Ioan 2 || PRIVIREA CARE-TI DEZGOLEȘTE SUFLETUL

Eu m-am convertit într-o seară întunecoasă în 1996 când se lăsa seara peste sat și era deconectată electricitatea, caci Moldova era prea săracă ca să-și permită să aibă electricitate în orele de vârf. În acea noapte întunecată m-am pomenit că parcă am întâlnit privirea Domnului Isus. O privire pătrunzătoare care mi-a penetrat mintea și inima și mi-a întors sufletul pe dos. A fost privirea lui Isus.

v. 1-2. Isus a fost chemat la nunta din satul Cana, regiunea Galileei, împreună cu mama și cei 5 ucenici ai Săi (cei doi, Petru, Filip, Natanael).

Isus nu era o persoană izolată de societate. E necesar să ne ținem departe de păcat, dar nu de oameni. Sunt unii, care după ce devin creștini nu mai merg la nunți și zile de naștere, sau chiar se izolează în mănăstiri trăind ca asceții. Slava lui Dumnezeu se manifestă între oameni, nu în pustie. Ucenicii lui Isus au văzut slava Lui, tocmai ca slava singurului născut din Tatăl, pentru că El a umblat printre noi. El nu s-a izolat, ci s-a arătat (Ioan 1:14).

v. 3-4. Mama lui Isus a aflat că s-a terminat vinul. Ea a venit și I-a spus lui Isus. Aceasta se poate înțelege ca o simplă constatare sau transmitere de informație, însă privirea penetrantă a lui Isus vede dincolo de cuvintele expuse. El înțelege că Maria Îi cere să intervină. Isus îi zice ”femeie” și nu ”mama”, ceea ce indică o indignare la încercarea Mariei de a-i indica lui Isus cum și când să facă minuni.

Prin aceasta înțelegem că ISUS CUNOAȘTE GÂNDURILE NESPUSE. Prorocul Ieremia ne spune că aceasta este prerogativa lui Dumnezeu.

(Ierem. 17:10) Eu, Domnul, cercetez inima şi încerc rinichii...

Ce am a face eu cu tine? Nu mi-a venit ceasul. Atât timp cât copii trăiesc cu părinții, oarecum agenda copiilor depinde și trebuie să corespundă cu agenda părinților. Răspunsul lui Isus ne arată că El a început să trăiască după agenda lui Dumnezeu, care nu corespundea cu a Mariei. Când cineva se pocăiește și începe să trăiască pentru Dumnezeu, ar trebui să se vadă o schimbare evidentă în agenda după care trăiește.

v. 7. Nunțile la evrei țineau 7 zile și cel mai des erau organizate pentru tot satul. Să nu vă uimească cantitățile de vin la o astfel de nuntă. Când a venit ceasul potrivit, Isus s-a implicat și a făcut prima Sa minune. Felul în care Ioan ne povestește acest eveniment demonstrează că aceasta a fost cu siguranță o minune. Acolo erau niște vase folosite pentru spălare și curățare după obiceiul evreilor. El le-a zis să umple vasele de piatră cu apă. Vasele au fost umplute până sus pentru a exclude presupunerea că au fost diluate cu vreun concentrat. Isus nici nu s-a apropiat de acele vase, ca să fie clară puterea lui miraculoasă.

v. 8-10. Isus a spus să servească mai întâi pe cel ce conducea cu nunta pentru că el era cel ce dădea tonul, spunea toasturi și conducea cu programul nunții. Faptul că nunul nu știa de unde vine acea apă făcută vin, denotă imparțialitatea decizională în care să declare cel mai bun vin fără să știe proveniența lui.

Deci, avem trei dovezi incontestabile că era o minune supranaturală și mărturia a unui sat întreg, care a participat la acea nuntă. Nu știm câți oameni au fost la nuntă sau locuiau atunci în Cana, dar în prezent acest sat e de două ori mai mare decât cel mai mare sat din Europa (Congaz, RM) și fiecare băștinaș îți poate arăta niște ruine unde Isus a făcut această minune.

Ce am putea învăța din această experiență la nunta din Cana?
Într-o biserică unde se practică verificarea publică a cunoștințelor biblice înainte de botez, un pastor a întrebat o fetiță de 12 ani: Care este prima minune a lui Isus? Apa prefăcută în vin. Toți au aplaudat. Ce învățăm din această minune? Când se termină vinul, roagă-te lui Isus... Indirect am putea să învățăm:

Ø Căsătoria este atât de importantă încât trebuie neapărat invitat și Isus.

Ø Căsătoria este ceva onorabil și Isus nu refuză să binecuvânteze noua familie.

Ø Binecuvântarea lui Isus trebuie cerută, căci ea nu are loc de la sine.

Ø Ascultă de Isus chiar dacă nu înțelegi. Ascultă imediat și întocmai.

Ø Nu scăpa ocazia de a face bine. Dacă știi să faci un bine, fă-l (Iac. 4:17).

În mod direct aș vrea să învățăm că Isus ne cunoaște gândurile nespuse. El e Dumnezeu care ne cercetează inima și rărunchii.

Uneori mi-i rușine de ceea ce îmi trece prin cap și îmi vine în minte. Îmi dau seamă cât de stricate și păcătoase lucruri pot fi în mintea mea și îmi dau seamă că și tu te regăsești aici. Cineva spunea: dacă ar ști soția mea ce îmi trece prin cap uneori, garantat m-ar părăsi. Ceea ce mă frapează e că El știe ce îmi trece uneori prin cap și totuși El nu renunță la mine. El continue să mă iubească și să rămână alături.

v. 13. Isus a mers la Ierusalim împreună cu ucenicii Săi, după cum zicea și Legea, ca fiecare bărbat să vină la Ierusalim la cele trei sărbători anuale, una dintre care era Paștele. Isus a participat la trei sărbători de Paști (In. 2:13, 6:4, 11:55) și de fiecare dată a demascat gândurile ascunse din inimile oamenilor. Fiecare trebuia să-și aducă o jertfă pentru curățirea de păcate, însă nu una seacă, formală și meschină.

Aşa că, dacă îţi aduci darul la altar, şi acolo îţi aduci aminte că fratele tău are ceva împotriva ta, lasă-ţi darul acolo înaintea altarului şi du-te întâi de împacă-te cu fratele tău; apoi vino de adu-ţi darul (Mat. 5:23-24.)

Prin aceasta înțelegem că ceea ce contează în casa Domnului nu este jertfa, ci inima. Lasă-ți jertfa acolo, nu ea contează cel mai mult, ci curățarea de păcate. Privind împrejur Isus a putut vedea cum se schimbă accentul de la inimă spre jertfe și de la jertfe la câștig. Isus a penetrat cu privirea Sa comercianții din templu și înțelegem că ISUS CUNOAȘTE MOTIVELE ASCUNSE. Interesele meschine de a face bani din lucrurile lui Dumnezeu sunt inadmisibile, cu atât mai mult încă în templul lui Dumnezeu. El s-a revoltat și a oprit șarlatanii, care au invadat templul, pentru a-și face un câștig pe seama lui Dumnezeu.

v. 17. Când Isus a spus: ”nu faceți din casa Tatălui Meu, o tarabă de mercenari”, ucenicii Săi și-au amintit Ps. 69:9 ”Râvna pentru casa Ta mă frământă”. Râvna depășește alte emoții și poate surclasa bunele maniere. Lucrurile sfinte trebuie păstrate curate și neîntinate, chiar dacă unii nu ne vor înțelege.

Isus a curățit templu de două ori (Ioan 2:15, Matei 21:12). Nu numai că Isus și-a început slujirea prin curățirea templului, dar El și-a sfârșit slujirea prin curățirea templului, chiar înainte de răstignirea Sa.

Exact ca pe străzile Chișinăului, vânzătorii ambulanți văd poliția și ei își strâng valiza pentru a nu fi amendați, dar după 5 min, ei își redeschid comerțul.

ü Oamenii uită ușor lucrarea lui Dumnezeu și se întorc la practicile lor rele.

ü Mamona nu așteaptă la ușa templului, căci nu are nimic sfânt. Oare nu cumva râvna și zelul de a face bani în viața ta este mai mare decât râvna și zelul pentru lucrurile sfinte?

ü Dumnezeu îți cunoaște motivele inimii. În loc să le ascunzi, mărturisește-le. Mai ales atunci când vii în casa și prezența lui Dumnezeu.

ü Râvna cu care se predică Cuvântul ar trebui să-i conducă pe cei păcătoși la pocăință, sau să-i facă să părăsească casa lui Dumnezeu.

v. 18-19. "Prin ce semn ne arăți că ai putere să faci astfel de lucruri?" Preoții doreau să-L tragă la socoteală pentru revolta Sa din templu. ISUS PREVEDE INTENȚIILE INIMII. Drept răspuns, Isus le-a zis: "Stricați templul acesta, şi în trei zile îl voi ridica."

v. 22. Iudeii nu au înțeles că Isus le vorbea despre trupul Său, dar nici ucenicii nu au înțeles acest lucru. Însă ceea ce este important aici este că ucenicii au păstrat în inima lor aceste cuvinte chiar dacă nu le-au înțeles, dar la timpul cuvenit Duhul Sfânt le-a arătat sensul acelor cuvinte.

Fiecare din noi ca și creștin (asemenea ucenicilor), ar trebui să absorbim cuvintele lui Dumnezeu, chiar dacă nu le înțelegem acum. E necesar să le cunoaștem și la timpul cuvenit le vom înțelege la ce s-a referit și aceasta va fi o dovadă care va hrăni credința noastră. Dar dacă nu le cunoaștem, sau dacă le uităm, noi ne vom lipsi de o creștere semnificativă a credinței noastre. Așa că într-un fel sau altul neînvățarea sau uitarea Cuvântului lui Dumnezeu îți va limita credința ta.

Evanghelistul Ioan ne explică că Isus a avut în vedere trupul său și s-a referit la moartea și învierea Sa după trei zile. Acest concept îl folosește și ap. Pavel (2Cor. 5:1) și ne învață că noi suntem templul Duhului Sfânt (1Cor. 3:16, 6:19). Evreii știau că templul era casa în care locuiește Dumnezeu, iar acum Isus le arată că în El de fapt locuiește toată plinătatea lui Dumnezeu (Col. 2:9), de aceea trupul lui e templul lui Dumnezeu. Deci, Isus a răspuns iudeilor că semnul autorității Sale va fi moartea și învierea Sa.

Aceasta arată că Isus știa tot ce o să i se întâmple înainte ca El să vină pe pământ. Dacă Isus ar fi surprins cu bătăi, chinuri și răstignire, am putea să nu înțelegem cât e de mare dragostea Sa. Din moment ce El a știu ce Îl așteaptă și totuși a acceptat să vină, aceasta ne arată o dragoste demnă de Dumnezeu, care a acceptat să îndure și să moară, dar să ne salveze pe noi de la moarte.

v. 23. În timpul celor 8 zile de sărbătorire a Păștilor, Isus a făcut multe semne. Ioan nu descrie aici acele semne (In. 20:30), însă cei ce au văzut acele semne au crezut în Numele lui Isus. Parcă totul ar trebui să fie bine, dar ceva nu se leagă aici. Apogeul acestui capitol este că ei au crezut în Isus, dar Isus nu se încredea în ei. El cunoștea pe toți. El știa ce este în om. De aceea nu avea nevoie ca cineva să-I mărturisească ceva. PRIVIREA LUI ISUS ÎȚI ÎNTOARCE SUFLETUL PE DOS. El cunoștea ce e în sufletul lui Natanael (1:47-48); Nicodim (3:3); femeia samariteancă (4:29); fariseii și cărturarii (Mat. 9:4); Iuda (13:11); Petru (21:17).

De ce Isus nu se încredea în ei? Nu asta a fost scopul lui Isus ca toți să creadă?
Ce spun cei ce Îl provoacă pe Dumnezeu să facă semne și minuni, ca oamenii să vadă și să creadă? Ce spun promotorii mântuirii doar prin credință?

Cercetând Scriptura înțelegem că sunt diferite feluri de credință: moartă – lipsită de fapte (Iac. 2:17), drăcească – împotrivitoare (Iac. 2:19), zădarnică – bazată pe învățătură falsă (1Cor. 15:17). Credința mântuitoare din contra lucrează împreună cu faptele, este benevolă și fondată pe învățătura adevărată a lui Hristos.

Răspunsul stă în cuvântul ”semne”. Ei au crezut în Isus din entuziasmul și uimirea lucrurilor supranaturale. În contextul apropiat îl vedem pe Nicodim, care riscă cu reputația sa și vine la Isus noaptea, pentru că el credea. Motivul credinței lui Nicodim la fel era reacția plină de uimire la semnele și minunile lui Isus.

3:2. Acesta a venit la Isus, noaptea, şi I-a zis: "Învăţătorule, ştim că eşti un Învăţător venit de la Dumnezeu; căci nimeni nu poate face semnele pe care le faci Tu, dacă nu este Dumnezeu cu el."

Însă Isus dă cu această credință de pământ, zicând: nu-ți folosește la nimic, dacă nu te naști din nou.

În contextul acestei cărți, autorul ne arată că credința alimentată de semne și minuni nu este o credință mântuitoare. Frații lui Isus știau de puterea miraculoasă și erau convinși că Isus face semne și minuni supranaturale (7:3). Totuși Ioan ne spune că ei nu credeau în Isus (7:5).

Fraţii Lui I-au zis: "Mergi în Iudeea, ca să vadă şi ucenicii Tăi lucrările pe care le faci. Nimeni nu face ceva în ascuns, când caută să se facă cunoscut: dacă faci aceste lucruri, arată-Te lumii." (In. 7:3-4).

Cu toate acestea concluzia autorului este că frații lui Isus nu credeau în El (7:5).

După înmulțirea pâinilor oamenii au crezut că Isus este prorocul de care a vorbit Moise (7:14) și au vrut să-L facă împărat, dar Isus a plecat de la ei. Ei au avut o credință activă și au plecat să-L caute în alte sate și când L-au găsit, L-au întrebat: ce să facem ca să săvârșim lucrările lui Dumnezeu. Isus le zice: să credeți în Mine (7:29-30), dar voi M-ați văzut și tot nu credeți (7:36).

Credința lor nu era o credință mântuitoare. Deși au văzut minunile și au crezut că e puterea divină, ei au rămas necredincioși și nemântuiți. Cei ce umblă după minuni, au o credință moartă asemenea celor care invocau că ei fac semne și minuni în numele lui Isus, iar El le zice: depărtați-vă de la mine voi, care lucrați fărădelegea. Poți declara că crezi orișice, dar credința ta aparte de recunoașterea lui Isus ca Domn și aparte de pocăința sinceră nu poate să mântuiască.

O privire pătrunzătoare care mi-a penetrat mintea și inima și mi-a întors sufletul pe dos. A fost privirea lui Isus. Fii sincer cu Isus și crede în Cuvântul Lui, nu datorită semnelor, ci pentru că El e Dumnezeu. El îți penetrează sufletul cu privirea Sa.