Ioan 1 || CUVÂNTUL ESTE VIU

Despre Ioan ca autor...
A fost cel mai tânăr apostol (martirizat în Roma, întemnițat pe Patmos și a Ioan a fost martor ocular la multe lucruri care le-a făcut Isus fără să fie scrise;
- El este autorul a 5 cărți din NT (Evanghelia, Apocalipsa și 3 epistole);
- Deși a fost martirizat în Roma și Patmos, Ioan a murit de bătrânețe în Efes;
- Este supranumit – apostolul iubirii (se rezema la cină de Isus, L-a urmat până chiar la cruce);

Despre Evanghelie...

Nonconformistul britanic Mattew Henry (sec. XVI) care a scris 6 volume de comentarii a întregii Biblii afirmă că, motivul apariției acestei relatări a vieții lui Isus a fost un răspuns la cererea slujitorilor din Efes, care se confruntau cu ereziile corintenilor și ebioniților (o sectă iudeo-creștină care vedeau sărăcia ca o binecuvântare). Ei susțineau că Isus a fost un om obișnuit, iar Ev. Ioan arată preponderent partea divină a lui Isus și faptul că El este Dumnezeu.

Matei, Marcu și Luca sunt numite evanghelii sinoptice pentru că toate descriu aproape identic mai mult somatica (partea fizică) lui Isus, iar Ioan descrie pneumatica (partea spirituală) lui Isus. Iată de ce această Evanghelie este specială.

Scopul acestei cărți este ca noi să credem că Isus este Hristosul – Fiul lui Dumnezeu și Dumnezeu însuși, iar practic ne învață cum să fim după inima lui Dumnezeu – cum să fim plini de viață și lipsiți de formalism și superficialism.

Dar lucrurile acestea au fost scrise pentru ca voi să credeţi că Isus este Hristosul, Fiul lui Dumnezeu; şi, crezând, să aveţi viaţa în Numele Lui. (20:31).

AFIRMAȚIA DOCTRINARĂ.

Această afirmație doctrinară se regăsește și în lucrarea faimoasă a lui Augustin ”Civitate Dei” (scrisă împotriva păgânilor). El zice că un ucenic al lui Platon a spus că aceste cuvinte din Ev. Ioan trebuie scrise cu aur.

1-2. La început era Cuvântul, şi Cuvântul era cu Dumnezeu, şi Cuvântul era Dumnezeu. El era la început cu Dumnezeu.

La început – când nu exista nimic, deja era Cuvântul – cel fără început.
Cuv. ”era” repetat de 4 ori în această frază este la timpul imperfect, care arată preexistența lui și în același timp continuitatea neterminată a existenței sale.

Cuvântul era Dumnezeu. Cuvântul este YAHWE. El este atât ”logos ho eso” – ratio (cuvântul gândit), cât și ”logos ho exo” – oratio (cuvântul rostit).

Cel mai vestit argument al existenței formulat de om este ”cuget, deci exist”. Tocmai acest argument îl folosește Ioan ca dovadă a preexistenței și divinității Cuvântului. Înaintea începuturilor, când Dumnezeu era conștient de sine, acest ”logos ho eso” – gând/cuvânt deja era cu Dumnezeu și El era Dumnezeu.

Cel mai complicat lucru pe care omul nu-l poate explica este nașterea gândului. Aceasta este enigma legăturii dintre Cuvânt și Dumnezeu însuși. El este atât de strâns legat încât evreii au fost învățați să nu facă diferență între Dumnezeu și Cuvântul Său. Cine calcă Cuvântul lui Dumnezeu Îl necinstește pe Dumnezeu însuși.

Dacă primul verset ne arată enigma unității dintre Cuvânt și Dumnezeu, atunci v.2 ne arată că acest Cuvânt este distinct de Dumnezeu. Repetarea arată accentuarea a ceva extrem de important. Cuvântul era Dumnezeu, dar totuși distinct de Dumnezeu.

EXPLICAREA TEOLOGICĂ.

Cine este acest Logos/Cuvânt? În v. 14 vedem indirect că acest Cuvânt s-a întrupat. S-ar putea de înțeles că Logosul s-a întrupat de fiecare dată când Dumnezeu crea, căci crea prin cuvânt și astfel tot ce ne înconjoară este Dumnezeu. Însă Ioan spune direct și concret în v. 17. că întruparea se referă – Isus Hristos.

3. Toate au fost făcute prin El; şi nimic din ce a fost făcut, n-a fost făcut fără El.

Cuvântul era cu Dumnezeu înainte ca să înceapă ceva. El este gândul & înțelepciunea lui Dumnezeu (Pr. 8:22-36) prin care a luat ființă totul.

Dumnezeu a creat totul prin Cuvânt. Cele 6 zile de creație sunt descrise în 31 de versete, și în fiecare al doilea Dumnezeu rostește un Cuvânt și toate iau ființă din nimic: materia, timpul, spațiul, energia, gravitația și viața.

Col. 1:16. Toate au fost făcute prin El şi pentru El.

Nu pentru noi au fost create pământul, universul și nici chiar noi înșine nu am fost creați pentru sine. Nici chiar Edenul nu a fost creat pentru om. Dumnezeu a așezat acolo pe om, de dragul Său, ca la fiecare răsărit de soare să aibă părtășie cu omul. Toate au fost creat pentru El și spre slava Sa.

Rom.11:36. Din El, prin El şi pentru El sunt toate lucrurile.
A Lui să fie slava în veci! Amin.

”Nimic din ce a fost făcut, n-a fost făcut fără El” este o negație a opusului. Orice altă variantă de creație sau evoluție este contrară Cuvântului lui Dumnezeu.

4. În El era viaţa, şi viaţa era lumina oamenilor.

Cuvântul exista prin Sine însuși și nu are nevoie de cineva să-L susțină sau să-I dea viață. El este sursa vieții. De aceea Isus zicea că are puterea să dea viață sau să ia viața. El e stăpânul vieții.

Ioan 5:21 În adevăr, după cum Tatăl înviază morții și le dă viață, tot așa și Fiul dă viață cui vrea.

Legătura dintre viață și Cuvânt este un miracol care-ți explodează mintea și imaginația. Prin Cuvânt a fost creat totul, căci Dumnezeu a zis și s-a făcut, dar apogeul minunii este momentul când Adam face prima respirație.

Dumnezeu a suflat suflare de viață și astfel omul a devenit un suflet viu (Gen. 2:7).

Dumnezeu stă față în față cu grămada de lut și-i transmite viața printr-o respirație. Tocmai în acest moment se întâmplă două cele mai minunate lucruri de pe pământ: 1) în timpul acestei respirații, Duhul/suflarea lui Dumnezeu intră în lutul modelat și astfel omul devine viu; 2) în timpul acestei respirații, Dumnezeu nu face un fel de ventilație salvatoare, ci spune un Cuvânt – unicul cuvânt care nu are nevoie de limbă pentru a fi pronunțat. În momentul transmiterii vieții către om, Dumnezeu Își spune numele. Prima respirație a omului este un cuvânt / un nume – YAHWE, YAHWE, YAHWE. Primul cuvânt pe care-l face omul în respirația sa și în același timp este primul cuvânt rostit și acest cuvânt este numele lui Dumnezeu.

Ap. Pavel spune că Isus Hristos este viața noastră. Col. 3:4
El dă tuturor viață și suflare. Fapte 17:25
În El avem viața, mișcarea și ființa. Fapte 17:28

Iată de ce omul nu trăiește numai cu pâine, ci cu orice Cuvânt care iese din gura lui Dumnezeu, pentru că Cuvântul lui Dumnezeu este viața. Nu KFC, McDonalds, La plăcinte sau Pizza, este sursa vieții, căci mâncarea doar întreține viață, dar Cuvântul Domnului și ne dă viață și ne întreține suflarea. Cât poți trăi fără pâine? 10,30,40 Dar cât poți trăi fără respirație? Fără să exclami numele lui Dumnezeu? Nici câteva clipe.

5. Viaţa era lumina oamenilor, ea luminează în întuneric, şi întunericul n-a biruit-o.

Ioan folosește viața și lumina pe post de sinonime.
Cuvântul vieții este mai tăietor decât orice sabie cu două tăișuri (Evr. 4:12). Cuvântul Lui este o lumină pentru picioarele mele și o candelă pe cărarea mea (Ps. 119:105).

Pe când toată lumea zăcea în întuneric și la propriu și la figurat, a răsărit o lumină pe care au observat-o toată lumea, dar numai oamenii înțelepți au urmat-o. Nu fi un om neînțelept, ca să auzi Cuvântul și să-L ignori. Urmează-L.

Știind cine este Isus și ce I s-a întâmplat pe pământ, mă întreb nevolnic: de ce nu a putut să trimită pe altcineva să moară? Nimeni nu era vrednic să deschidă cartea vieții, decât sursa vieții. Doar El a putut să-și dea viața și apoi s-o ia înapoi.

REVELAȚIE SPECIALĂ.

6. A venit un om trimis de Dumnezeu: numele lui era Ioan. 7. El a venit ca martor, ca să mărturisească despre Lumină, pentru ca toţi să creadă prin el. 8. Nu era el Lumina, ci el a venit ca să mărturisească despre Lumină. 9. Lumina aceasta era adevărata Lumină, care luminează pe orice om, venind în lume.

Ioan Botezătorul nu era el însuși lumina, ci doar a mărturisit despre Cel ce avea să vină, ca un premergător înaintea lui Isus. Toți știau că Ioan era de la Dumnezeu și nici chiar preoții/cărturarii/fariseii nu au îndrăznit să spună că nu este așa.
- Ioan era ca un luceafăr, care prevestește zorile, dar nu era el soarele.
- Ioan era ca steaua din răsărit, care a condus pe cei înțelepți la Isus.
- Ioan era prietenul mirelui /vornicelul care duce vestea, dar nu era însăși mirele.

Deși recunoaștem măreția lui Ioan Botezătorul (Mat. 11:11) căci este cel mai mare dintre oameni, nimeni nu trebuie să rămână sau să se mulțumească doar cu Ioan, asemenea acelor efeseni (Fapte 19:3), care nu cunoșteau decât botezul lui Ioan. Menirea vieții lui Ioan era să mărturisească despre Cuvântul lui Dumnezeu întrupat și să cheme oamenii să creadă în Isus și să se pocăiască.

REVELAȚIA GENERALĂ.

10. El era în lume, şi lumea a fost făcută prin El, dar lumea nu L-a cunoscut.

Cu toate că Isus era în lume încă de la creație, lumea nu l-a cunoscut. ”Măcar că, drept vorbind, nu S-a lăsat fără mărturie, întrucât v-a făcut bine, v-a trimis ploi din cer şi timpuri roditoare, v-a dat hrană din belşug şi v-a umplut inimile de bucurie." (Fapte 14:17). Și chiar dacă L-au cunoscut cât de puțin, ei nu s-au străduit să-L păstreze în mintea și viețile lor (Rom. 1:21), nu L-au onorat și nu I-au mulțumit.

REVELAȚIA PERSONALĂ.

11-14. A venit la ai Săi, şi ai Săi nu L-au primit. Dar tuturor celor ce L-au primit, adică celor ce cred în Numele Lui, le-a dat dreptul să se facă copii ai lui Dumnezeu; născuţi nu din sânge, nici din voia firii lor, nici din voia vreunui om, ci din Dumnezeu. Şi Cuvântul S-a făcut trup şi a locuit printre noi, plin de har şi de adevăr. Şi noi am privit slava Lui, o slavă întocmai ca slava Singurului născut din Tatăl.

Cuvântul s-a întrupat în persoana Domnului Isus (v.14). Prin cuv. ἐσκήνωσεν – a locui într-un cort, Ioan arată că Isus care era varianta nouă a vechiului templu/cort al întâlnirii – locul în care divinul se întâlnește cu creația.

Nu în zadar a zis El despre sine, stricați acest templu și Eu îl voi reface în 3 zile.

Nu în zadar ap. Pavel personifică Cuvântul lui Dumnezeu zicând că ne lasă cu încredere în grija Cuvântului, care ne poate zidi sufletește și ne poate da moștenirea împreună cu cei sfinți (Fapte 20:32).

E nevoie să-L recunoști pe Isus ca Domn, să crezi în El și să-L primești în viața ta. Doar aceasta te poate salva de păcat și moarte veșnică. Recunoaște-L. Crede. Acceptă-L.

Când au vrut oamenii să-L facă pe Isus Împărat Isus a dispărut din mijlocul lor. De ce? E o nebunie să Îl faci pe Isus împărat sau Domn. El este Domn și Dumnezeu. Tu și cu mine trebuie doar să-L recunoști/accepți. Iar în Matei 24 răsună întrebarea: Cine nu a vrut să domnesc peste ei, aduceți-i aici și aruncații în focul gheenei.

APLICAREA INDIVIDUALĂ

15. Ioan a mărturisit despre El, când a strigat: "El este Acela despre care ziceam eu: "Cel ce vine după mine este înaintea mea, pentru că era înainte de mine". –

Ioan pune punctul pe ”i” și nu mai lasă loc de filosofare afirmând că acel Cuvânt este Isus pe care L-a botezat și despre care a mărturisit că este Fiul lui Dumnezeu.

La mărturisirea lui Ioan s-a unit și mărturisirea divină în care s-a auzit un glas din cer: "Acesta este Fiul Meu preaiubit în care Îmi găsesc plăcerea" (Mat. 3:17).

1.     Te îndemn să cercetezi Cuvântul Domnului căci El este viu și lucrător. Doar așa viața omului capătă sens. Omul trăiește nu doar cu pâine, ci cu orice Cuvânt ieșit de la Dumnezeu. V.18. Nimeni n-a văzut vreodată pe Dumnezeu; singurul Lui Fiu, care este în sânul Tatălui, Acela L-a făcut cunoscut." Cunoscând Cuvântul lui Dumnezeu, Îl vom cunoaște pe Dumnezeu.

2.     Dacă nu ești după inima lui Dumnezeu te îndemn să crezi în Cuvântul lui Dumnezeu, căci fără credință este cu neputință să fim plăcuți lui Dumnezeu (Evr. 11:6).

3.     Mărturisește Cuvântul lui Dumnezeu tuturor. Menirea vieții lui Ioan pe acest pământ era să mărturisească despre Isus Hristos; pentru aceasta s-a născut și pentru aceasta a trăit. Cuvântul are nevoie de o voce, căci cuvântul exprimat capătă putere. Noi suntem Vocea Adevărului, deci haideți să facem auzit Cuvântul vieții. Mărturisirea ta va fi împuternicită de mărturisirea lui Dumnezeu, căci Duhul Sfânt va lucra prin acel cuvânt în inimile oamenilor și astfel mulți se vor întoarce la El.