica, atunci se supară Cineva . Şi atunci, ca să nu fie supărare,
Oricine şi Cineva au hotarat mai bine să stea amândoi acasă .
Imaginaţi-vă, cine a mers la Biserică: Nimeni! E
glumă? Nu! Dintre toti, doar Nimeni e sigurul om cumsecade .
Cine se implica in slujire? Nimeni.
Cine merge la evanghelizare? Nimeni.
Cine se duce să ajute pe nevoiași? Nimeni.
Cel mai harnic, cel mai darnic, cel mai săritor,
cel mai plin de zel este el. Adică: NIMENI .
Odată păstorul a făcut apel. Era nevoie de un învăţător la
scoala duminicală. Fiecare a crezut că merge Oricine , iar Oricine a crezut că
merge Cineva . Ştiţi cine s-a dus până la urmă? Nimeni .
Apoi s-a mutat prin vecini un străin, care era necredincios.
Era de datoria lor să se ducă să-l câştige la Hristos.
Fiecare s-a gândit: poate o să-i vorbească Cineva. S-a
înşelat.
Oricine ar fi putut face un efort şi să spună vecinului
despre mântuire, dar a zis că nu vrea să fie el primul. Deja ştiţi cine
s-a dus să-l câştige pe noul vecin la Domnul: Nimeni.
Uită de: oricine, cineva și fiecare.
Dedica-te tu azi și aici că să crești tu și să crești biserica lui Hristos.