DUMNEZEU ATRIBUIE ROLURI ÎN FAMILIA SA

Reieșind din faptul că Dumnezeu a instituit atât familia cât și biserica, credem că doar El este în drept să stabilească și regulile de funcționare. Vai, ce fericiți vor fi cei ce le cunosc și trăiesc după ele!

Rol – o sferă de autoritate și de competență într-o comunitate.

Rolurile în familie nu trebuie confundate cu responsabilitățile pe care membrii familiei le împart între ei, (cine duce gunoiul, cine face mâncare, cine spală vasele sau face curat în casă). Prin ”rol” ne referim la un ansamblu de așteptări și comportamente în raport cu ceilalți membri ai familiei (tată/mamă, soț/soție, părinte/copil, frate/soră, bunic/nepot). Rolurile în familie și în biserică sunt stabilite de Dumnezeu și nu pot fi modificate sau interschimbate, spre deosebire de responsabilitățile pe care le asumăm sau ne sunt delegate.

1.    Soț/soție în paralel cu Hristos/biserica

Gen. 2:23. Şi omul a zis: "Iată în sfârşit aceea care este os din oasele mele şi carne din carnea mea! Ea se va numi "femeie", pentru că a fost luată din om."

În ebr. ”nevastă” are aceeași rădăcină ca și ”femeie”, dar în română cuvântul ”soț” provine de la lat. ”socius” – partener, asociat. El scoate în evidență un legământ între parteneri egali în fața legii divine și umane. Din aceeași rădăcină avem termenul juridic ”Asociație” – un grup de persoane care se unesc pentru un scop comun.

Dumnezeu a instituit familia dintr-un bărbat și o femeie și le-a atribuit roluri. Aceste roluri au două implicații: unitatea și autoritatea.

Ø Unitate – cei doi devin ”una”.

(Gen. 2:24) De aceea va lăsa omul pe tatăl său şi pe mama sa, şi se va lipi de nevasta sa şi se vor face un singur trup.

Efectul practic al acestei implicații constă în faptul că soții sunt de nedezlipit. Sarea și piperul, lumina și umbra, cauza și efectul etc.

(Mr. 10:9) "ceea ce a unit Dumnezeu, omul să nu despartă!".

Atenție! Cuvântul ”despartă” nu se referă la divorț, ci la separare, distanțare. Χωρίζω – a lăsa loc între, a separa, iar ἀπολύω  – divorț, a alunga sau a abandona și ἀποστάσιον – carte de despărțire (apostazia – lepădare de credință). Divorțul este o urâciune (Mal. 2:16) nici să nu se pomenească printre noi. Însă Isus spune aici ca omul să nu creeze spațiu, să nu se depărteze de soția sa. Despărțirea maximă pe care o îngăduie Dumnezeu este pentru o perioadă scurtă de post și rugăciune.

(1Cor. 7:5) Să nu vă lipsiţi unul pe altul de datoria de soţi, decât doar prin bună învoială, pentru un timp, ca să vă îndeletniciţi cu postul şi cu rugăciunea; apoi să vă împreunaţi iarăşi, ca să nu vă ispitească Satana, din pricina nestăpânirii voastre.

Înțelegem și acceptăm ca excepție situațiile de despărțire involuntară:
1) războiul, 2) spitalizarea, 3) închisoarea
, dar despărțirea voluntară îndelungată pentru 1) munca peste hotare, 2) separarea benevolă pentru că soții nu pot să se îngăduie unul pe altul, si 3) divorțul însuși nu sunt nici biblice și nici conform cu voia lui Dumnezeu.

Deci, rolul de soț/soție implică o unitate creată de Dumnezeu și omul are datoria de a o păstra, ca un lucru sacru. Cei ce neglijează și nu împlinesc rolul de soți în căsătorie, se opun lui Dumnezeu. Dar în asemenea scenariu, e clar cine va fi biruitor și cine va avea de suferit.

Ø Autoritate – această implicație are abordări diferite pentru soți.

1Cor. 11:3. Dar vreau să ştiţi că Hristos este Capul oricărui bărbat; că bărbatul este capul femeii şi că Dumnezeu este Capul lui Hristos.

Efectul practic al acestei implicații este faptul că soțul are autoritate asupra soției. Aceasta nu înseamnă că bărbatul este din alt aluat sau că are o valoare mai mare. El are aceiași natură și valoare, dar în rolul de soț, el poartă răspundere, trebuie să conducă, trebuie să protejeze, etc.

Autoritatea soțului nu se manifestă prin dominație, aceasta ar fi dictatură. Autoritatea soțului se manifestă prin dragoste pusă în acțiune - slujire: el conduce, își asumă riscuri, el se sacrifică pentru a asigura viața și bunăstarea soției.

Ef. 5:25. Bărbaţilor, iubiţi-vă nevestele cum a iubit şi Hristos Biserica şi S-a dat pe Sine pentru ea, ca s-o sfinţească, ... ca să înfăţişeze înaintea Lui această Biserică, slăvită, fără pată, fără zbârcitură sau altceva de felul acesta, ci sfântă şi fără prihană. Tot aşa trebuie să-şi iubească şi bărbaţii nevestele, ca pe trupurile lor.

Partea soției în acest raport stabilit de Dumnezeu este de a se supune. (Col. 3:18) "Nevestelor, supuneți-vă bărbaților voștri, cum se cuvine în Domnul." Supunerea nu înseamnă a fi o sclavă, ci mai degrabă este o acceptare voluntară de a avea încredere că soțul lucrează spre aceea ca să asigure un cămin armonios în care ar vrea ambii să locuiască.

Ef. 5:22. Nevestelor, fiţi supuse bărbaţilor voştri ca Domnului; 23. căci bărbatul este capul nevestei, după cum şi Hristos este Capul Bisericii, El, Mântuitorul trupului. 24. Şi după cum Biserica este supusă lui Hristos, tot aşa şi nevestele să fie supuse bărbaţilor lor în toate lucrurile.

Rolul soției se manifestă practic printr-o atitudine de respect și cooperare cu soțul ei. Supunerea soției constă în a respecta, a consulta și a sprijini soțul, având încrederea că el ia decizii înțelepte și iubitoare. Astfel soția își îndeplinește menirea de a fi un ajutor potrivit.

Noi ca biserică suntem mireasa Domnului Isus și trebuie să împlinim rolul nostru de a ne supune și asculta de Hristos, având încrederea că tot ce face El, face pentru binele nostru până vom ajunge în brațele Lui.

2.    Părinte/copii în paralel cu pastori/membri

Când s-a născut primul om în prima familie de pe acest pământ, au sunat aceste cuvinte: "Am căpătat un om cu ajutorul Domnului!" (Gen.4:1).

Acest verset arată că copiii sunt un dar de la Dumnezeu. Lucru confirmat și în Ps. 127:3 ”Iată, fiii sunt o moştenire de la Domnul, rodul pântecelui este o răsplată dată de El”. Părinții trebuie să știe că copiii sunt de fapt ai lui Dumnezeu, dați lor pentru un timp. Aceasta pune o răspundere mare pe părinți, căci vor îngriji și vor educa un copil al lui  Dumnezeu. Acest raport dintre părinți și copii este dirijat de rolurile pe care Dumnezeu le-a dat atât părinților, cât și copiilor.

Biblia folosește adesea conceptul de părinte/copil în credință (Pavel/ Tit, Timotei, Onisim; Ioan/biserica, Petru/Marcu, Pavel/bis. Corint.) așa că în biserica locală păstorul are rolul de părinte, iar credincioșii au (membrii bisericii) au rolul de copiii în credință.

1 Corinteni 4:15: "Căci, chiar dacă ați avea zeci de mii de învățători în Hristos, totuși n-aveți mai mulți părinți; pentru că eu, în Hristos Isus, v-am născut prin Evanghelie."

Această asemănare este una simbolică și nu trebuie dusă la extremă, căci însuși Isus ne-a atenționat că nu avem decât un singur Tată duhovnicesc. Totodată, El a pus păstori, care să zidească și să îngrijească biserica Sa.

Ef.4:11. Şi El a dat pe unii apostoli; pe alţii, proroci; pe alţii, evanghelişti; pe alţii, păstori şi învăţători, 12. pentru desăvârşirea sfinţilor, în vederea lucrării de slujire, pentru zidirea trupului lui Hristos,

Credincioșii sunt copiii lui Dumnezeu, iar păstorii nu domnesc, ci le slujesc pentru un timp, exact ca și părinții pentru copii. Dumnezeu le-a dat rolul acesta 1Pet. 5:2. păstoriţi turma lui Dumnezeu care este sub paza voastră, nu de silă, ci de bunăvoie, după voia lui Dumnezeu; nu pentru un câştig mârşav, ci cu lepădare de sine.

Ø Rolul părintelui cuprinde aspectul material și cel spiritual.

Ați auzit că se spune: ”Vor crește și își vor face singuri, că mie părinții nu mi-au dat nimic”. Principiul biblic – părinții sunt datori să aprovizioneze pentru copiii lor (2Cor.12:14).

1Tim. 5:8 Dacă nu poartă cineva grijă de ai lui, şi mai ales de cei din casa lui, s-a lepădat de credinţă şi este mai rău decât un necredincios.

Rolul de bază al părinților este de a acoperi nevoile materiale ale copiilor. Îngrijirea este tratată ca o dovadă a credinței, o parte a planului divin pentru familie și o expresie a iubirii părintești. Îngrijirea este rolul părintelui dat de Dumnezeu.

Ef. 6:4 "Și voi, părinților, nu-i întărâtați la mânie pe copiii voștri, ci creșteți-i, mustrându-i și învățându-i în Domnul."

Acest verset subliniază că îndrumarea trebuie făcută cu răbdare și blândețe. Părinții nu trebuie să apeleze din prima la nuia. Nu ”sfântul nicolai din cui”, ci părinții trebuie să educe copiii. Părinții trebuie să evite frustrarea copiilor, dacă aceasta distruge relația cu părinții și cu Dumnezeu.

Deuteronom 6:6-7 "Și poruncile acestea pe care ți le dau azi să le ai în inima ta. Să le sădești în mintea copiilor tăi și să vorbești despre ele când vei sta acasă, când vei merge pe drum, când te vei culca și când te vei scula."

Grădinița și școală nu vor învăța pe copii poruncile Domnului. Școala duminicală vine în ajutor părinților, dar nu înlocuiește rolul acesta, dat de Dumnezeu anume la părinți. Ne îngrijim mult de ceea ce va deveni copilul nostru și ce specialitate va avea, dar trebuie să ne pese mai mult dacă el cunoaște calea Domnului.

Ø Rolul copilului cuprinde ascultarea și cinstirea

Col. 3:20 "Copii, ascultați în toate de părinții voștri, căci lucrul acesta este plăcut Domnului."

Deși părinții adesea le cer copiilor să asculte, copii trebuie să înțeleagă că aceasta o cere însuși Dumnezeu. Neascultarea de părinți nu afectează doar relația copil/părinte, ci afectează și relația copil/Dumnezeu. Copii, ascultați de părinții voștri în Domnul, căci lucrul acesta este drept (Ef. 6:1) și plăcut lui Dumnezeu.

Cele 10 porunci încep cu 4 porunci care țin de relația omului cu Dumnezeu și termină cu 5 porunci ce țin de relația omului cu aproapele său, iar la mijloc este porunca a cincea, care se plasează doar puțin mai jos decât relația cu Dumnezeu și evident mai sus decât relația cu aproapele nostru – e porunca dată copiilor cu privire la părinții lor.

Exod 20:12 "Cinstește pe tatăl tău și pe mama ta, pentru ca să-ți meargă bine și să trăiești mulți ani în țara pe care ți-o dă Domnul Dumnezeul tău."

Copilul ascultă părinții atunci când face ceea ce i se cere, dar își cinstește părinții atunci când le acorda valoare și respect în viață.

Cum poți să-ți cinstești părinții în mod practic?

·       Adresează-te cu respect, fără insulte sau mofturi.

·       Cere-le sfatul și implică-i în deciziile importante din viața ta.

·       Arată recunoștință pentru stăruințele și sacrificiile lor.

·       Ai grijă de ei la bătrânețe sau când sunt bolnavi, dacă este nevoie.

În biserica lui Dumnezeu, credincioșii trebuie să asculte de pastori, așa cum copii trebuie să asculte de părinți. În modestia lor, pastorii adesea vin doar cu rugăminți și recomandări, dar trebuie să știți că ei au și autoritatea de a porunci anumite lucruri (1Tim. 1:3; 4:11; 5:7; 6:17).

Evrei 13:17 Ascultați de mai-marii voștri și fiți-le supuși, căci ei veghează asupra sufletelor voastre ca unii care au să dea socoteală.

Nu este vorba de o supunere oarbă, ci de o ascultare bazată pe încredere în integritatea și înțelepciunea pastorilor. Ce ține de cinste este scris:

1 Tes. 5:12-13: "Să-i prețuiți foarte mult în dragoste, din pricina lucrării lor."

1 Timotei 5:17: "Prezbiterii care cârmuiesc bine să fie învredniciți de o îndoită cinste..."