Iacov 1:27 || DUMINICA ORFANILOR


Azi
19 noiembrie este ziua internațională a bărbaților. Ziua bărbatului este plasată între două zile importante pentru copii. A doua zi de luni din noiembrie este ziua internațională a orfanilor20 noiembrie – ziua internațională a drepturilor copilului. Vă propun să vedem ce spune Biblia despre acest amalgam de zile speciale.

Sunt situații extrem de dificile ca: războiul, arestul sau invaliditatea, care îl forțează pe un tată să strângă pumnii, să-și ia inima în dinți și să facă ceea ce nu dorește.
Bărbatul adevărat nu-și abandonează copiii.
Dar sunt totuși situații în care tații prea ușor divorțează, și astfel distrug cel mai bun mediu pentru dezvoltarea copilului. Ei lasă copiii fără de tată, pleacă peste hotare, sau chiar sunt nepăsători și întorc spatele fetelor pe care le-au însărcinat.

Am auzit o discuție dintre doi vechi prieteni și unul a întrebat: Câți copii ai? Răspunsul a fost cât se poate de josnic și netrebnic, zicând: Doi despre care știu. Crezând că așa se prezintă ca un ”macho”, dar de fapt era un scârbos impertinent.

Dacă tatăl te-a lăsat să știi că Dumnezeu te-a preluat.

Ps. 27:10. Căci tatăl meu şi mama mea mă părăsesc, dar Domnul mă primeşte.

Mama adevărată nu-și uită copilul. Ea îl poartă lângă inima sa 9 luni de zile. Ea îl naște trecând prin cele mai grele chinuri. Ea îl alăptează și-l îngrijește din fașă, atunci cânt copilul este cel mai vulnerabil. Atașamentul mamei de copil depășește explicațiile științifice. Ar fi incredibil ca o mamă să-și lase copilul și totuși e posibil.
Dacă se întâmplă să te uite chiar și mama, Dumnezeu nu te va uita niciodată.

Isia 49:15 „Poate o femeie să uite copilul pe care-l alăptează și să n-aibă milă de rodul pântecelui ei? Dar chiar dacă l-ar uita, totuși Eu nu te voi uita cu niciun chip.

DUMNEZEU ESTE TATĂL ORFANILOR.

Presupun că știți că Dumnezeu a iubit omenirea cu o dragoste sacrificială.

Fiindcă atât de mult a iubit Dumnezeu lumea, că a dat pe singurul Lui Fiu, pentru ca oricine crede în El să nu piară, ci să aibă viaţa veşnică (Ioan 3:16).

Aceasta este: o dragoste fără răspuns, dureroasă și o dragoste scăldată în lacrimi.

La fel știți că Dumnezeu își iubeşte copiii Săi cu o dragoste relațională.

Dumnezeu este dragoste; şi cine rămâne în dragoste rămâne în Dumnezeu, şi Dumnezeu rămâne în el (1Ioan 4:16).

Aceasta e o dragoste reciprocă, plăcută și o dragoste scăldată în zâmbete.

Dar la fel trebuie să știți că Dumnezeu are un loc special în inima sa pentru orfani.

Ps. 68:5. El este tatăl orfanilor.
Ps. 146: 9. Domnul sprijină pe orfan şi pe văduvă…
Ps. 10: 14. Domnul vine în ajutor orfanului.
Ps. 10:18. Domnul face dreptate orfanului.
Osea 14:9 Domnul face milă orfanului.

E tragic să rămâi orfan, dar totuși ai un tata – bun, iubitor, răbdător, care te așteaptă. El este tatăl ideal. Viața ta poate să atingă apogeul fericirii, dacă dragostea este reciprocă. Iubește-L pe Dumnezeu. Vino la El. Dezvoltă pas cu pas o relație armonioasă. Vei avea doar de câștigat.

Dumnezeu ca Tată e de partea ta. El este avocatul și protectorul tău.
Fiind orfan, îți dai seama că nu are cine să lupte pentru tine și totuși uite ce zice:

Ex. 22:22. Să nu asupreşti pe văduvă, nici pe orfan. 23. Dacă-i asupreşti, şi ei strigă la Mine după ajutor, Eu le voi auzi strigătele; 24. mânia Mea se va aprinde şi vă voi nimici cu sabia; nevestele voastre vor rămâne văduve, şi copiii voştri vor rămâne orfani.

Duceam copii la școală cu mașina. Au fost câteva zile în care am întârziat la ore. Probabil a vrut să dea o lecție la toţi cei care întârzie și pentru întârziere mi-a ținut copilul la ușă în picioare o oră și jumătate. Eu ca tata sunt avocatul și protectorul copilului meu. Când am aflat despre aceasta imediat am mers la director, am scris plângerea și am stat în apărarea copilului meu. Profesoara a primit mustrare aspră și după aceea am devenit și prieteni cu ea.

BISERICA ESTE FAMILIA ORFANILOR.

Când am început Vocea Adevărului cu 7 ani în urmă eram 80% formați din orfani. În prezent 58% din membrii de biserică sunt dintre orfani sau slujitorii orfanilor.

Iacov 1:27. Religia curată şi neîntinată, înaintea lui Dumnezeu, Tatăl nostru, este să cercetăm pe orfani şi pe văduve în necazurile lor şi să ne păzim neîntinați de lume.

Iacov 2:14. Fraţii mei, ce-i foloseşte cuiva să spună că are credinţă, dacă n-are fapte? Poate oare credinţa aceasta să-l mântuiască? 15. Dacă un frate sau o soră sunt goi şi lipsiţi de hrana de toate zilele, 16. şi unul dintre voi le zice: "Duceţi-vă în pace, încălziţi-vă şi săturaţi-vă!", fără să le dea cele trebuincioase trupului, la ce i-ar folosi? 17. Tot aşa şi credinţa: dacă n-are fapte, este moartă în ea însăşi.

Marcu 9:37. "Oricine primeşte pe unul din aceşti copilaşi, în Numele Meu, Mă primeşte pe Mine; şi oricine Mă primeşte pe Mine, nu Mă primeşte pe Mine, ci pe Cel ce M-a trimis pe Mine."

Cine sunt acești copilași? Isus doar arată la niște copii și nu știm exact ce fel de copii erau acolo. Îmi imaginez că acei copii erau copiii străzii, copii orfani.
Cum altfel să-I primești la tine și să ai grijă de ei, dacă ei au familiile lor?

În context, ucenicii discutau cine va fi mai mare în împărăția cerurilor, și Isus le pune în faţă opusul. Antidotul locurilor dintâi, nu este vârsta, ci starea vulnerabilă.

După ce toţi au refuzat invitația lui Dumnezeu la ospăț, El a trimis pe la intersecții să aducă pe cei defavorizați, neglijați și marginalizați. Pe ei primiții în corturile voastre.

E tragic să fii creștin și să mergi pe alături, să închizi ochii și urechile sau să-i zici unui orfan: ”Du-te în calea ta, hrănește-te și îngrijește singur de tine”.

Estera 2:7. El creştea pe Hadasa, adică Estera, fata unchiului său; căci ea n-avea nici tată, nici mamă. Fata era frumoasă la statură şi plăcută la vedere. După moartea tatălui şi a mamei sale, Mardoheu o luase de suflet.

Mardoheu a luat-o de suflet. Ea a ajuns împărăteasă. Prin grija de orfani, a fost salvată o națiune, care fusese sortită iradierii ca și pe timpul holocaustului.

De ce Dumnezeu îi are la inimă pe orfani?

Pentru că aceasta este imaginea răscumpărării. Isus a venit la orfanii de noi și ne-a adus la Tatăl, care ne-a înfiat cu bucurie și ne-a dat un nume nou – fii de Dumnezeu, o familie nouă – biserica, un viitor nou – eternitatea.

Ioan 1:12 Dar tuturor celor ce L-au primit, adică celor ce cred în Numele Lui, le-a dat dreptul să se facă copii ai lui Dumnezeu;

Creștinii nu pot fi orfani după definiție, dar ceea ce mă îngrijorează, sunt excepțiile. Pe unii creștini îi duce capul să trăiască ca și când sunt orfani.
De parcă nu au un Tată - Dumnezeu; nu au un frate – Isus; nu au familie – Biserica.

Este o tragedie să vezi că unii copii rămân orfani. Părinții își lasă copiii.
Dar la fel e o tragedie să vezi când copii își părăsesc părinții.
Creștinul care se poartă ca un orfan este mai rău ca fiul risipitor. Fiul risipitor s-a purtat rău de tot cu tatăl lui, căci i-a cerut moștenirea în timpul vieţii. El ca și cum s-a lepădat de tatăl său, și i-a dorit să moară. Viața fiului risipitor în depărtare de tatăl său a avut două etape:

- A chefuit pe munca de o viață a tatălui său, fără să-și amintească de el.

- A ajuns mai josnic decât porcii pe care îi păștea, căci porcii măcar aveau mâncare, dare el nu avea.

Totuși, la un moment dat i-au venit mințile. El și-a amintit că are un tata. S-a întors la tatăl lui. Creștinii care se poartă ca orfanii se aseamănă cu fiul risipitor din prima etapă și trăiesc ca și când nu ar avea tata, chefuesc fără să se întrebe ”dar de unde am eu ceea ce cheltui?”.

Este adevărat că Hristos a plecat la Tatăl, dar El a spus în Ioan 14:18. ”Nu vă voi lăsa orfani, Mă voi întoarce la voi”. Și s-a întors în persoana Duhului Sfânt. Creștinii orfani trăiesc de capul lor și Duhul Sfânt nu are nici un rol în viaţa lor. Ei nu se roagă în ”cămăruța lor” și nu au o relație personală cu Dumnezeu.

Gal. 4: 6. Şi, pentru că sunteţi fii, Dumnezeu ne-a trimis în inimă Duhul Fiului Său care strigă: "Ava", adică: "Tată!"

Din punct de vedere practic, în mod natural noi suntem aroganți, indiferenți, zgârciți și impertinenți, răi și indiferenți. De aceea:

1.     Formează-ți în viață aceste virtuți: compătimirea și iubirea. Firea te împinge în permanență la aroganță și indiferență, dar aceste virtuți trebuie formate pas cu pas.

2.     Dezvoltă-ți trăsături de caracter ca: generozitatea și sensibilitatea față de semeni, căci zgârcenia și rânza moldoveanului nu are alt leac.

3.     Urmărește în viață aceste valori: bunătatea și dragostea – să faci altuia ceea ce ai fi vrut să ți se facă ție.

În consecință: orfanii vor avea protecție, cei vulnerabili vor mulțumi lui Dumnezeu, copiii străzii vor avea familie, iar noi vom fi după inima lui Dumnezeu, ne vom deschide nu doar buzunarele, ci și inimile noastre pentru ca să-i tratăm ca pe copiii noștri, Biserica va crește și își va îndeplini menirea.

Zece ani din viață am dedicat acestei slujiri împreună cu familia. Am preluat din internate și familii vulnerabile și am educat 33 de tineri, dintre care majoritatea sunt cu Domnul și chiar în mijlocul nostru. Mărturisesc sincer că nu regret nici o oră nedormită, nici un leu cheltuit, nici un ajutor acordat. S-a meritat.

Nu știu când ultima data ai ajutat un orfan. De obicei când boschetarii se apropie cu cerșitul pe străzi, parcări sau intersecții, noi le întoarcem spatele, pentru că știm că cineva se folosește de vulnerabilitatea lor și îi forțează să cerșească. Eu înțeleg că nu vrem să încurajăm prin milosteniile noastre, această mașinărie ticăloasă. Dar acum ai ocazia să dai cu inima largă, știind că acești bani nu vor fi parte ale acestui mecanism scârbos.

Deut. 14:28-29. După trei ani, să scoţi toată zeciuiala din venitul tău din anul al treilea şi s-o pui în cetăţile tale. Atunci să vină levitul, care n-are nici parte, nici moştenire cu tine, străinul, orfanul şi văduva, care vor fi în cetăţile tale, şi să mănânce şi să se sature, pentru ca Domnul Dumnezeul tău să te binecuvânteze în toate lucrările pe care le vei face cu mâinile tale.

Dumnezeu a cerut ca poporul Israel să aducă fiecare a șaptea zeciuială destinată slujitorului în templu, refugiaților, orfanilor și văduvilor. Ceea ce ai pus deoparte pentru micuții aceștia, dăruiește cu bucurie.